De lokala överenskommelserna i Gävle hamn är uppsagda. Samtal med arbetsgivaren har rullat i gång. – Medlemmarna var så kritiska till uppgörelserna om arbetstiden och organisationen att vi valde att säga upp dem, säger Pauli Brunila, vice ordförande i Transportklubben.
I förra veckan läckte EU-kommissionens tankar om ett nytt utstationerings-direktiv ut. Det var starten för en kraftfull lobbyverksamhet från LO, TCO, Saco och arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson reste direkt till Bryssel för att påverka. För en kort stund sedan kom förslaget till nytt direktiv.
När flygplanet hade landat på Arlanda och skulle lastas av öppnade en anställd containern. Där, i fraktutrymmet, fanns en man som hade flytt till Sverige. Klockan halv tio i morse upptäcktes mannen i ett passagerarplan som kom från Addis Abeba i Etiopien, flygbolaget var Ethiopian airlines. Han hade färdats i en tryckutjämnad container och var vid liv.
För tio år sedan fick Björn Svantesson sin första ljudbok i örat. I kväll får han hederspris för sitt engagemang för ljudböcker – och för att han spridit lyssnandet bland lastbilschaufförer. – Det känns riktigt trevligt, säger han. Roligt att få tillbaka efter så mycket ideellt arbete.
Bland medlemmarna är 16 av 100 kvinnor. I den högsta ledningen – idel män. Transport når inte upp till LO-förbundens eget krav att beslutsfattarnas kön ska motsvara könsfördelningen i hela facket. – Det tar sin tid att städa bort all gammal grabbkultur i det här förbundet. Men vi har kommit en bra bit på väg, säger Karin Peterson, en av två kvinnor i Transports förbundsstyrelse.
Ett tusental chaufförer ska granskas av Skatteverket. Resultatet för dem kan bli skattekrav. En särskild kontroll av åkeriföretagen har redan inbringat 44 miljoner kronor i höjda skattebelopp.
Göteborgs Hamn bygger en ny terminal på 220 000 kvadratmeter. Det motsvarar 30 fotbollsplaner och är den största hamnutbyggnaden sedan 1970-talet. Bygget beräknas vara klart efter 2020.
Facken står bättre rustade än arbetsgivarna inför vårens avtalsrörelse – när det gäller att klara en konflikt. Strejkkassorna är välfyllda, medan arbetsgivarnas konfliktfonder inte räcker lika långt.
Två företag har varnats för att deras YKB-kurser inte håller måttet. För ett tredje företag har tillståndet dragits in. Hundratals chaufförer har gått utbildningar som Transportstyrelsen sedan dömt ut.
Roar har blivit filmstjärna. Vi talar om sopgubbsroboten som är resultatet av ett samarbete mellan tre högskolor. Roboten som ska ta över det tunga jobbet – enligt studenterna.
Hur skyddar man bäst bröstkorgen på chaufförer i tung trafik – vid frontalkollisioner? Forskningsassistent Kristian Holmqvist tar sig an frågan i en avhandling som i dag presenteras vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Betydligt fler än 39 utländska lastbilschaufförer körde förra året på de svenska vägarna. Konstaterandet kommer från Anna Johansson som är infrastrukturminister. – Men hur många av alla dessa som måste anmälas enligt utstationeringslagen vill jag låta vara osagt, fortsätter Anna Johansson (S), som kräver tydligare regler från EU.
Det tog tid men till sist lyssnade det holländska företaget på fackets protester. Nu får de polska chaufförerna avtalsenliga löner – och holländska anställningskontrakt. Dyrt för kunderna? Javisst. Företaget hoppas på förståelse och respekt.
Från den 10 september är det skarpt läge: Alla som kör tunga fordon i jobbet måste ha gått en YKB-utbildning. Med nya riktlinjer ordnar Arbetsförmedlingen nu kurserna för arbetslösa chaufförer.