LAS

Kritiserat LAS-paket på väg

Politik. Regeringen går vidare med kritiserade nya LAS och studiestöd till anställda som vill byta bana mitt i livet. ”Det är en historisk trygghets- och frihetsreform” säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark om omställningspaketet.

På torsdagen presenterade regeringen sitt beslut att ta förslaget om reformerad arbetsrätt och omställningspaketet vidare till lagrådet. Det betyder att det finns färdiga förslag för att parternas överenskommelse  för studiestöd till yrkesverksamma ska kunna börja tillämpas redan den 1 oktober i år.

– Jag kan i dag berätta att regeringen fattat beslut om två lagrådsremisser, om reformerad arbetsrätt och ett nytt omställningsstöd, sa Eva Nordmark (S) på en digital presskonferens.

Regeringens förslag till nya LAS bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Centerpartiet, och har sin utgångspunkt i januariavtalet. Vid presskonferensen betonade både arbetsmarknadsministern och Centerns ekonomisk-politiske talesperson, Martin Ådahl, vikten av det breda stöd som överenskommelsen har från arbetsmarknadens parter.

I höstas svängde en majoritet av LO-förbunden gällande överenskommelsen om LAS. Då antogs en något reviderad överenskommelse om anställningsskydd, liksom ett nytt omställningsstöd, som tidigare träffats mellan arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK. Och som IF Metall och Kommunal ett år tidigare anslutit sig till, vilket då väckte starkt kritik.

Transport, liksom bland annat Byggnads, har hela tiden varit starkt kritiska och framfört förstärkningen av omställningsstödet på inget sätt uppväger försämringarna i anställningstrygghet för dem som jobbar.

”Historisk trygghetsreform”

Regeringen kallar själva förslaget till omställning historiskt, med avsikt att förbättra flexibiliteten, omställningsförmågan och tryggheten på arbetsmarknaden.

Remisserna lämnas nu till lagrådet, som granskar att regeringens förslag inte strider mot någon lag.

På torsdagens presskonferens talade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark framför allt om möjligheterna att byta jobb ”mitt i livet”, något som blir allt vanligare.

– Det handlar om rörmokaren som slitit ett helt liv, som kan ställa om för att bli yrkeslärare. Om undersköterskan som kan vidareutbilda sig till specialistundersköterska.

Möjligheten ska ges genom ett nytt offentligt omställningsstöd, som ska gå att söka redan i höst: Yrkesaktiva ges möjlighet att studera upp till 44 veckor – motsvarar ett års heltidsstudier – och består både en generös bidragsdel och en lånedel, som administreras av CSN.

– För de allra flesta motsvarar det minst 80 procent av lönen, sa Martin Ådahl (C).

Omställningsstödet ska gå att söka för alla yrkesverksamma mellan 27 och 60 år, för personer mellan 60 och 62 gäller det bidragsdelen. CSN kommer att administrera det nya omställningsstudiestödet.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark underströk upprepade gånger att stödet till omställning gör reformen historisk på arbetsmarknaden, både när det gäller trygghet och frihet.

Miljardreform

På en direkt fråga vad det är som gör den historisk var svaret att den innebär ett så stort offentligt åtagande, som kommer att kosta upp mot 9 miljarder kronor per år.

– Det är en historisk reform, också i ett internationellt perspektiv, sa Eva Nordmark och underströk än en gång att det är framförhandlat med arbetsmarknadens parter.

Inget sades om vilka som säkert kan räkna med att få ta del av omställningsstudiestödet. Det kan bli ”först till kvarn” som gäller, och stödet kommer också att villkoras så att det inte blir möjligt att helt fritt välja studier. För trots miljardsatsningen så finns ju ett tak i statens finanser. Att alla som vill inte kan få studera är något som Transport tidigare kritiserat.

Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

– Som jag förstod det så var parternas uppgörelse att det ska vara en rättighet. Men nu skriver utredarna att det bör utgå ett stöd. Då är det inte en rättighet. Om det sedan kommer någon och skär ned. Då får ännu färre chansen. Men det ska bli lättare att säga upp oss… sa Peter Winstén, Transports avtalssekreterare, i somras.

I den andra aktuella lagrådsremissen föreslår regeringen att arbetsrätten reformeras så att arbetsgivare får ökad flexibilitet och möjlighet att anpassa kompetensens efter behov. Något som kritiker anser är en omskrivning för urholkning av LAS, bland annat när det gäller fler undantag från turordningsreglerna.

I båda fallen vill regeringen att de förändrade lagarna börja gälla vid halvårskiftet i år, den 30 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.