Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Enad kamp för schysta vägar

Anställda chaufförer, åkeriföretagare, poliser och representanter för både Transport och arbetsgivarna jobbade i går för schyst konkurrens och schysta villkor på vägarna. Det blev en heldag med möten och lobbyjobb i Bryssel. – Jag är jättenöjd, säger Freddy Welle, chaufför och aktiv både i Transport och Här stannar Sverige!

Hur mår du, chaufför?

Varför har yrkeschaufförer problem med hälsan? Med synen, ryggen, sömnen? Frågan har fått docent Hans Richter att kartlägga hur chaufförer mår. Och han vill ha din hjälp – om du kör lastbil, taxi eller buss.

Tidningsbud kan förlora brevjobb

Nu slipper Postnord betala moms. Det gör det möjligt för företaget att pressa priserna, vilket kan slå mot tidningsbuden som i många fall också delar ut post.

Påverkan pågår

Intensiva möten pågår just nu i Bryssel. ”Hör av mig senare”, sms:ar Freddy Welle, chaufför och aktiv transportare.

En mässa för transportjobb

Nio åkerier och tre bussbolag fanns på plats när Arbetsförmedlingen arrangerade en branschdag i Gävle. Flera åkerier lyckades rekrytera sommarpersonal på den välbesökta mässan.

Hallå där!

Mats Hagström, delägare i Jan-Arnes åkeri i Stenungssund, fick via tips på Facebook tillbaka sin stulna lastbil. Polisen stoppade bilen på E6:an vid Östra Karup, 21 mil från Stenungssund.

Hallå där!

Den 6 juni ska lastbilar, traktorer och taxibilar synas i konvojer över hela Norden. Det blir många mil långa demonstrationer för schysta villkor på vägarna, om Roy Holmberg får som han vill. Han är chaufför i Skåne och en av arrangörerna bakom den utvidgade proteströrelsen Här stannar Sverige!

Robot griper in vid oljeolycka

Nu införs ny teknik som ska snabba på saneringen vid oljespill i Göteborgs hamn. I fredags invigdes det nya systemet som styrs av en robot, och tagit fem år att färdigställa.

Inget åtal mot ordningsvakter

Det blir inget åtal mot de ordningsvakter som ingrep mot en pojke på Malmö centralstation i februari. – Ordningsvakterna hade rätt att göra det här ingripandet, säger åklagaren Ulf Hansson till tidningen Sydsvenskan.

Sekretessavtal oroar anställa på Tankclean

Miljöföretaget Tankclean begär att de anställda ska skriva på ett långtgående sekretessavtal. Personalen får inte berätta om företagets arbetsmetoder för exempelvis anhöriga eller myndigheter. – Har de anställda synpunkter på arbetsmiljön finns det andra kanaler än facket, säger Tankcleans vd Thomas Nordbeck.

Skattedom blir miljonsmäll för ansvariga i konkursåkeri

Speditören DSV har brutit allt samarbete med Jönköpingsåkeriet Net Cargo. Det uppger källor i branschen. Nyligen kom också en dom som slår fast att Net Cargos företrädare Erica Clovén har skatteskulder på 4,4 miljoner kronor, efter en tidigare härva där förarlöner betalats via Danmark.

Dansk skatt för utländska chaufförer

Det danska storåkeriet Kim Johansen ska betala dansk skatt för sina utlandsanställda chaufförer. Landsretten, som motsvarar svensk hovrätt, har slagit fast att chaufförerna ingår i bolagets inhemska verksamhet.

Statoil stänger dörrarna nattetid

Statoil börjar med stängda dörrar på alla sina stationer nattetid. För att minska rånrisken ska personalen låsa upp dörrarna för varje ny kund. – Det här är ett steg helt i rätt riktning, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Tre hamnarbetare kvävdes i lastrum

Tre hamnarbetare dog i helgen som gick. De gick ner i en lucka på fartyget för att slutröja när lasten redan var lossad. De tre fick i sig en giftig gas och kvävdes till döds, berättar belgiska medier.

Hallå där!

Håkan T Lindgren är inte bara väktare i Karlskrona och ekonomistudent på tekniska högskolan i Blekinge. Han är också nyvald ordförande i Transport i sydost, i avdelningen med nummer 51.