Close
Laggarbovägen är delvis sönderkörd.
Close

”Man är som en milkshake” – se filmen om en usel väg!

Åkeri. I byn Stackbo utanför Gävle bygger datajätten Microsoft nya serverhallar. Chaufförerna som kör tusentals gruslass till bygget tvingas åka en omväg. På en smal sönderkörd väg där lastbilarna knappt kan mötas.

– Det är vidrigt. I morse föll mer snö. Man ser varken dikeskanten eller potthållen. Jag funderar allvarligt på att kasta in handduken, säger en förare som vill vara anonym.

Över Gävleskogarna löper stora kraftledningar. Det gör området högintressant för multinationella dataföretag som vill anlägga hallar för energislukande servrar.

Strax väster om Gävle, i den lilla byn Stackbo, har Microsoft köpt mark. Bygget är i full gång, och sedan i höstas har lastbilscentralen Maserfrakt haft uppåt 85 anläggningsbilar som gått i skytteltrafik från en närliggande grustäkt.

Kruxet för åkarna och chaufförerna är detaljplanen som kommunen la fast i samband med bygget. I den slås fast den tunga byggtrafiken inte får rulla den mest logiska vägsträckningen. En två mil lång slinga bra asfaltsväg norrut från grustaget, via Gävle och Valbo, till lilla Stackbo.

I stället ska lastbilarna köra en sydlig rutt. Via en smal, krokig väg med dålig bärighet. Motiveringen som ges är störningarna skulle bli stora för de boende i Stackbo – om trafiken gick där.

– Det är ju ett knäppt resonemang, säger föraren som nu överväger att kasta in handduken. Som det blivit nu kör vi tätt inpå ännu flera gårdar och bostadshus, fast i en annan by.

– Folk där är skitförbannade. Deras väg är helt förstörd. Det handlar ju om hundratals tunga transporter varje dag.

Chauffören vittnar om hur förarna vid varje möte ligger med ytterhjulen utanför vägkanten. En bil har redan vält, med en ung kille vid ratten. Vägen har gradvis försämrats och både förare och fordon skakar sönder på ”tvättbrädorna” som bildats.

– Efter arbetsdagen känner man sig som en milkshake, säger en annan förare som stannat för rast i en skogsglänta.

Föraren som snart fått nog är förbaskad, inte bara på vägen. Microsoft har kopplat in ett irländskt bolag som byggherre. Det har fört med sig stränga regler för personalen.

– Företaget har folk som springer runt med laserpistol och gör egna hastighetskontroller. Inne på själva byggområdet får man bara köra 15 kilometer i timmen. En chaufför ertappades med att köra 18, han sparkades ut.

– Alla förare jag snackar med är upprörda över villkoren. Många är slut både fysiskt och psykiskt.

Niclas Sandström är ombudsman på Transports Gävleavdelning. Han har varit i kontakt med både förare och de inblandade företagen.

– Tyvärr har speditören, Maserfrakt, skrivit på ett kontrakt där man får betalt per ton grus av Microsoft. Inte per timme som en bil är inhyrd. Det bidrar till ökad stress för såväl chaufförer som åkare.

Niclas Sandström berättar att Microsofts plan var att bygga en helt ny vägsnutt genom skogen. En kort sträckning som skulle gjort att byggtrafiken kunna gå norrut, utan att passera villorna i Stackbo.

– Tyvärr är vägen försenad. Spontant kan man ju tycka att det hade varit smart att skjuta på byggstarten för serverhallarna, tills vägen var klar.

Transport har kopplat in Arbetsmiljöverket. På den fackliga sidan har man också övervägt möjligheten att lägga ett skyddsstopp för transporterna.

– Vi kommer att avvakta och se vilka åtgärder Arbetsmiljöverket vidtar. Vi är också inbjudna till ett chaufförsmöte nästa vecka, säger Niclas Sandström.

Transportarbetaren har sökt Microsofts svenska representant, utan framgång.

Agneta Lööf är samhällsplanerare på Trafikverket, som har det övergripande ansvaret för väghållningen i landet. Hon poängterar att det är Gävle kommun som bestämt hur trafiken ska rulla vid serverhallsbygget:

– Vi har haft synpunkter och ställde oss bakom detaljplanen. Det hade inte varit bra om trafiken gått genom Stackbo. Nu blev det ju inte bra heller. Vintern har varit väldigt besvärlig, utan tjäle i marken. Det har gjort att vägen körts sönder.

– Microsoft har lovat åtgärda skadorna. Det bästa hade förstås varit om den nya vägen blivit klar i tid.

Transportarbetaren har sökt Arbetsmiljöverkets inspektör, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Johansson:
    3 mars, 2020

    Tyvärr är det så för många företag att arbetsmiljö endast är viktig då den inte kostar pengar. Och i det här fallet verkar det även brustit i upparbetningen av byggarbetsmiljöplanen.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?