Högst upp på hytten. Mikael Rinne monterar utrustning till trailerdragaren som kommer att testas på elvägar i Tyskland.
Close
Högst upp på hytten. Mikael Rinne monterar utrustning till trailerdragaren som kommer att testas på elvägar i Tyskland.
Close
Kultur

Laxå Special – en lång historia om ovanliga fordon

Fordonsfixare. I det nedlagda pappersbruket har fordonsskräddarna flyttat in. Specialisterna, som bygger om och anpassar lastbilar helt efter kundens önskemål.

Fordonsanläggningen ligger i Laxå pappersbruks gamla tegelbyggnader. Inne är det toppmodernt men man har haft lite problem med snokar i ån utanför, berättar vd Björn Leksell.
Fordonsanläggningen ligger i Laxå pappersbruks gamla tegelbyggnader. Inne är det toppmodernt men man har haft lite problem med snokar i ån utanför, berättar vd Björn Leksell.

Brandbil med plats för en hel besättning. Låga sopbilar. Trailerdragare för elvägar. Prototyp för förarlös gruvbil och tungdragare. Omkring 1 500 fordon från lastbilstillverkaren Scania får årligen hytter eller anpassade chassier från företaget i Laxå.

– Större eller mindre ombyggnader, säger vd Björn Leksell.

Brandbilshytterna är Laxås specialitet. Så kallade crew-cab med fyra dörrar är extra rymliga.
Brandbilshytterna är Laxås specialitet. Så kallade crew-cab med fyra dörrar är extra rymliga. Foto: Lilly Hallberg

Han möter upp vid stationen, trots att arbetsplatsen ligger alldeles intill i centrum utmed järnvägen. Eller centrum kanske har flyttat i den gamla järnvägsknuten och industriorten, upp till E6:an som går igenom Laxå? Ja, lite är det nog så, tror Björn Leksell. Det anrika kaféet vid stationen har lagts ned. I fönstret hos den stora tidningen, Nerikes Allehanda, finns bara en skylt med ett nummer till länschefen i Örebro.

Växer

Men Laxå Special Vehicles växer. Med omkring 160 anställda är det i dag kommunens största privata arbetsgivare. Många utifrån är också nyfikna på verksamheten och de ”konstiga” lastbilar som tillverkas här.

En chaufför från Värmland berättade i en bisats för Transportarbetaren, i ett annat sammanhang, att han valt sitt yrke som liten grabb. Han blev så fascinerad av fordonen på fabriken där hans morfar arbetade. Bland annat amfibielastbilar!

Någon amfibielastbil känner inte Björn Leksell till. Däremot en hel del andra udda fordon under sina 28 år på Scania, många i Södertälje. Som vd vid Laxå Special Vehicles sedan 2018. Fast över huvudentrén till det gamla pappersbruket står fortfarande Laxå specialfordon. Här flyttade företaget, en gång känt som Fordonsskräddarna, in på 1970-talet.

Bruksmiljö

Den gamla bruksmiljön ser från utsidan rätt intakt ut. Det är fredag och från monteringshallen hörs dansbandsmusik.

Inne i lokalerna är det kliniskt rent, tekniken den senaste. Fordonens datasystem, bromsar och hjulställning säkerställs på tre banor i ett nybyggt hus. Kontrollen är kopplad till Scanias datasystem, och systemen testas enligt samma kriterier som på huvudfabrikens anläggning.

Här i Laxå görs sådant som inte passar att tillverka i en fabrik med hög volym, som vid Scanias anläggning i Södertälje. I Laxå tillverkas fordon i små serier och ibland enstaka exemplar.

Klara att levereras till militären. Bakom fordonens hytt, under skalet, är särskild utrustning monterad. Foto: Lilly Hallberg
Klara att levereras till militären. Bakom fordonens hytt, under skalet, är särskild utrustning monterad. Foto: Lilly Hallberg

– Vi är inte påbyggare, utan producerande fabriksbyggare. Här görs sådant som är udda och komplext. Och det går snabbt, säger Björn Leksell.

– Vi säger sällan nej till kunder som har förslag och idéer.

Han får medhåll från Magnus Jacobsson, affärsområdeschef för chassi och reservdelar:

Affärsområdeschef Magnus Jacobsson och vd Björn Leksell har många års erfarenhet inom Scaniakoncernen. Båda har tidigare arbetat på biltillverkarens anläggning i Södertälje. Foto: Lilly Hallberg
Affärsområdeschef Magnus Jacobsson och vd Björn Leksell har många års erfarenhet inom Scaniakoncernen. Båda har tidigare arbetat på biltillverkarens anläggning i Södertälje. Foto: Lilly Hallberg

– Historiskt sett har en del jättekonstiga saker tillverkats här. Måsvingebilar, mätbilar med motorn bak. Det var nog mer riktigt udda grejer förr.

Scania

I dag arbetar de med Scanias modulsystem. Det fungerar ungefär som en bygglåda med olika delar. Enligt Magnus Jacobsson passar det utmärkt när anpassningar och ombyggnader ska göras.

Chassiombyggnader kan levereras helt klara från Laxåanläggningen. Det kan till exempel handla om förstärkningar med fler hjulaxlar eller extra ram. Bland annat har man levererat sådana tungdragare till Kina. Betongbilar som klarar att pumpa material högt upp.

Björn Leksell beskriver brandbilshytten med fyra dörrar, en så kallad crew-cab, som verksamhetens flaggskepp. En annan stolthet, som det tillverkas jämförelsevis många av, är lastbilshytter som byggs så låga som möjligt. För bland andra chaufförer som kör sopbil innebär det både bättre ergonomi och bättre sikt.

Elväg

Företaget växer mot framtiden. 15 nya fordon anpassade för elväg i Tyskland ska snart levereras. Det är ett samarbete mellan Scania och Siemens. Och på fabriken i Laxå hoppas man att elväg snart blir verklighet här hemma. Gärna alternativet Örebro – Hallsberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ROBERT:
    5 november, 2020

    Mycket intressant.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Nog med blippande och bloppande!

Davids krönika. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.