Weine Wiqvist, vd för Avfall Sverige.
Close
Det finns inget samband mellan hur bra svenska hushåll sorterar sina sopor och att förbränningsanläggningarna importerar avfall, säger Weine Wiqvist, vd för Avfall Sverige.
Close

Sopsortering får inte vara för krånglig

Sverige importerar avfall för att förbränningsanläggningar inte ska stå tomma. Samtidigt säger branschen att vi slarvar med sopsorteringen. Matrester, glas och gamla tidningar bränns upp i stället för att återvinnas.

Weine Wiqvist är chef på Avfall Sverige, branschorganisationen som tagit reda på att två tredjedelar av avfallet i svenskarnas soppåsar är felsorterat. Varje år går 2 miljoner ton svenskt hushållsavfall och 2,5 miljoner ton industriavfall till förbränning. Dessutom importeras 1,5 miljoner ton sopor, i huvudsak från Storbritannien och Norge. Alltsammans blir till el och värme.

Varför importerar vi avfall?

– Prognoserna slog fel när det blev förbjudet att deponera sopor för drygt tio år sedan. Det byggdes förbränningsanläggningar som inte utnyttjades fullt när industrikrisen sedan gjorde att avfallet minskade över en natt. Sedan har det byggts nya fjärrvärmeverk som använder importerat avfall som bränsle i stället för olja och kol.

Men hur ser sopsorteringen ut i Storbritannien och Norge?

– De norska soporna är jämförbara med vårt eget restavfall. Och det vi får från Storbritannien är generellt sätt ofta bättre sorterat. Där slänger folk allt i en bytta och sedan sorteras papper, metall, matavfall och annat som ska återvinnas bort maskinellt.

Varför ska vi sortera själva om inte engelsmännen gör det?

– Det råder helt enkelt olika traditioner. Kvaliteten på det som återvinns blir bättre när sorteringen sker vid källan. Och rent psykologiskt blir nog den som själv sorterar soporna mer benägen att tänka på sin konsumtion …

Är det inte svårt att motivera svenskar att sortera när de slipper i England?

– Inget tyder på att sopimporten ändrar svenskarnas attityder. Det handlar mer om att sortering inte får vara krånglig.

Berätta mer om undersökningen av hushållens sopor!

– Det positiva är att det nästan inte finns något farligt kvar i hushållsavfallet, som batterier och kemikalier. Den mindre bra nyheten är att det finns ganska stora mängder tidningar och förpackningar kvar, fast de borde ha återvunnits. Människor är beredda att ställa upp om det är bekvämt att sortera och nära att göra sig av med det som ska återvinnas.

Vad används resultatet till?

– Vi i branschen ser vad vi bör förbättra.

– Den förändringen vi önskar oss mest rår vi dock inte över. Vi vill att ansvaret för insamlingen av förpackningar och annat som återvinns flyttas från tillverkarna till kommunerna. Regeringen tycker som vi, men den har ännu inte fått riksdagen med sig.

Vad ser du som det värsta miljöproblemet när det gäller avfallshantering?

– Det mest skrämmande är de gigantiska avstjälpningsplatserna runt megastäderna i utvecklingsländerna. 50 miljoner människor får sin närmiljö och sina livsvillkor förstörda, och samtidigt läcker gifter ut både i haven och upp i luftlagren.

– Här hemma är utmaningen att ta hand om nya material som vi inte vet så mycket om. Och att påverka tillverkarna så att mer kan återanvändas och återvinnas.

Till sist: Hur ska vi hantera julklappspapperet? Och tejpen?

– Lägg det bland pappersförpackningar, och ta bort tejpen om du hinner. Men återvinningen står inte och faller med lite tejp i papperscontainern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.