Fantomen och andra seriefigurer är ett återkommande tema i Lars Karlssons målningar, gjorda i starka akrylfärger. Tavlan bakom honom ska ställas ut på ett galleri i New York i vår.
Close
Fantomen och andra seriefigurer är ett återkommande tema i Lars Karlssons målningar, gjorda i starka akrylfärger. Tavlan bakom honom ska ställas ut på ett galleri i New York i vår.
Close

Lars drömmer om att leva på sin konst

Månadens medlem. Efter en stökig uppväxt var Lars Karlsson fulltankad med ilska och frustration. Akrylfärgen blev ett sätt att få ut alla känslor. Nu drömmer han om att sluta köra färdtjänst och satsa helt på måleriet. I vår kommer hans tavlor att hänga både på Runö kursgård och på ett galleri i New York.

Lars Karlsson bor i Brickebacken, ett gulmålat miljonprogramsområde i utkanten av Örebro. Ute på parkeringen står färdtjänstbussen. Egentligen skulle Lars ha varit ledig denna onsdag, men nu har åkaren ringt in honom för ett extra pass.

– Jag är bara timanställd, så det är svårt att säga nej, suckar han.

Vi slår oss ner i köket och Lars berättar utan omskrivningar att det blivit svårare att hitta motivationen i förarjobbet. Han började köra taxi och färdtjänst för 15 år sedan.

– Tio år vid ratten, på heltid, räcker, summerar Lars.

Han är öppen med sin livshistoria. Uppväxten i ett missbrukarhem satte djupa spår, en situation som blev än värre när socialtjänsten till slut grep in.

Vid fyllda tolv år hade de mörkaste åren passerat. Fast inombords fanns mycket som var trasigt. Lars började skriva filmmanus.

– Jag hade en egen filmkamera och filmade hela tiden. Jämt! Det varade tills jag var 17 år, då började jag skriva poesi i stället.

Nästa steg blev barnböcker. Både text och egenhändiga bilder. Lars skickade in sina alster till förlagen. Och blev som så många andra refuserad.

Fast nu hade måleriet tagit fart. Lars sökte och kom in på en folkhögskola där han kunde måla och teckna på heltid. Skolan var inspirerande, men blev ändå inte som han tänkt sig. Efter avslutningen la han penslar och pennor på hyllan. Tvivlet hade satt in. Hade han över huvud taget någon talang? Någon konstnärlig ådra?

– Året var 1997. Jag bestämde mig för att satsa på att ta körkort i stället. Det kunde ju vara ett sätt att få brudar, säger han med en rejäl dos självironi.

Vid sidan av satsningen på ”bil och brudar” hade Lars en kompis som tjatade ihärdigt. Kompisen tyckte att Lars borde satsa på måleriet igen och söka in på konstskola – ett gymnasieplugg den här gången.

Lars följde till slut rådet. Efter ett omtumlande år bad han om ett möte med huvudläraren.

– Jag uppmanade läraren att vara helt ärlig: Kunde jag lyckas som konstnär? Fanns det någon chans? Läraren förklarade för mig att det är tre saker som krävs om man ska lyckas. Begåvning, intelligens och energi. Han sa att jag hade de två första, men hur var det med energin?

I dag, tio år efter gymnasiets konstlinje, tillbringar han den mesta lediga tiden i ”ateljén”. Ett av rummen i lägenheten har reserverats för staffli, dukar och pärmar fulla med kol- och blyertsteckningar.

Lars plockar bland dukarna, säger:

– Mitt huvudfokus är ”seriekonst”. Jag målar bara med akrylfärg. Olja har jag inte tålamod med. Det kan ta tre veckor innan ett tjockt färglager torkat och man kan fortsätta jobba med en oljemålning.

Den senaste tiden har framgångarna äntligen börjat komma. Lars fick höra talas om en ”Vintersalong” på LO:s kursgård, Runö. Han skickade in ett bidrag och blev antagen.

I maj ska den stora målningen på staffliet, den med ”legofiguren”, hänga på ett galleri i New York. Just nu kan man se hans verk på Örebro Läns museum.

Med en rejäl portion stolthet i rösten berättar han om sommarens festival, Sweden Rock. Ett 20-tal konstnärer skulle medverka. Alla var redan utsedda när Lars fick höra talas om utställningen. Efter ett återbud blev han antagen.

– Som gammal hårdrockare var Sweden Rock rena drömmen. Sångaren i Kiss, Gene Simmons, fastnade för just min målning. Det glömmer jag aldrig.

Lunchrasten går mot sitt slut, om några minuter måste Lars logga in bussen i färdtjänstens växel. Han byter snabbt om och tittar mot altandörren. Två av hushållets sex katter passade nyss på att smita ut.

– Min sambo släpper in dem. Hon kommer snart hem, säger han när vi går mot den parkerade färdtjänstbussen.

Lars är kluven. Han beskriver hur bussen ibland känns som ett fängelse. Samma sorts fängelse han upplevde under barndomen sedan socialtjänsten gripit in och placerat honom i fosterhem.

Hur ser drömmarna ut i dag?

Svaret kommer snabbt:

– Att kunna leva på min konst! Det vore häftigt om en av mina målningar hängde på Moderna museet i Stockholm den dag man kastar in handduken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Nästan allt har blivit sämre för vanliga människor, men bättre för ovanliga rika människor. Valet av socialisten och demokraten Mamdani till ny borgmästare i New York inger ändå hopp. Kanske kan något liknande ske här”, säger Sven-Eric Liedman.

”Politiker måste tänka långsiktigt”

Ödesfrågor. Skit i framtiden – låt oss festa på bensin i fyra år! Idéhistorikern Sven-Eric Liedman spetsar till debatten inför nästa val.

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Kultur
”Nästan allt har blivit sämre för vanliga människor, men bättre för ovanliga rika människor. Valet av socialisten och demokraten Mamdani till ny borgmästare i New York inger ändå hopp. Kanske kan något liknande ske här”, säger Sven-Eric Liedman.

”Politiker måste tänka långsiktigt”

Ödesfrågor. Skit i framtiden – låt oss festa på bensin i fyra år! Idéhistorikern Sven-Eric Liedman spetsar till debatten inför nästa val.

Hallå där!

Emil Flisbäck

…kommunikatör på Transport och värd i förbundets Facebookfilmer i juletid.

Månadens medlem
Jonas Elfqvist slutade på topp fem i årets upplaga av Idol.. Foto: John Antonsson

Ett countryhjärta på Idolscenen

Musik. Lastbilschauffören Jonas Elfqvist tog en paus från livet på vägarna och sökte till Idol. Nu vill han sprida countryn till svenska folket.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.