Svenska politiker försöker slippa minimilöner

EU. I går var sista dagen att skicka in remissvar på EU-kommissionens förslag om minimilöner. Samtliga svenska partier, fackförbund och arbetsgivarparter är mot förslaget som ska höja minimilönerna för Europas fattigaste arbetare. Nu jobbar Johan Danielsson (S) för att få till ett undantag för länder där löner sätts av arbetsmarknadens parter.

– Jag har goda förhoppningar om att skapa en majoritet bakom ett av våra förslag. Det handlar om att införa ett undantag som tar sikte på den svenska modellen, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker  

I det förslag som kommissionen först presenterade lovades undantag för Sverige var gäller just minimilöner. Men däremot tog alla andra delar av förslagspaketet, direktivet, också sikte på Sverige.  

Det förslag som Johan Danielsson nu vill ha igenom handlar om att länder där lön främst sätts genom kollektivavtal ska undantas från hela direktivet. I praktiken handlar det främst om Sverige och Danmark, möjligtvis också Italien och Cypern. 

För några månader sedan cirkulerade förslag om att skriva in att vissa specifika länder undantas från direktivet. Men med det fruktar Johan Danielsson att det innebär att länder som Polen och Ungern, som styrs av högernationalister, kommer undan av helt andra skäl – och att de ländernas arbetare varken får lönerna satta av kollektivavtal eller höjda minimilöner. 

Johan Danielsson har sin bakgrund som tjänsteman på LO och är nu folkvald socialdemokrat. Hur kommer det sig att han är mot att flera miljoner EU-medborgare får höjd lön? 

– Det är självklart att det finns ett behov av höjda löner i Europa. Vi har en växande andel människor som jobbar heltid och fortfarande lever i fattigdom. Sen ska man inte lura sig att lagstadgade minimilöner löser det. Minimilöner är bara en absolut bottenplatta. 

Riskerna med förslaget är, enligt Danielsson, att den svenska kollektivavtalsmodellen slås undan. Och centrala kollektivavtal är enligt honom det allra bästa  att leverera bra löner till stora grupper arbetare.  

– OM man trodde att minimilöner skulle leverera bra villkor för 25 miljoner människor under en natt. Då skulle vi kanske ändå inte hålla med, men förstå drivkraften. Men förslaget är baserat på medellönen i medlemsländernaDet skulle innebära att den tyska minimilönen höjs med 35 kronor, men bara med 3 kronor i Rumänien. 

Nu hoppas Danielsson att de svenska fackförbunden ska hjälpa till med att påverka Europafacket, Etuc, så att det ställer sig bakom Socialdemokraternas förslag om undantag. För om Europafacket går med på det svenska förslaget till lösning, så kan förmodligen hela S-gruppen i parlamentet ställa sig bakom det svenska förslaget. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.