Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Transportare leder jobbet för säkrare västar i hela EU

Fortfarande ställs inga bindande krav på västarna som ska rädda liv. Facket och arbetsgivarna är överens om vad som ska gälla. Men båda parter vittnar om kvacksalvare som säljer undermåliga västar – och bevakningsföretag som köper dem till sina ordningsvakter och väktare.

”Västen räddade mitt liv”

Västen räddade Samir Megalis liv. Men lika mycket blev han räddad av sina elva års erfarenhet som väktare och ordningsvakt.

Tufft för ordningsvakter efter ingripande i Malmö

Glåpord, hot och onda blickar. Efter det uppmärksammade omhändertagandet av en nioåring på Malmö central har arbetet som ordningsvakt i Malmö blivit ännu mer utsatt än tidigare.

Hallå där!

Erik Kjellin är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen. En organisation som har granskat 9 200 mil svenska vägar.

Transport betalar minst

Transports Lars Lindgren har den lägsta lönen bland LO-förbundens toppar. Med styrelsearvode och måltidsersättning tjänar han 59 926 kronor per månad. – Det klarar jag mig jävligt bra på, säger Lars Lindgren, själv ganska nöjd med bottenplaceringen.

Söker nya taxiförare efter tre konkurser

Tre taxibolag har försatts i konkurs i Västerås inom en månad. Nu söker personen bakom bolagen chaufförer till ett fjärde företag. Arbetsförmedlingen annonserar åt honom i Örebro, Eskilstuna – och Västerås.

Fordon som inte betalar straffavgift ska låsas fast

– Äntligen har politikerna förstått. Betalar man inte sanktionsavgiften för brott mot cabotagereglerna är det klart att man ska klampas på plats. Så kommenterar Transports utredare Magnus Falk regeringens förslag att ytterligare skärpa den nya lagen om att hindra fortsatt färd.

Tyngre tung trafik på gång

Tyngre lastbilar kan bli tillåtna redan i vår. Regeringen filar på ett förslag om maxvikten 64 ton. Det räcker inte, anser Transports utredare.

Färdtjänsten lämnar Senegal

Den som ringer för att beställa färdtjänst och sjukresor av Region Skåne hamnar hos en beställningscentral i Senegal. Men från och med i sommar är det slut med samtalen till västra Afrika. Då tar Taxi Kurir över.

Stå på er ordningsvakter!

Debatt. Apropå den här händelsen i Malmö med ordningsvakten och den nioårige pojken som medierna och hela Sverige nu förfasar sig över, skulle jag vilja berätta om en händelse som jag själv varit med om. Detta hände när jag tjänstgjorde som ordningsvakt på Akademiska sjukhuset för några år sedan:

Facket segrade i två viktiga rättsprocesser

På kort tid har det kommit två domar som kan få stor betydelse i kampen mot den utbredda lönedumpningen i EU. Den ena kommer från en domstol i Holland. Rätten slår fast att en grupp ungerska förare som jobbat för ett holländskt företag, i Holland, ska ha holländsk minimilön. – Utslaget är mycket intressant, säger Transports utredare Magnus Falk.

Fler ska kolla fifflande åkerier

Uppenbart fusk och rena kriminella upplägg hittade Skatteverket när det började hårdgranska åkeribranschen. Nu tar myndigheten hjälp av Polisen, Ekobrottsmyndigheten och Arbetsmiljöverket för att komma åt fifflande företag. Nästa steg kan bli nya hårdare regler. – Det kan handla om ett beställaransvar, säger Skatteverkets Pia Bergman.

Hallå där!

Krister Andersson åker till Bryssel i morgon – för att prata socialt företagande. Han är förste ombudsman på LO-distriktet i Västsverige, som tillsammans med fack i sex andra länder har tagit fram verktyget för socialt företagande.

Klara siffror på olaglig trafik

400 lastbilar kör stadigt illegalt i Sverige. Med hjälp av yrkeschaufförer i Skandinavien har forskarna kartlagt transporterna. Vanligast är de olagliga körningarna i Sverige.

Tolv lastbilschaufförer dog

Lastbilschaufför är Sveriges farligaste yrke. Förra året dog tolv chaufförer på jobbet. Inget annat yrke kom i närheten av den siffran.