Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Fyra personer från tre fackförbund har skrivit rapporten. Transports utredare Sandra Tenggren beskriver e-handelns problem.

– Den har vuxit snabbt och har växtvärk. Arbetsbelastningen har blivit så hög att den skadar dem som jobbar inom e-handeln. De som jobbar med leveranser den sista milen är ofta nya på jobbet, sedan pandemin började. De vet ingenting annat men känner att det är pressat på jobbet.

Ett tiotal Transportmedlemmar, som jobbar på företag med eller utan kollektivavtal, samt egenanställda har intervjuats. Alla har fått vara helt anonyma.

– Vi vill skydda våra medlemmar. Med erfarenhet från Foodora vet vi att medlemmar som uttalat sig för kritiskt riskerar att förlora jobbet, säger Sandra Tenggren.

Med hjälp av medlemmarnas lönespecifikationer har Sandra Tenggren kunnat jämföra lönekostnaderna för företagen. Klart dyrast är det att ha kollektivavtal. En åttatimmars arbetsdag är drygt 700 kronor billigare för företaget med egenanställda.

– Företagen som egenanställer lovar en genomsnittslön på 160 kronor, men sen får de ungefär 140 kronor i timmen och då ska de sedan betala en avgift till egenanställningsföretagen från sin lön på mellan 6 och 12 procent. Genom olika tillägg och avdrag upplever föraren att fel lön utbetalas.

Många av företagen som kör ut paket till utlämningsställen, paketboxar och hem till kunder marknadsför sig med gröna argument.

– Folk tar fortfarande bilen i samma utsträckning som innan. Det man ser är mer konsumtion. Hemleveranser är dessutom vanligast i storstäder och där är det inte långt till utlämningsställen, men kunderna väljer ändå att få varorna hem till dörren.

– En medlem säger att det blir ungefär 80 stopp på ett arbetspass och start och stopp genererar mest utsläpp. Dessutom är det många som börjar sina arbetspass med överlast, och det gäller både hos de stora företagen med kollektivavtal och de nya som jobbar med leverans till paketboxar och hem till kunderna, säger Sandra Tenggren.

I rapporten läggs flera förslag på åtgärder fram. Till exempel ett krav på en lagstadgad fraktavgift, för att få kunderna att inse att ingen frakt egentligen är gratis. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth:

– Fri frakt kombinerat med billiga eller gratis returer gör att tempot åker upp på arbetsplatserna och väldigt många bilar kör på gatorna. Det kör bilar kors och tvärs hela tiden. Det borde gå att kräva bättre samordning och att företagen inte får ha hur många bilar som helst i samma område.

– Många konsumenter vill nog göra något som de tycker är rätt och riktigt för miljön, men om man beställer fem par skor och skickar tillbaka fem är det nog inte så miljövänligt, säger Wreeth.

Rapporten är ett samarbete mellan Transport, Handels och Seko, tre fackförbund som organiserar de allra flesta som jobbar med leveranser och terminalarbete. Samarbetet började när Transport och Handels ledning träffades.

– Vi har medlemmar som jobbar inom sektorer som går in i varandra. Det här är en gemensam fråga och ska vi ta till åtgärder mot dem som inte har avtal är det bra att ha kontroll på hela kedjan. Nu är vi överens om hur kartan ser ut och jag hoppas att det leder till fortsatt samarbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.