”Det är som en oskriven regel att man är trevlig mot varandra, annars skulle det inte fungera att arbeta här”, säger Peter Svensson (till vänster) på OKQ8-macken strax söder om Varberg. Kollegan Mattias Andersson håller med. Foto: Lilly Hallberg
Close
”Det är som en oskriven regel att man är trevlig mot varandra, annars skulle det inte fungera att arbeta här”, säger Peter Svensson (till vänster) på OKQ8-macken strax söder om Varberg. Kollegan Mattias Andersson håller med.
Close

Skönt tonläge på macken

Arbetsmiljö. Hövlighet gentemot varandra är en förutsättning för att klara jobbet. Det säger personal vid bensinstationen utmed E6:an söder om Varberg.

Flera yrkesförare tipsar om OKQ8 vid Björkäng vägkrog som ett bra ställe att prata om hövlighet på jobbet som arbetsmiljöfråga. Personalen är omvittnat kunnig – och trevlig. Men är de lika trevliga mot varandra?

– Ja, det skulle jag säga. Vi har ett bra tonläge här, är schysta mot varandra, säger Mattias Andersson.

Hans något yngre kollega Peter Andersson instämmer:

– Det skulle inte gå att vara trevlig mot kunderna om man inte är det mot de andra som jobbar. Alla här ställer upp för varandra, vi känner ju varandra rätt väl.

Oskriven regel vara snäll

Båda talar om kulturen på sin arbetsplats som något som tycks sitta i väggarna, på ett positivt vis.

– Ja, det är som en oskriven regel att vara snäll, annars skulle man inte kunna vara kvar, säger Peter.

I bensinstationens butik är de sex personer som arbetar, plus extrapersonal. De ordinarie växlar mellan att jobba morgon och kväll, och är alltid minst två. Butiken stänger vid midnatt alla veckans dagar, förutom lördagar då det är tidig hemgång: klockan 21.

– Det finns ju ingen som tjänar på att man var otrevlig mot varandra på jobbet. Jag tror att det oftare blir problem på en större arbetsplats, med gruppbildningar och så. Här är vi en liten tajt grupp där alla ingår, säger Mattias.

– Vi ställer upp för varandra, kan hoppa in om någon blir sjuk eller om det behövs av andra anledningar. Det är rätt mycket av frihet under ansvar här. Och vi litar på varandra – vi är ju gänget som sköter stället!

Björkäng vägkrog

Samtidigt är OKQ8-macken strax söder om Varberg en del av en större anläggning tillsammans med Björkäng vägkrog, som ryms i samma byggnad. På den stora parkeringen intill står ett fyrtiotal långtradare parkerade den kväll Transportarbetaren hälsar på, och det är en strid ström av inte minst tung trafik till och från Björkäng. Eller nya Björkäng vägkrog, egentligen – namnet fick följa med då anläggningen flyttade från samhället vid gamla E6:an upp till nya motorvägen.

– Pandemin har betytt färre kunder, men vi har mycket lastbilschaufförer så vi har ändå haft att göra, säger Peter.

Han började sommarjobba för tio år sedan, och fortsatte sedan arbeta i butiken efter gymnasiet. I dag jobbar Peter Svensson 80 procent.

”Schyst ton här”

Mattias Andersson har arbetat på macken i åtta år.

– Det har varit schyst ton här hela tiden, säger Mattias.

Han tror att det generellt skett en förbättring på den fronten på många arbetsplatser de senaste årtiondena.

– På 1970-talet och tidigt 80-tal var det nog tuffare, en mer sexistisk jargong överlag. Det förekommer inte nu. Här är det ingen som kommenterar tuttar eller drar några grova skämt.

De har ofta skoj ändå på jobbet, poängterar båda. Trivs tillsammans, utan att umgås regelbundet utanför arbetsplatsen – ”det är knappast så att några åker och fiskar tillsammans varje helg”. Men en och annan after work och golfrunda har det blivit med kollegorna från bensinstationen genom åren. Och den nivån uppskattar killarna i kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.