Godare tider.
Arbetslösheten går neråt. Lättast att få jobb är det i Uppsala och Stockholms län. Men möjligheterna skiljer sig åt beroende på yrke. Vi tittar närmare på arbetsmarknaden för lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud, vakter, lager- och terminalarbetare. – Det blir fler jobb för lastbilschaufförer trots konkurrensen från utländska åkerier och förare, säger Annelie Almérus som är analytiker på Arbetsförmedlingen.
Kandidater utses.
Vilka som ska leda Transport i framtiden är en het och öppen fråga ända fram till kongressen i juni. Valberedningens ordförande påminner om att alla medlemmar i facket har chansen att föreslå sina kandidater till ordförandeposten, resten av ledningen och förbundsstyrelsen.
Riskfyllt.
Statsminister Stefan Löfven har inte bokat möten med fackföreningsfolk eller andra oppositionella i Iran. Det skulle medföra alltför stora risker för de personerna, bedömer regeringen.
Veckovila.
EU:s generaladvokat är tydlig i sitt förslag: En lastbilschaufför ska inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. Den linjen ska slås fast av EU-domstolen innan den börjar gälla. Beslutet berör knappast förare med svensk anställning – men det kan ge bättre förhållanden för chaufförer från lågprisländer. Även när de kör på svenska vägar.
Samarbete som mål.
En statsminister och en handelsminister, flera myndighetsfolk, uppåt 20 svenska storföretag – och en representant för de svenska facken – åker till Iran. Det handlar om handel och samarbete med ett land där fackföreningsfolk sitter fängslade. – Hoppas jag får en chans att träffa representanter för de fria fackföreningarna, säger Anders Ferbe, ordförande i IF Metall och LO-fackens utsända till Iran.
Otrevlig överraskning.
Ordningsvakterna ska flyttas till entrédörren vid akuten i Malmö. Facket togs på sängen när beskedet kom i går. Stefan Andreasson är huvudskyddsombud på bevakningsföretaget: – Vi har inte varit med i processen över huvud taget, säger han ilsket.
Firande.
Mitt under dånande orkan invigde sjömansklubben i franska La Rochelle sin nya tillbyggnad. Namnet har lokalen fått efter Transports ITF-inspektör Göran Nilsson, som avled i höstas. – Klubben vill hedra honom och alla andra inspektörer, berättar Göran Larsson, som var på plats.
Förlorar uppdrag.
Försenade bilar, missförstånd och klagomål om vårdslös körning har fått politikerna i Region Skåne att ta hem färdtjänstens beställningscentral. I går fattades beslutet att Taxi Kurir blir av med uppdraget i 23 kommuner. – Vi har blivit inbjudna till ett möte med regionen, berättar Lone Olsson, ombudsman på Transport i Malmö. Det känns bra att de vill prata med oss innan övertagandet blir allvar.
Succé.
Med över 200 000 visningar på ett par dygn har Sveriges Åkeriföretag gjort succé på Youtube. Filmen berättar att åkeribranschen är samhällets blodomlopp. – Mitt råd till den som är ung är att våga välja ett fritt yrke med stark kåranda, säger organisationens kommunikationschef Erika Svanström.
Chaufförer.
I Helsingborg finns åkeriet som har blivit med klubb. Jimmy McCorkindale och Roger Björk har tillsammans väckt det fackliga engagemanget. De vill bygga upp chaufförernas yrkesstolthet. När de började för ett år sedan var runt 60 chaufförer med i facket. I dag finns det 140 medlemmar bland de drygt 170 anställda.
Nyktra hamnar.
Vilka hamnar som ska förses med alkobommar vill regeringen återkomma till. Liksom i vilken takt nykterhetskontrollerna ska byggas ut. Men i stort är infrastrukturminister Anna Johansson nöjd med förslagen från Trafikverket. December 2016. En rattfull lastbilschaufför stoppades av tullen när han anlände till Trelleborg med en Tysklandsfärja.
Ofrivilliga företagare.
Larmet gick i Karlstad. När Konsum lämnar över ansvaret för terminal, lagerhållning och transporter till Coop Sverige kommer det in åkerier som kräver att chaufförerna ska vara egna företagare. Efter ett par dagars fackligt arbete har de inblandade företagen försäkrat att det aldrig har varit planen. Transport protesterar dock mot åkeriets plan att provanställa chaufförerna. Nu gäller det att hänga med i svängarna.
Affär blir av.
Beskedet blev det som hamnarbetarna hoppats på: Karlshamns hamn ska ta emot och lagra rören som ska bli den omdebatterade gasledningen mellan Ryssland och Tyskland. – Snacket har gått inför kommunens beslut, berättar Lasse Olsson, hamnarbetare och förtroendevald i Transport. Här i hamnen har alla hoppats på ett klartecken för jobbens skull.
Alkokontroller.
Öresundsbron plus 23 hamnar förses med fasta, automatiska nykterhetskontroller. Särskilt utbildade kontrollanter kan också behövas. Trafikverket har just levererat ett omfattande förslag om hur berusade chaufförer ska hejdas när de rullar av med sitt fordon i en hamn. Öresundsbron och Karlshamns hamn hamnar först i genomförandet, om utredarna får igenom sina förslag.
Konflikthantering.
Hälften av Transports kollektivavtal löper ut den sista mars. Förhandlingar om nya löner och villkor är på väg att rulla i gång. Inför detta har ordföranden och kassörer i fackets avdelningar trimmats i konfliktkunskap. Kent Palmqvist är en av dem som har gjort sig beredd på strejk eller blockad.