Svenska politiker försöker slippa minimilöner

EU. I går var sista dagen att skicka in remissvar på EU-kommissionens förslag om minimilöner. Samtliga svenska partier, fackförbund och arbetsgivarparter är mot förslaget som ska höja minimilönerna för Europas fattigaste arbetare. Nu jobbar Johan Danielsson (S) för att få till ett undantag för länder där löner sätts av arbetsmarknadens parter.

– Jag har goda förhoppningar om att skapa en majoritet bakom ett av våra förslag. Det handlar om att införa ett undantag som tar sikte på den svenska modellen, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker  

I det förslag som kommissionen först presenterade lovades undantag för Sverige var gäller just minimilöner. Men däremot tog alla andra delar av förslagspaketet, direktivet, också sikte på Sverige.  

Det förslag som Johan Danielsson nu vill ha igenom handlar om att länder där lön främst sätts genom kollektivavtal ska undantas från hela direktivet. I praktiken handlar det främst om Sverige och Danmark, möjligtvis också Italien och Cypern. 

För några månader sedan cirkulerade förslag om att skriva in att vissa specifika länder undantas från direktivet. Men med det fruktar Johan Danielsson att det innebär att länder som Polen och Ungern, som styrs av högernationalister, kommer undan av helt andra skäl – och att de ländernas arbetare varken får lönerna satta av kollektivavtal eller höjda minimilöner. 

Johan Danielsson har sin bakgrund som tjänsteman på LO och är nu folkvald socialdemokrat. Hur kommer det sig att han är mot att flera miljoner EU-medborgare får höjd lön? 

– Det är självklart att det finns ett behov av höjda löner i Europa. Vi har en växande andel människor som jobbar heltid och fortfarande lever i fattigdom. Sen ska man inte lura sig att lagstadgade minimilöner löser det. Minimilöner är bara en absolut bottenplatta. 

Riskerna med förslaget är, enligt Danielsson, att den svenska kollektivavtalsmodellen slås undan. Och centrala kollektivavtal är enligt honom det allra bästa  att leverera bra löner till stora grupper arbetare.  

– OM man trodde att minimilöner skulle leverera bra villkor för 25 miljoner människor under en natt. Då skulle vi kanske ändå inte hålla med, men förstå drivkraften. Men förslaget är baserat på medellönen i medlemsländernaDet skulle innebära att den tyska minimilönen höjs med 35 kronor, men bara med 3 kronor i Rumänien. 

Nu hoppas Danielsson att de svenska fackförbunden ska hjälpa till med att påverka Europafacket, Etuc, så att det ställer sig bakom Socialdemokraternas förslag om undantag. För om Europafacket går med på det svenska förslaget till lösning, så kan förmodligen hela S-gruppen i parlamentet ställa sig bakom det svenska förslaget. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Ilan de Basso. Foto: Socialdemokraterna

Brytfrågan är hur och vem som ska ha inflytande

Slutreplik. Nyligen svarade Vänsterpartiet på min debattartikel om plattformsdirektivet. Direktivet kommer nu gå vidare till förhandling med medlemsländernas regeringar. Vi är överens om att plattformsekonomin måste regleras, brytfrågan är hur och vem som ska ha inflytande över processen. Slutsatsen är att svensk arbetsmarknad ska skyddas från arbetarfientliga, högerkonservativa politiker.

Ilan de Basso. Foto: Socialdemokraterna

Därför röstade jag nej till plattformsdirektivet

Debatt. Plattformsekonomin har gett tillgång till varor och tjänster som underlättar livet och skapat en ny marknad för jobb. Samtidigt har anställda vittnat om oacceptabla arbetsförhållanden och dåliga löner. Plattformsekonomin går en oroväckande väg till mötes om företag som utnyttjar plattformsarbetare tillåts undvika sitt arbetsgivaransvar.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Hovrätten: Brott när hamnarbetare dog

Arbetsmiljö. Svea Hovrätt slår fast att hamnchefen är skyldig till arbetsmiljöbrottet "vållande till annans död". Samtidigt sänks chefens straff och hamnbolagets företagsbot.

Gordon Delivery prisade av kungen – anklagas för lönestöld

Arbetsrätt. Gordon Deliverys grundare Ali Ghoce har prisats som årets pionjär av kungen. Det miljardvärderade företaget har kollektivavtal men inga anställda chaufförer. Chaufförerna får varken avtalsenlig lön eller betalt för alla timmar de jobbar.