Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Bärbara farthinder räddar livhanken på bärgarna

När en bilist brakade rätt genom skyddsutrustningen, så att bitarna flög på E 18, fick bärgaren Janne Wikman nog. Han gick till chefen och krävde åtgärder. Det gav resultat: Sedan ett par månader har Assistancekåren i Gävle bärbara farthinder i alla sina bilar.

”Sluta köra så aggressivt!”

Leif Asplund har kört lastbil i 30 år och undrar vad som hänt med yrkesförarkåren. – Jag ser en aggressiv körning som inte är av denna världen, utbrister han.

Hektisk dag i snöyran

Bärgaren Janne Wikman kastar en blick på termometern: minus 19 grader klockan sex. Med en rejäl portion risgrynsgröt i magen styr han mot jobbet i Gävle. Kollegan och chefen har hivat nödställda ur drivorna hela natten. Det ska dröja länge innan Janne får mat igen…

Behovsanställda arbetslösa i kassans ögon

Rätten till ersättning om man är sjuk eller skadad bestämmer försäkringskassan. Och trots att reglerna kan vara snåriga står det klart att en behovsanställd ska räknas som arbetslös, förutom under de avtalade arbetspassen

Behovsanställd utan rätt till sjukpenning

När Birgitta Büchels slitna knä sa stopp för fler taxikörningar vände hon sig till försäkringskassan. Där fick hon veta att hon betraktades som arbetssökande, och riskerade att bli utan sjukpenning – trots att hon jobbat heltid de senaste sex åren. Allt hängde på att hon var behovsanställd.

”En hel bransch har blivit laglös”

Kalle kör schaktbil i Stockholm. I anställningsbeviset står det fast jobb på heltid. I verkligheten är Kalle daglönare. Åkaren ringer kvällen innan eller samma morgon, om det finns körning. – Finns det inget jobb, blir det ingen lön. Fast jag är inte ute efter min åkare. Hela anläggningsbranschen är sjuk, säger han.

Anne Richter: Vi mår dåligt av otrygga anställningar

Alla vet att otryggheten ökar i arbetslivet, men hur påverkas en människa egentligen av att ha en osäker anställning? Och varför ökar de otrygga jobben över nästan hela världen? Det är frågor som intresserar arbetsmiljöforskaren Anne Richter, som fått Afa Försäkrings stipendium på en miljon kronor för att forska på anställningsotrygghet.

Slitvargens sista viloplats

Ekmans Lastbilsdemontering utanför Fagersta, ett litet familjeföretag med nästan hundraåriga anor. Hit kommer krockskadade och uttjänta lastbilar för att skrotas ner i sina beståndsdelar: motorn kan hamna i en pumpstation i Mellanöstern, skåpet kanske blir ett praktiskt förråd hos någon småindustri, ett uttjänt timmersläp kan byggas om till båtvagn åt någon seglingsentusiast. Och det som inte kan återanvändas, skickas vidare för att smältas ner till ny råvara. Så gott som varenda liten flisa av lastbilen tas till vara på ett eller annat sätt.

Andreassons hängs ut på julkort

I halländska Veddige, hembygd för Andreassons Åkeri, cirkulerar ett julkort där bolaget kallas ”en parasit”. Vd:n Yvonne Andreasson tänker polisanmäla julkortet.

Transport stämmer Andreassons på 20 miljoner

En andra stämning mot Andreassons Åkeri har lämnats in vid Arbetsdomstolen. Den här gången gäller det totalt 135 chaufförer, och skadeståndskravet uppgår till 20 miljoner kronor. – Om vi vinner blir det här ett prejudikat för hela verksamheten med falska egenföretagare, säger Transports centrala åkeriombudsman Ulf Persson.

Fredéns Transport i konkurs

Det anrika åkeriet Fredéns Transport i Upplands Väsby, som nyligen bytte namn till T Pålsson Transport, har begärts i konkurs vid Stockholms tingsrätt. I våras köptes bolaget av Ulf Johansson, samme man som övertog Panaxia Logistik innan det döptes om till BWG Logistik – och gick i konkurs.

Åkeri i Lund snyltar på Schysta villkor-märkning

Åkeriet Fraktab har en egen hemsida med reklamtext och bilder på välskötta lastbilar. Där återges också Transports klisterdekal "Schysta villkor". Fast åkeriet har inte ens kollektivavtal. – Bilarna är inte deras egna heller, uppger en källa.