Snabbkoll / Kongressen 2022. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Kongressåret har börjat!

Fackligt. Svenska Transportarbetareförbundet håller sin 35:e ordinarie kongress 2022, i enlighet med 2017 års kongress. Men vad händer egentligen i Örebro i augusti?

1. Högsta beslutande organ

Transport håller kongress vart femte år. Kongressen i år hålls i Örebro och öppnar fredagen den 26 augusti. Den pågår till och med tisdagen den 30 augusti.

2. Mål och val

På kongressens sammanträden bestäms vilken inriktning och vilka mål förbundet ska arbeta för framöver, och beslutar om något i stadgarna ska ändras. Kongressen väljer också förbundsledning och vilka personer som ska sitta i förbundsstyrelsen.

3. Avdelningarna utser ombud

De som deltar som ombud på kongressen väljs av de lokala avdelningarna, efter en nomineringsprocess.

Hur många ombud en avdelning får skicka till kongressen är proportionerligt utifrån antal medlemmar i varje avdelning.

Exempelvis räknar avdelning 4, som organiserar transportarbetare i Östergötland samt Västervik och Vimmerby kommuner, med att skicka en delegation med åtta ombud. Umeåavdelningen har sex ombud.

4. Inte bara ombud…

Ombuden, liksom förbundsstyrelsens och förbundsrådets ledamöter, har rösträtt i alla frågor som behandlas under kongressen. Men långt fler deltagare är på plats.

Centrala ombudsmän och förbundsrevisorerna har skyldighet att närvara på kongressen. De har också rätt att uttala sig och lägga fram förslag, men inte rösta.

Dock har de som sitter i förbundsrådet och förbundsstyrelsen inte rösträtt i frågor om kongressperiodens förvaltning/ansvarsfrihet.

Det finns också kongresspersonal som bland annat ser till att ordna fram material till sekreteriat och utskott.

Kongressvakter ser till att det är ordning och reda, och att ingen stör förhandlingarna.

Att vara kongressvakt kan vara ett hedersuppdrag för pensionerade ombudsmän.

5. Mellan kongresserna

Fem år är lång tid. Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna är förbundsrådet, som kan ta ställning i viktiga frågor som exempelvis rör en avtalsrörelse; om Transport ska ställa sig bakom LO-samordningen eller annat.

6. Påverka med en motion!

Alla medlemmar har möjlighet att påverka vad Transportarbetareförbundet arbetar för genom att skriva förslag – motioner – till kongressen.

Motioner ska skickas till den avdelning man hör, senast den 25 februari.

Det går bra att skicka in förslag till avdelningen både som enskild medlem och tillsammans med andra medlemmar eller med sin klubb.

Avdelningarna har en månad på sig att behandla motionerna och skicka dem till förbundet centralt.

Senast den 25 mars ska förbundet ha motionerna. Störst chans att få gehör för sina förslag är om de antas som avdelningsmotioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Susanne Bergman Israelsson:
    10 augusti, 2022

    Vore kul att som vanlig medlem få veta om och hur man kan besöka kongressen.
    Susanne

  2. Christina Ahlund:
    11 augusti, 2022

    Hej Susanne! Jag frågade ansvariga på förbundskontoret och fick svaret att kongressen tyvärr inte är öppen för alla. Besökare ska föranmälas innan de får komma in, inga spontanbesök alltså. Men intresserade medlemmar kan kontakta sin lokalavdelning och be att få ett gästkort som sedan hämtas ut i kongressbyrån. /Christina på redaktionen

Lästips:

Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Hamnen i Port of Spain är en av det karibiska oljelandet Trinidad och Tobago:s två större internationella hamnar. Gamala Warner, terminalassistent i Trinidad och Tobago, tar i framtiden gärna över ledarskapet för fackförbundet. Foto: Lars Soold

Gamala Warner ser sig som en framtida ledare för facket

Fackligt arbete. En stor del av hamnarbetarna i Trinidad och Tobago har inte fått lönepåslag på nio år. Regeringen vägrar att förhandla. Gamala Warner, 32-årig terminalassistent, brinner för facket och vill i framtiden axla ledarskapet om medlemmarna vill det.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.