Åkaren avsäger sig ansvaret
Hasse Eklunds arbetstider strider helt klart mot arbetstidslagen. Vilket ansvar har Hagsätra taxi för det? Åkaren, Sören Andersson, skyller allt på Hasse. Han hotar också med polisanmälan.
Hasse Eklunds arbetstider strider helt klart mot arbetstidslagen. Vilket ansvar har Hagsätra taxi för det? Åkaren, Sören Andersson, skyller allt på Hasse. Han hotar också med polisanmälan.
I två veckor har Transportarbetaren försökt få en intervju med ansvariga på Taxi Kurir. Företaget vägrar ställa upp och begär i stället frågorna skriftligt. Svar utlovas via mejl. När de väl kommer väljer Taxi Kurirs vd, Magnus Klintbäck, att inte beröra Hasses schema med tolv arbetspass i rad och brott mot arbetstidslagen.
– Att arbetstidsreglerna följs är arbetsgivarens ansvar. Inte den anställdes. Det säger tillsynsdirektör Roger Simu, som också uppmanar taxichaufförer att anmäla brott mot arbetstidslagen till Arbetsmiljöverket.
Hur ser landstingets politiker på att Taxi Kurirs åkare systematiskt bryter mot arbetstidslagen när barn, gamla och sjuka skjutsas? – Det är så klart olyckligt, säger Nanna Wikholm, socialdemokrat och andre vice ordförande i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
Den 27 december fick Hasse Eklund hjärtstopp och dog hemma i garaget. Han körde färdtjänst för Taxi Kurir i Stockholm. Nu undrar hans änka, Hanna, om det är lagligt att månad efter månad arbeta tolv dagar i sträck, med bara två dagar ledigt. Och hur kan förare köra gamla och sjuka på ackord, utan försäkringsskydd?
I höstas trängdes bilarna på parkeringen och tusentals resenärer köade till incheckningen. Nu har taxfreebutiken gått i konkurs. Den spöklika tystnaden bryts bara av ett enmotorigt sportflygplan som knattrar fram över landningsbanan. Banan som blev Säves öde. Fast bland markpersonalen gror tvivlet.
– Om Sveriges vägnät betraktas som en fast arbetsplats bör Arbetsmiljöverket stänga stora delar för yrkestrafik. Vägexperten Johan Granlund vet hur bättre kurvor skulle kunna minska antalet svårt skadade med 500 per år.
Krönika. Ibland när jag tänker tillbaka på min skolgång, vilken för övrigt endast blev grundskolan och knappt det eftersom det tyvärr blev en del skolk tillsammans med bästa kompisen Kenneth också, blir jag uppriktigt sagt glad att vi tvingades traggla på med rättskrivning och skrivstilsövningar.
Debatt. Att Sverigedemokraterna blev ett riksdagsparti, som finns i nästan alla kommuner, har ingenting att göra med att svenskarna blivit nazister eller fascister. Jovisst fanns det en del personer med sådana åsikter när partiet bildades i slutet av 1980-talet. Men att SD så småningom växte berodde på att partiet fick en förankring i södra Sverige där det länge funnits lokala missnöjespartier som var kritiska till invandringen, och som sneglade mycket på dansk politik.
Ett företag på obestånd fortsätter att anlitas för att hjälpa arbetslösa arbetare att hitta nytt jobb. Miljontals kronor har förskingrats på företaget som nu är under rekonstruktion.
Allt fler kvinnor tar klivet in i förarhytten. Av de nya yrkeschaufförer som anställs i dag är tolv procent kvinnor. Detta ska jämföras med fem procent i hela yrkeskåren. – Jag kan absolut rekommendera jobbet till unga tjejer som funderar på vad de ska göra, säger Jenny Andersson, lastbilschaufför i Ulricehamn.
Med endast ett överlämnat ärende till LO-TCO Rättsskydd förra året, avviker Transport kraftigt från andra fackförbund. En självständig förhandlingsförmåga och ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen är några av förklaringarna, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt.
Organisering och facklig information på fler språk än svenska. Det är två sätt för Transport att bli bättre på mångfald.