Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Förra året skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas, som tidningen Transportnytt gått igenom. Jämfört med 2014 innebär det en ökning med 26 procent.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transportarbetareförbundet. Han är inte förvånad över utvecklingen, trots en rad regler och föreskrifter som ska göra truckarbetet säkrare. I teorin.

– Det handlar om efterlevnad. Följer arbetsgivaren inte reglerna hjälper det inte att arbetsplatsen har allt – rutiner, föreskrifter, skydd… Det hjälper inte om arbetsgivaren köper in stålhätteskor man inte säkerställer att truckförarna använder dem, säger han.

Det senare har Gustaf Järsberg diskuterat med arbetsgivare, som sagt att de inte kan säga till de anställda att ta på sig stålhätteskor.

– Vi säger jo, det måste du – annars bryter arbetsgivaren mot sitt eget regelverk.  Arbetstagare måste använda skyddsutrustning, det är nästan den enda skyldigheten man har. Vägrar man, kan det i förlängningen leda till att den som vägrar använda skyddsutrustningen kan förlora sin tjänst.

Enligt Arbetsmiljöverkets rapport om arbetsskador 2018 är truckförare den mest skadedrabbade av alla stora yrkesgrupper, med flest anmälningar per 1 000 sysselsatta män.

I nära en tredjedel av olyckorna är det truckförare som skadats. Men också lagerassistenter, lastbilschaufförer och säljare i butiker drabbas. Ofta allvarligt – de gångna fyra åren har det skett fyra dödsolyckor med truckar inblandade.

Arbetsmiljöverket gjorde under hösten inspektioner på en rad terminaler. I år fortsätter det på företag som hanterar pakettransporter. Enligt Arbetsmiljöverket kan en förklaring till olyckorna vara att sådana företag ofta inte haft det systematiska och förebyggande arbetet med säkerhet.
– Det kan vara brister i ordningsregler och trafikregler eller att man kanske inte har märkt ut truckgångar. Eller så efterlevs inte de rutiner och regler som finns. Oavsett, så ökar riskerna för personalen, säger Eric Storbjörck, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket, till Transportnytt.

Bristande utbildning

Transports Gustaf Järsberg tar också upp brister i utbildningen av nya truckförare som en anledning till det ökade antalet olyckor:
– Ofta handlar det om unga arbetstagare, som kanske inte fått så mycket utbildning eller att utbildningen varit dålig. Vi har till och med ärenden där utbildaren skrivit ut intyg till folk som varit borta på semester.

Många utbildare vill också satsa på e-learning, utbildning på distans. Men Gustaf Järsberg är skeptisk.

– Simulator kan ge en viss erfarenhet men det behövs också praktik, att faktiskt köra truck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Lastbilschaufför stoppad – 100000 i sanktionsavgift

Åkeri. Fortkörning, obetald vägavgift, brott mot kör- och vilotider och extremt slitna däck. Polis som stoppade lastbilen på E18 insåg snabbt att ärendet var omfattande.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.