Close
Laggarbovägen är delvis sönderkörd.
Close

”Man är som en milkshake” – se filmen om en usel väg!

Åkeri. I byn Stackbo utanför Gävle bygger datajätten Microsoft nya serverhallar. Chaufförerna som kör tusentals gruslass till bygget tvingas åka en omväg. På en smal sönderkörd väg där lastbilarna knappt kan mötas.

– Det är vidrigt. I morse föll mer snö. Man ser varken dikeskanten eller potthållen. Jag funderar allvarligt på att kasta in handduken, säger en förare som vill vara anonym.

Över Gävleskogarna löper stora kraftledningar. Det gör området högintressant för multinationella dataföretag som vill anlägga hallar för energislukande servrar.

Strax väster om Gävle, i den lilla byn Stackbo, har Microsoft köpt mark. Bygget är i full gång, och sedan i höstas har lastbilscentralen Maserfrakt haft uppåt 85 anläggningsbilar som gått i skytteltrafik från en närliggande grustäkt.

Kruxet för åkarna och chaufförerna är detaljplanen som kommunen la fast i samband med bygget. I den slås fast den tunga byggtrafiken inte får rulla den mest logiska vägsträckningen. En två mil lång slinga bra asfaltsväg norrut från grustaget, via Gävle och Valbo, till lilla Stackbo.

I stället ska lastbilarna köra en sydlig rutt. Via en smal, krokig väg med dålig bärighet. Motiveringen som ges är störningarna skulle bli stora för de boende i Stackbo – om trafiken gick där.

– Det är ju ett knäppt resonemang, säger föraren som nu överväger att kasta in handduken. Som det blivit nu kör vi tätt inpå ännu flera gårdar och bostadshus, fast i en annan by.

– Folk där är skitförbannade. Deras väg är helt förstörd. Det handlar ju om hundratals tunga transporter varje dag.

Chauffören vittnar om hur förarna vid varje möte ligger med ytterhjulen utanför vägkanten. En bil har redan vält, med en ung kille vid ratten. Vägen har gradvis försämrats och både förare och fordon skakar sönder på ”tvättbrädorna” som bildats.

– Efter arbetsdagen känner man sig som en milkshake, säger en annan förare som stannat för rast i en skogsglänta.

Föraren som snart fått nog är förbaskad, inte bara på vägen. Microsoft har kopplat in ett irländskt bolag som byggherre. Det har fört med sig stränga regler för personalen.

– Företaget har folk som springer runt med laserpistol och gör egna hastighetskontroller. Inne på själva byggområdet får man bara köra 15 kilometer i timmen. En chaufför ertappades med att köra 18, han sparkades ut.

– Alla förare jag snackar med är upprörda över villkoren. Många är slut både fysiskt och psykiskt.

Niclas Sandström är ombudsman på Transports Gävleavdelning. Han har varit i kontakt med både förare och de inblandade företagen.

– Tyvärr har speditören, Maserfrakt, skrivit på ett kontrakt där man får betalt per ton grus av Microsoft. Inte per timme som en bil är inhyrd. Det bidrar till ökad stress för såväl chaufförer som åkare.

Niclas Sandström berättar att Microsofts plan var att bygga en helt ny vägsnutt genom skogen. En kort sträckning som skulle gjort att byggtrafiken kunna gå norrut, utan att passera villorna i Stackbo.

– Tyvärr är vägen försenad. Spontant kan man ju tycka att det hade varit smart att skjuta på byggstarten för serverhallarna, tills vägen var klar.

Transport har kopplat in Arbetsmiljöverket. På den fackliga sidan har man också övervägt möjligheten att lägga ett skyddsstopp för transporterna.

– Vi kommer att avvakta och se vilka åtgärder Arbetsmiljöverket vidtar. Vi är också inbjudna till ett chaufförsmöte nästa vecka, säger Niclas Sandström.

Transportarbetaren har sökt Microsofts svenska representant, utan framgång.

Agneta Lööf är samhällsplanerare på Trafikverket, som har det övergripande ansvaret för väghållningen i landet. Hon poängterar att det är Gävle kommun som bestämt hur trafiken ska rulla vid serverhallsbygget:

– Vi har haft synpunkter och ställde oss bakom detaljplanen. Det hade inte varit bra om trafiken gått genom Stackbo. Nu blev det ju inte bra heller. Vintern har varit väldigt besvärlig, utan tjäle i marken. Det har gjort att vägen körts sönder.

– Microsoft har lovat åtgärda skadorna. Det bästa hade förstås varit om den nya vägen blivit klar i tid.

Transportarbetaren har sökt Arbetsmiljöverkets inspektör, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Johansson:
    3 mars, 2020

    Tyvärr är det så för många företag att arbetsmiljö endast är viktig då den inte kostar pengar. Och i det här fallet verkar det även brustit i upparbetningen av byggarbetsmiljöplanen.

Lästips:

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.