Krönika

Diktaturen som alla älskar?

Davids krönika. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Jag antar att det berodde på att proppen i Suezkanalen hade släppt då megabåten Ever Given dragits loss, och att fartygen som köat bakom henne kommit fram och börjat lossa sin last.

Motsvarande uppåt 80 miljarder kronor lär stoppet kostat näringslivet – om dagen. Hela våren och sommaren beräknas förseningarna hänga i och jag gissar att lastade och tomma containrar kommer korsa Europa de närmaste månaderna. Fraktflyget får nog också en del att göra innan det blir balans i logistiken igen.

Varifrån kommer då det mesta godset på de försenade fartygen? Jo förstås från det kommunistiska Kina.

Det får mig att tänka på ett av våra så kallade ”ytterkantspartier”, det tidigare kommunistiska Vänsterpartiet. Deras rykte var inte det bästa. De hade visserligen inte mycket med Kina att göra. Men väl med Östtysklands och dess regeringschef Honecker (Ikeamöbler gjordes av östtyska politiska fångar), Rumäniens diktator Ceausescu (Som avrättades offentligt tillsammans med frun efter murens fall) och så förstås med Sovjetledarna.

”Proletariatets diktatur” känns väl inte särskilt relevant, där ledarna valde sig själva, ungefär som i Kinas folkkongress i dag.

På sjuttiotalet bytte dock VPK, som de hette då, väg. Ja de till och med splittrades i V och APK. De senare var Moskvakommunister och höll fast vid ”Proletariatets diktatur”, medan det som blev V i stället hängav sig åt den ”Demokratiska socialismen”. Alltså att väljarna, folket, ska bestämma. Bland annat hur mycket vi ska äga gemensamt i samhället.

Ändå drar de blåbruna partierna i riksdagen ständigt upp V:s förflutna som ett Moskvatroget, föga demokratiskt parti.

Jag vet inte om jag är fel ute. Men en stor del av världshandeln stod stilla under några skälvande dagar. Hundratals miljarder dollar gick förlorade för att gods från Kina fastnat i en kanal. Det Kina som bland annat har koncentrationsläger för en miljon ur den uiguriska befolkningen.

Man kan klaga på att Vänsterpartiet en gång i tiden hade kontakter med diktaturer. Men i dag är så gott som alla västländer totalt beroende av en kommunistdiktatur. Den kinesiska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Crisu Ristseppä:
    8 maj, 2021

    Ja. Så är det. Tyvärr blir det bara mer och mer så. Folk vill ha billigare saker och har inte koll på varför dom är billiga.

Lästips:

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Lily Hallberg

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Davids krönika. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.