LAS

Kritiserat LAS-paket på väg

Politik. Regeringen går vidare med kritiserade nya LAS och studiestöd till anställda som vill byta bana mitt i livet. ”Det är en historisk trygghets- och frihetsreform” säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark om omställningspaketet.

På torsdagen presenterade regeringen sitt beslut att ta förslaget om reformerad arbetsrätt och omställningspaketet vidare till lagrådet. Det betyder att det finns färdiga förslag för att parternas överenskommelse  för studiestöd till yrkesverksamma ska kunna börja tillämpas redan den 1 oktober i år.

– Jag kan i dag berätta att regeringen fattat beslut om två lagrådsremisser, om reformerad arbetsrätt och ett nytt omställningsstöd, sa Eva Nordmark (S) på en digital presskonferens.

Regeringens förslag till nya LAS bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Centerpartiet, och har sin utgångspunkt i januariavtalet. Vid presskonferensen betonade både arbetsmarknadsministern och Centerns ekonomisk-politiske talesperson, Martin Ådahl, vikten av det breda stöd som överenskommelsen har från arbetsmarknadens parter.

I höstas svängde en majoritet av LO-förbunden gällande överenskommelsen om LAS. Då antogs en något reviderad överenskommelse om anställningsskydd, liksom ett nytt omställningsstöd, som tidigare träffats mellan arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK. Och som IF Metall och Kommunal ett år tidigare anslutit sig till, vilket då väckte starkt kritik.

Transport, liksom bland annat Byggnads, har hela tiden varit starkt kritiska och framfört förstärkningen av omställningsstödet på inget sätt uppväger försämringarna i anställningstrygghet för dem som jobbar.

”Historisk trygghetsreform”

Regeringen kallar själva förslaget till omställning historiskt, med avsikt att förbättra flexibiliteten, omställningsförmågan och tryggheten på arbetsmarknaden.

Remisserna lämnas nu till lagrådet, som granskar att regeringens förslag inte strider mot någon lag.

På torsdagens presskonferens talade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark framför allt om möjligheterna att byta jobb ”mitt i livet”, något som blir allt vanligare.

– Det handlar om rörmokaren som slitit ett helt liv, som kan ställa om för att bli yrkeslärare. Om undersköterskan som kan vidareutbilda sig till specialistundersköterska.

Möjligheten ska ges genom ett nytt offentligt omställningsstöd, som ska gå att söka redan i höst: Yrkesaktiva ges möjlighet att studera upp till 44 veckor – motsvarar ett års heltidsstudier – och består både en generös bidragsdel och en lånedel, som administreras av CSN.

– För de allra flesta motsvarar det minst 80 procent av lönen, sa Martin Ådahl (C).

Omställningsstödet ska gå att söka för alla yrkesverksamma mellan 27 och 60 år, för personer mellan 60 och 62 gäller det bidragsdelen. CSN kommer att administrera det nya omställningsstudiestödet.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark underströk upprepade gånger att stödet till omställning gör reformen historisk på arbetsmarknaden, både när det gäller trygghet och frihet.

Miljardreform

På en direkt fråga vad det är som gör den historisk var svaret att den innebär ett så stort offentligt åtagande, som kommer att kosta upp mot 9 miljarder kronor per år.

– Det är en historisk reform, också i ett internationellt perspektiv, sa Eva Nordmark och underströk än en gång att det är framförhandlat med arbetsmarknadens parter.

Inget sades om vilka som säkert kan räkna med att få ta del av omställningsstudiestödet. Det kan bli ”först till kvarn” som gäller, och stödet kommer också att villkoras så att det inte blir möjligt att helt fritt välja studier. För trots miljardsatsningen så finns ju ett tak i statens finanser. Att alla som vill inte kan få studera är något som Transport tidigare kritiserat.

Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

– Som jag förstod det så var parternas uppgörelse att det ska vara en rättighet. Men nu skriver utredarna att det bör utgå ett stöd. Då är det inte en rättighet. Om det sedan kommer någon och skär ned. Då får ännu färre chansen. Men det ska bli lättare att säga upp oss… sa Peter Winstén, Transports avtalssekreterare, i somras.

I den andra aktuella lagrådsremissen föreslår regeringen att arbetsrätten reformeras så att arbetsgivare får ökad flexibilitet och möjlighet att anpassa kompetensens efter behov. Något som kritiker anser är en omskrivning för urholkning av LAS, bland annat när det gäller fler undantag från turordningsreglerna.

I båda fallen vill regeringen att de förändrade lagarna börja gälla vid halvårskiftet i år, den 30 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Transportarbetarens logga

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

Transport slutar skicka ut almanackor

Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.