Högst upp på hytten. Mikael Rinne monterar utrustning till trailerdragaren som kommer att testas på elvägar i Tyskland.
Close
Högst upp på hytten. Mikael Rinne monterar utrustning till trailerdragaren som kommer att testas på elvägar i Tyskland.
Close
Kultur

Laxå Special – en lång historia om ovanliga fordon

Fordonsfixare. I det nedlagda pappersbruket har fordonsskräddarna flyttat in. Specialisterna, som bygger om och anpassar lastbilar helt efter kundens önskemål.

Fordonsanläggningen ligger i Laxå pappersbruks gamla tegelbyggnader. Inne är det toppmodernt men man har haft lite problem med snokar i ån utanför, berättar vd Björn Leksell.
Fordonsanläggningen ligger i Laxå pappersbruks gamla tegelbyggnader. Inne är det toppmodernt men man har haft lite problem med snokar i ån utanför, berättar vd Björn Leksell.

Brandbil med plats för en hel besättning. Låga sopbilar. Trailerdragare för elvägar. Prototyp för förarlös gruvbil och tungdragare. Omkring 1 500 fordon från lastbilstillverkaren Scania får årligen hytter eller anpassade chassier från företaget i Laxå.

– Större eller mindre ombyggnader, säger vd Björn Leksell.

Brandbilshytterna är Laxås specialitet. Så kallade crew-cab med fyra dörrar är extra rymliga.
Brandbilshytterna är Laxås specialitet. Så kallade crew-cab med fyra dörrar är extra rymliga. Foto: Lilly Hallberg

Han möter upp vid stationen, trots att arbetsplatsen ligger alldeles intill i centrum utmed järnvägen. Eller centrum kanske har flyttat i den gamla järnvägsknuten och industriorten, upp till E6:an som går igenom Laxå? Ja, lite är det nog så, tror Björn Leksell. Det anrika kaféet vid stationen har lagts ned. I fönstret hos den stora tidningen, Nerikes Allehanda, finns bara en skylt med ett nummer till länschefen i Örebro.

Växer

Men Laxå Special Vehicles växer. Med omkring 160 anställda är det i dag kommunens största privata arbetsgivare. Många utifrån är också nyfikna på verksamheten och de ”konstiga” lastbilar som tillverkas här.

En chaufför från Värmland berättade i en bisats för Transportarbetaren, i ett annat sammanhang, att han valt sitt yrke som liten grabb. Han blev så fascinerad av fordonen på fabriken där hans morfar arbetade. Bland annat amfibielastbilar!

Någon amfibielastbil känner inte Björn Leksell till. Däremot en hel del andra udda fordon under sina 28 år på Scania, många i Södertälje. Som vd vid Laxå Special Vehicles sedan 2018. Fast över huvudentrén till det gamla pappersbruket står fortfarande Laxå specialfordon. Här flyttade företaget, en gång känt som Fordonsskräddarna, in på 1970-talet.

Bruksmiljö

Den gamla bruksmiljön ser från utsidan rätt intakt ut. Det är fredag och från monteringshallen hörs dansbandsmusik.

Inne i lokalerna är det kliniskt rent, tekniken den senaste. Fordonens datasystem, bromsar och hjulställning säkerställs på tre banor i ett nybyggt hus. Kontrollen är kopplad till Scanias datasystem, och systemen testas enligt samma kriterier som på huvudfabrikens anläggning.

Här i Laxå görs sådant som inte passar att tillverka i en fabrik med hög volym, som vid Scanias anläggning i Södertälje. I Laxå tillverkas fordon i små serier och ibland enstaka exemplar.

Klara att levereras till militären. Bakom fordonens hytt, under skalet, är särskild utrustning monterad. Foto: Lilly Hallberg
Klara att levereras till militären. Bakom fordonens hytt, under skalet, är särskild utrustning monterad. Foto: Lilly Hallberg

– Vi är inte påbyggare, utan producerande fabriksbyggare. Här görs sådant som är udda och komplext. Och det går snabbt, säger Björn Leksell.

– Vi säger sällan nej till kunder som har förslag och idéer.

Han får medhåll från Magnus Jacobsson, affärsområdeschef för chassi och reservdelar:

Affärsområdeschef Magnus Jacobsson och vd Björn Leksell har många års erfarenhet inom Scaniakoncernen. Båda har tidigare arbetat på biltillverkarens anläggning i Södertälje. Foto: Lilly Hallberg
Affärsområdeschef Magnus Jacobsson och vd Björn Leksell har många års erfarenhet inom Scaniakoncernen. Båda har tidigare arbetat på biltillverkarens anläggning i Södertälje. Foto: Lilly Hallberg

– Historiskt sett har en del jättekonstiga saker tillverkats här. Måsvingebilar, mätbilar med motorn bak. Det var nog mer riktigt udda grejer förr.

Scania

I dag arbetar de med Scanias modulsystem. Det fungerar ungefär som en bygglåda med olika delar. Enligt Magnus Jacobsson passar det utmärkt när anpassningar och ombyggnader ska göras.

Chassiombyggnader kan levereras helt klara från Laxåanläggningen. Det kan till exempel handla om förstärkningar med fler hjulaxlar eller extra ram. Bland annat har man levererat sådana tungdragare till Kina. Betongbilar som klarar att pumpa material högt upp.

Björn Leksell beskriver brandbilshytten med fyra dörrar, en så kallad crew-cab, som verksamhetens flaggskepp. En annan stolthet, som det tillverkas jämförelsevis många av, är lastbilshytter som byggs så låga som möjligt. För bland andra chaufförer som kör sopbil innebär det både bättre ergonomi och bättre sikt.

Elväg

Företaget växer mot framtiden. 15 nya fordon anpassade för elväg i Tyskland ska snart levereras. Det är ett samarbete mellan Scania och Siemens. Och på fabriken i Laxå hoppas man att elväg snart blir verklighet här hemma. Gärna alternativet Örebro – Hallsberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ROBERT:
    5 november, 2020

    Mycket intressant.

Lästips:

Harald Fabricius är vice ordförande i 3F Köpenhamns chaufförer.

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Nog med blippande och bloppande!

Davids krönika. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Snabbkoll
Snabbkoll: Motioner

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Kultur
Svordomar. Illustration: Mattias Käll. Kristy Beers Fägersten. Foto: Anna Hartvig / Södertörns högskola

Hon vill ge svordomen upprättelse

Kraftuttryck. Ett litet ”jävlar” kan vara tricket om du vill ha en vän. Det funkar också mot smärtan om du råkar tappa domkraften på tån. Lingvisten Kristy Beers Fägersten vet massor om konstruktivt svärande, och hon vill gärna ge svordomen upprättelse. Vi behöver den.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Sommarsverige
Köerna ringlade långa i väntan på att Vildmarksvägen ska öppna.

Vackraste vägen

Stekenjokk. Björkskogen blir glesare och snölegorna allt större. Framme vid bommen är det kalfjäll. En kilometerlång karavan av husbilar, husvagnar och motorcyklister köar. Om en timme öppnar Sveriges kanske vackraste väg.

Kultur
Aj, aj, lägga handen i en myrstack … Gör det inte ont? ”Nej, det kliar lite”, hävdar insektskocken Ola Albrektsson. Så gör han för att fånga myror till dagens insektstacos. Myrorna smakar syrligt, som citron och lime.

Käka myror?

Nymat. Hos insektskocken Ola Albrektsson kittlar de dödsskönt i kistan. Och ger en syrlig smak på tungan – både tillagade och levande. Vi pratar nymat över några insektstacos i det gröna.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.