Krönika

Tidningsbudens akademi

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen
Close
En tidning morgon där morgondimman lättar.
Close

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Tänk dig ett team som kommer med ett stort leende till arbetsplatsen mitt i natten. Uniformen varierar utifrån vädret. Den är i mörk bomull och jackorna är troligast är i läder (finns även i veganläder), bästa materialet mot vind. De har streck på ärmarna, i reflex, som visar hur länge de jobbat. Allt är redan lastat och klart av ett team som sköter lastandet. Kaffe och tillhörande snacks är också på plats i mugghållarna.

En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen
En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen

Det är bara att sätta sig och köra iväg. De som råkar vara vakna och se dem vinkar på dem som om de vore kändisar. Alla ser upp till hjältarna som kör omkring på vägarna varje natt. Det är numera ett statligt yrke då det krävs universitetsutbildning för att få lov att göra det de gör. Det är en utbildning som idag mest påminner om trafikflygarens.

Den enda behörighet man behövde för att komma in på utbildningen var bra betyg i matematik, fysik och engelska 2. Som urvalstest behövs det anlags- och färdighetstester. Om du inte kan orientera dig dagtid är du dåligt kvalificerad för jobbet som sker ibland i totalt mörker och dimma. Fobier mot till exempel möss och råttor lämpar sig inte heller. Förutom den grundläggande körteorin och uppkörningen lär man sig navigation, meteorologi, hälsa i samband med nattarbete och vilda djur.

Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen
Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen

Man har tillstånd av markägarna att jaga, ett visst antal djur, när man ändå är där ute. Det är inte bara skickliga bilförare där ute, utan även skickliga skyttar. Med sig har de alltid en person till i baksätet. Denne tar över om kapten skulle behöva en paus. Samtliga har en grundläggande fordonsmekanisk utbildning. Om något händer med bilen vet båda hur man åtgärdar det. Hur är det med de som kör Paxter och cykel då?

Åter till verkligheten. Idag anser man att det bara är ett extrajobb att vara tidningsbud. Hur svår kan det vara att lägga en tidning i en brevlåda? Det kan faktiskt vara hur svårt som helst. Det finns så många hinder. Alltifrån att brevlådan sitter 54 våningar upp till att en bil går sönder mitt i rundan. De har ingen som lastar åt dem, det får de själva göra.

Norrsken. Foto: Martina Hansen
Norrsken. Foto: Martina Hansen

De jobbar alltid ensamma i alla möjliga väderfenomen från klart väder till orkan med klass 2-varning. Träd kan falla, bilar står i vägen för brevlådorna, abonnenterna gömmer brevlådorna i buskar och bakom träd, det är is på gatorna, risken att halka av vägen är stor och man riskerar att drunkna i skyfallen. Men inget stoppar tidningen från att komma fram förrän rimligheten tar slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.