Professorn Jonas Eliasson förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close
Professorn förklarar vad Södertäljeolyckan kostar.
Close

Så mycket kostar olyckan på Södertäljebron

Någonstans mellan en och två miljoner kronor per dygn. Så mycket uppskattar professorn Jonas Eliasson att olyckan på Södertäljebron har kostat samhället. Hur räknar han ut det? Och vad ska vi med den kunskapen till?

När Jonas Eliasson, trafikdirektör i Stockholms stad och professor i transportsystemanalys, ska presentera hur många kronor sommarens köer vid Södertäljebron kostade gör han en ungefärlig uppskattning. Han tittar bland annat på hur många fordon som normalt passerar bron, vilken typ av fordon det är, schablonuppgifter på om de som sitter i personbilarna är på väg till semester eller till jobb, hur många av lastbilarna som är långa transporter och så vidare.

När han räknar på förseningstiden landar han på i snitt 15 minuter per bil och dag. Tidigare uträkningar visar att en försenad privatperson kostar samhället ungefär 300 kronor per timme, säger Jonas Eliasson. Näringslivsresor går loss på ungefär det dubbla.

– Det blir någonstans mellan en och två miljoner kronor i samhällskostnad per dygn, säger han. Förutom de första dygnen efter olyckan, då måste det ha kostat mer. Ingen logistikplanerare har tagit höjd för sådana osannolika händelser.

En till två miljoner. Vad ska vi med den kunskapen till?

– Göra investeringsbedömningar. Man kan ju tänka sig att någon skulle komma på att vi bör bygga en till Södertäljebro nu. Om vi räknar med att en sådan här typ av olycka sker en gång vart tionde år, och det kostar en miljon om dagen, då blir det 60 miljoner på tio år. En ny bro kostar miljarder. Sedan får vi jämföra siffrorna. Har man inget att gå på är det lätt att man rusar i väg och bara går på magkänsla. Då blir det inte bra.

Vilka får stå för kostnaderna?

– Gissningsvis har mellan en fjärdedel och hälften av transporterna med näringslivet att göra, säger Jonas Eliasson. Det är svårt att veta om privatpersoner på väg till jobbet får ta smällen, eller om det är deras arbetsgivare. Många har inte reglerad arbetstid och det är individuellt om det är fritid eller arbetstimmar som försvinner. Arbetsuppgifter försvinner ju inte, de skjuts upp och tränger ut andra uppgifter som man kanske inte ens märker att man aldrig fick.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.