Svenska politiker försöker slippa minimilöner

EU. I går var sista dagen att skicka in remissvar på EU-kommissionens förslag om minimilöner. Samtliga svenska partier, fackförbund och arbetsgivarparter är mot förslaget som ska höja minimilönerna för Europas fattigaste arbetare. Nu jobbar Johan Danielsson (S) för att få till ett undantag för länder där löner sätts av arbetsmarknadens parter.

– Jag har goda förhoppningar om att skapa en majoritet bakom ett av våra förslag. Det handlar om att införa ett undantag som tar sikte på den svenska modellen, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker  

I det förslag som kommissionen först presenterade lovades undantag för Sverige var gäller just minimilöner. Men däremot tog alla andra delar av förslagspaketet, direktivet, också sikte på Sverige.  

Det förslag som Johan Danielsson nu vill ha igenom handlar om att länder där lön främst sätts genom kollektivavtal ska undantas från hela direktivet. I praktiken handlar det främst om Sverige och Danmark, möjligtvis också Italien och Cypern. 

För några månader sedan cirkulerade förslag om att skriva in att vissa specifika länder undantas från direktivet. Men med det fruktar Johan Danielsson att det innebär att länder som Polen och Ungern, som styrs av högernationalister, kommer undan av helt andra skäl – och att de ländernas arbetare varken får lönerna satta av kollektivavtal eller höjda minimilöner. 

Johan Danielsson har sin bakgrund som tjänsteman på LO och är nu folkvald socialdemokrat. Hur kommer det sig att han är mot att flera miljoner EU-medborgare får höjd lön? 

– Det är självklart att det finns ett behov av höjda löner i Europa. Vi har en växande andel människor som jobbar heltid och fortfarande lever i fattigdom. Sen ska man inte lura sig att lagstadgade minimilöner löser det. Minimilöner är bara en absolut bottenplatta. 

Riskerna med förslaget är, enligt Danielsson, att den svenska kollektivavtalsmodellen slås undan. Och centrala kollektivavtal är enligt honom det allra bästa  att leverera bra löner till stora grupper arbetare.  

– OM man trodde att minimilöner skulle leverera bra villkor för 25 miljoner människor under en natt. Då skulle vi kanske ändå inte hålla med, men förstå drivkraften. Men förslaget är baserat på medellönen i medlemsländernaDet skulle innebära att den tyska minimilönen höjs med 35 kronor, men bara med 3 kronor i Rumänien. 

Nu hoppas Danielsson att de svenska fackförbunden ska hjälpa till med att påverka Europafacket, Etuc, så att det ställer sig bakom Socialdemokraternas förslag om undantag. För om Europafacket går med på det svenska förslaget till lösning, så kan förmodligen hela S-gruppen i parlamentet ställa sig bakom det svenska förslaget. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.