corona

Transport i överenskommelse om korttidspermittering

Facket. Transportarbetareförbundet fick gehör för sin syn på ersättning och tid för utbildning. I dag har facket träffat en överenskommelse om korttidspermittering med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

– Det här är en bra överenskommelse även om jag gärna sett ett kompletterande förslag som innehåller heltidspermittering, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
I regeringens förslag permitteras den anställda på högst 60 procent, med minst 90 procent av sin lön. Det är en av åtgärderna för att minska konsekvenserna av coronaviruset och slippa varsel.

– Regeringen har agerat snabbt och ansvarsfullt för att se till att minska konsekvenserna för våra medlemmar och deras arbetsgivare, säger Tommy Wreeth.

Han förhandlade tillsammans med Transports avtalssekreterare, Peter Winstén, och förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Några frågetecken kring regeringsförslaget rätades ut och facket fick tillfredsställande svar: Utbildning ska bara ske under arbetstid, inte den tid då den anställda är permitterad och hemma.

Också när det gäller hur permitteringslön ska räknas ut fick Transport sin vilja igenom. I den ordinarie lönen, som beräkningen ska bygga på, räknas nu också sådana ersättningar som normalt ingår i lönen, som ob-tillägg och skifttillägg. För exempelvis anställda inom flyget innebär det en avsevärt högre permitteringslön än om man bara räknat på tarifflönen.

Det statliga stödet till korttidspermitteringar är i första hand tänkt under en sexmånadersperiod. Företaget måste ha kollektivavtal och som mest får arbetsgivaren minska ner arbetstiden med 60 procent, så att den anställda arbetar 40 procent. Arbetstidsförkortningen kan ske på ytterligare två nivåer, där den anställda arbetar 60 respektive 80 procent.

Regeringens förslag innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. JIM karlsson:
    11 september, 2020

    Försöker få svar på en fråga. Vi är ett antal som blivit permiterade. Från jobbet på 80% men arbetsgivaren tar in timanställda för det har blitt mer att göra men vi som är fastanställda får ej mer att göra utan det går till dom timanställd i stället. ??? Vi som är fastanställda har jobbat lite mer än dom 64 tim vi ska men övertiden vi gör får vi ej betalt för. Å jag hittar inte nått svar på detta. Men fått höra att det är ej tillåtet att ta in timanställd under permiteringen. Utan vi som är fastanställda ska få sänkt sin permitering. Vilket är sant i detta.

  2. Anna:
    30 mars, 2020

    Ingår ob-tillägg i permitteringslönen även för de som har kollektivavtal med Handelsanställdas förbund?

  3. Georges Afram:
    26 mars, 2020

    Gäller den också Åkare som jobbar ensam med sin taxibil?

  4. Malin Dannersten:
    26 mars, 2020

    Hej! försöker hitta svar i denna djungel, arbetar på redovisningsbyrå
    Vad gäller för dem som enbart har provisionslön? har flera taxiåkare som kunder som enbart ger provisionslön på 37% på inkört och som nu vill korttidspermittera sina anställda. är det ens möjligt tänker jag? vad jag vet så har de ingen garantilön.

  5. Eiad:
    23 mars, 2020

    Hur det fungerar med taxi förare som har rätt och köra 13 timmar max om dagen det är transportstyrelse lagen hur man ska räkna det med korttidspermittering om dagen

  6. Lena Blomquist, red:
    18 mars, 2020

    Hej Robert, överenskommelsen gäller för anställda på företag som har kollektivavtal med Transport, oavsett om de är med i facket. Mer detaljerade frågor måste du och andra med personliga funderingar ställa till ert fackförbund eller till arbetsgivaren.

  7. Robert Hertzman:
    18 mars, 2020

    Gäller detta även om man inte är med i facket??
    Gäller detta även om arbetsgivaren har någon form av statligt bidrag för en arbetstagare??

  8. Sara h:
    17 mars, 2020

    Men det finns bolag som varslar ändå för det blir för lite pengar enligt dem ....

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.