Jonna Bornemark
Close
Filosofen Jonna Bornemark vid Södertörns högskola mäter inte sina steg. Men hon har koll på hur många gånger radioprogrammet Filosofiska rummet, om hur vi mäter och siffersätter, har delats i sociala medier.
Close

”Stå upp mot mätsamhället”

6 frågor. Vårt samhälle har drabbats av mäthysteri, anser filosofen Jonna Bornemark. Vi mäter hur lång tid en färdtjänstresa får ta, hur mycket en lager- och terminalarbetare ska hinna på en timme – och våra egna steg.

1. Hur hamnade vi i det du kallar ett mätsamhälle, där arbete siffersätts?

– Det har att göra med vår syn på kunskap och förnuft, där en kalkylerande rationalitet fått övertag. Jag säger inte att det alltid är fel att mäta, tvärtom, man ska organisera jobbet så bra som möjligt så att man får ut mest för pengarna. Men all kunskap låter sig inte mätas, som exempelvis hur färdtjänstföraren hanterar en svår mänsklig situation. Det måste finnas förståelse för att resenärer behöver olika mycket hjälp eller att det blir stopp i trafiken i de system som styr arbetet.

2. Du är kritisk mot att administrationen tar en allt större tugga av resurserna i olika verksamheter, särskilt inom välfärden?

– Administration ska vara till hjälp för verksamheten och inte hindra anställda att utföra ett professionellt arbete. Vi sätter för stor tilltro till stora övergripande styrningssystem och skriver manualer, för att göra människor utbytbara. Men vi kan inte skriva manualer för alla situationer. De skulle bli jättelika!

3. Dagens syn på kunskap är fattig och rätt enfaldig, anser du?

– Ja, men för att se det behöver man ta ett steg tillbaka och ta filosofer från en annan tid till hjälp. I dagens mätande strävar vi hela tiden efter att bli av med den mänskliga faktorn. Vi måste fråga oss: Vad är viktigt att mäta?

Krackelerade gatstenar
Mätsamhället leder till att många slits sönder av etisk stress och tvång att redovisa varje arbetsmoment.  Foto: Justina Öster

4. Varför har vi säljtävlingar på bensinmackar och pulsmätare på fritiden?

– För att det är enkelt att mäta. Men att en person är duktig på att sälja skumtomtar säger ingenting om hens förmåga att hantera knepiga situationer under sena kvällar.

5. Du har skrivit boken Det omätbaras renässans. Vad vill du uppnå?

– Jag vill se en förskjutning av vårt tänkande och ge större utrymme för omdöme och empati. I dag slits många sönder av etisk stress och tvång att redovisa varje arbetsmoment. Jag vill ge människor råg i ryggen att göra motstånd och försöka förändra. Mikromotstånd finns redan, anställda som säger till chefen: Jag hann inte det där för det här mellanmänskliga var viktigare.

6. Du talar om tillit i stället för tidshets, kontroller och misstänkliggörande?

– Människor är kloka och vi måste våga lita på att de gör sitt bästa. Forskning visar att personer som känner sig delaktiga och får vara med och styra över sitt arbete tar ansvar, trivs och håller över tid. Styrning är en viktig fråga för facket att driva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daga Wennerström:
    8 januari, 2019

    När man bygger en bro är det viktigt att mäta rätt, inge fel med mätning det handlar bara om vad man mäter

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.