Kryssa Johan på valsedeln!

Krönika. Socialdemokraterna har nu presenterat valsedeln inför valet till EU-parlamentet den 25 maj nästa år. Transports kandidat Johan Danielsson finns på plats nummer tio på listan. Det innebär att Johan har en god chans att väljas till parlamentsledamot.

En förutsättning är dock att han lyckas samla mer än 40 000 kryss på den socialdemokratiska valsedeln. Det tror jag nog att han mäktar med.
Transport tillsammans med andra LO förbund kommer att hjälpa Johan på traven genom att uppmana våra medlemmar att sätta ett kryss framför hans namn på valsedeln den 25 maj nästa år. Det första steget är dock att förmå våra medlemmar att rösta i valet.

Vid förra valet till Europaparlamentet var det bara cirka 20 procent av Transports medlemmar som utnyttjade sin demokratiska rättighet att rösta. Jag tror inte att det låga intresset för att rösta i Transports medlemskår berodde på bristande intresse eller dåliga kunskaper.

Jag upplevde då att många medlemmar är oerhört engagerade och dessutom direkt och påtagligt berörda av EU:s beslut i sina arbeten. Det låga intresset handlade nog snarare om ett motstånd mot överhögheten inom EU, vilken framkallar en känsla av hopplöshet och uppgivenhet.

Det är inte konstigt att många reagerar på det sättet. Sverige är numera så insyltat i unionen att det inte finns några realistiska möjligheter att bryta sig ut. Samtidigt växer EU-makten stadigt på medlemsnationernas bekostnad.

Omkring 60 procent av alla lagar som tas i vår riksdag är i själva verket bara konsekvensanpassningar till olika typer av EU-beslut. Dessutom domineras EU nu av en politisk höger som prioriterar fri rörlighet framför i stort sett alla sociala och fackliga ambitioner. Det finns alltså anledning att vara vaksam på utvecklingen i unionen.

I det arbetet faller ett mycket stort ansvar på förbundsstyrelsen och på förbundskontoret. Här kan vi utveckla de kontakter som är nödvändiga för att kunna påverka den koloss som EU har utvecklats till. Här har vi också vissa, om än begränsade, resurser att samla information, utreda alternativ och utforma krav/förslag som kan förankras i EU:s beslutsmaskinerier. Det är också ett arbete vi ska prioritera.

Det faktum att de svenska EU-parlamentarikerna tar för lättsinnigt på transportfrågorna bör, exempelvis, leda till att vi ökar våra ansträngningar. Vi måste påverka såväl våra parlamentariker som andra om att det är helt nödvändigt att göra något åt den kaotiska, antisociala och miljöförstörande åkerimarknaden i Europa.

För att vinna framgång i det arbetet är det otroligt viktigt att vi ser till att få en politiker som Johan i EU-parlamentet. Han har redan en hel del erfarenhet från arbetet där, eftersom han jobbade några år som assistent till den tidigare EU-parlamentarikern Jan Andersson.

Johan är också väl insatt i de problem som förbundets medlemmar möter på arbetsmarknaden, såsom social dumping och massiva marknadsstörningen i framför allt i åkerinäringen. Men för att lyckas få honom till parlamentet krävs ytterligare några insatser.

Vi måste förmå så många som möjligt att verkligen gå till vallokalerna den 25 maj nästa år och dessutom kryssa Johan på sossarnas valsedel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Insänt logga

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

Kadir Kasirga (S). Foto: Sveriges riksdag

Stoppa gigbolagen i välfärden

Debatt. Gigbolaget Bolt har nyligen vunnit upphandlingar om samhällsbetalda resor i både Region Uppsala och Sigtuna kommun. Det handlar om färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, transporter som utförs för barn, äldre och personer med funktionsnedsättning.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.