Saed Gesi
Close
”Jag skulle vilja ha mer praktik än två dagar i veckan. Det är där man lär sig mest”, säger Saed Gesi som går i årskurs två på gymnasiet.
Close

Mekarna på macken

Bilverkstad. Ett trasigt hjullager. Ett bromsbyte. Och en snöslunga. Det är förmiddagens inplanerade jobb på OKQ8 i Filipstad denna torsdag.

OKQ8:s bilverkstad i Filipstad
OKQ8:s verkstad i Filipstad lagar bilar och byter däck vår och höst. December, januari och februari är lugna månader. Då lägger folk pengarna på annat än bilen, förklarar en anställd.  Foto: Jan Lindkvist

December, januari och början av februari är alltid gördåliga månader, säger Robin Karlsson, bilmekaniker på OKQ8 i Filipstad.

Verkstaden ligger vägg i vägg med macken. Här tar Robin och kollegan Roger Larsson emot bygdens bilar, men också gräsklippare, motorsågar och andra maskiner som säljs inne på OKQ8-stationen.

Robin Karlsson har jobbat åtta år i verkstaden. Roger Larsson är uppe i 25 år och det är de två som utgör den fasta bemanningen. Till det kommer elever från gymnasiets lärlingsutbildning som varje termin är på praktik – från en dag i veckan upp till fyra dagar.

Nu är det Saed Gesi och Kasper Sundberg som dragit på sig skolans svarta mekarkläder. De skruvar på en VW Passat där ett av hjullagren låter som en kaffekvarn.

– Det är brist på bilmekaniker. Vi är bara tre elever i min klass, säger Saed som längtar efter att få börja jobba på riktigt.

När lagret väl är avplockat hittar killarna samtidigt förklaringen till att varningslampan till ABS-systemet lyst ihärdigt i några månader. (Sensorns kontakt har gnagt mot kuggkransen, båda komponenterna har gått sönder.)

Kasper Sundberg
Kasper Sundberg går ut gymnasiet i vår och är inte orolig för att stå utan jobb. Fast kanske hoppar han in i byggbranschen i stället för att bli bilmekaniker, som han utbildar sig till. Hjullagret är precis bytt, plus givaren till ABS-systemet.  Foto: Jan Lindkvist

Kasper går tredje året och muckar från skolan i vår. Hur det blir med arbete då är inte riktigt klart.

– Jag funderar faktiskt på att börja jobba med farsan, han håller på med vattenbilning. I byggsvängen är det bättre betalt än bilmek, säger han.

Robin Karlsson nickar. Han gick ut fordonsgymnasiet för knappt tio år sedan. Av de 13 eleverna i hans klass är det bara tre som skruvar på bilar i dag.

– Lönen är dålig, särskilt om man väger in allt som dagens mekaniker måste kunna, säger Robin som jobbat på olika sorters bilverkstäder.

På verkstäder som drivs i egen regi av OKQ8 är det Transports kollektivavtal som gäller, inte IF Metalls. Transports avtal är lite bättre, förklarar Robin som jobbat under bägge.

Både Robin Karlsson och Roger Larsson poängterar att de gillar att arbeta på en ”allbilsverkstad”. Alltså en anläggning som tar sig an alla bilmärken och i stort sett alla sorters jobb.

Till omväxlingen bidrar också skruvandet på maskiner och en och annan cykel. Roger är dessutom skidentusiast och har sett till att köpa in en vallabänk – ifall någon mackkund behöver hjälp med belagen. Stationen säljer både längdskidor och märkescyklar.

Roger Larsson och Robin Karlsson på OKQ8 i Filipstad
Roger Larsson och Robin Karlsson gillar omväxlingen som blir på en ”allbilsverkstad”. Hit kommer inte bara bilar. En kund har lämnat in en snöslunga, som vid en snabbkoll visar sig vara felfri.  Foto: Jan Lindkvist

På verkstadsgolvet står en välputsad, nästan ny snöslunga som kunden inte får i gång. Killarna har provat och då startade den på första rycket.

– Det ser ut som om kunden helt enkelt satte startnyckeln, den här lilla grejen i röd plast, i fel hål. Inte i tändningslåset, säger Robin utan minsta ironi i rösten.

Snöslungan ska snart få åka släpvagn hem till ägaren. Innan dess hinner Robin med lite svetsning på ett avgassystem. En Skoda-ägare som kommer oanmäld får hjälp med ett krånglande dörrlås.

Fast är det inte så att dagens bilar går sönder mycket mer sällan än förr?

– Äh, jag tycker de går sönder jämt! replikerar Robin. Fast kanske ägaren hinner köra längre sträckor innan bilarna börjar trassla. Ibland verkar det som att oturen spelar in. Vissa bilar kommer hit väldigt ofta.

För Robins del bottnar yrkesvalet i ett stort motorintresse i unga år. Nu har privat-mekandet med bilar minskat:

– I dag snickrar jag hellre. Eller skruvar på mina traktorer. Det är något annat än bilar. Just nu funderar jag på hur man fixar ett nytt vevstakslager till en traktor från 1947. Köpa går inte. Enda lösningen är att gjuta ett själv. Så nu måste jag lära mig gjutning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Transports julhälsning till Tesla: nytt varsel

Konflikt. Transport trappar upp konflikten om rätten att teckna kollektivavtal och varslar om ytterligare sympatiåtgärder. Till nyårshelgen är all avfallshantering på Teslas verkstäder försatt i blockad.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.