Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist
Close
Pauser eller kortare uppehåll i arbetet ingår i din arbetstid. Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att du kan göra kortare uppehåll för att gå på toa gå, ta en kopp kaffe eller liknande.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Gustaf Starlander är specialistläkare i urologi vid Länssjukhuset, Region Jönköping. Till honom kommer en hel del chaufförer.

Är det farligt att hålla sig?

– Det beror på om du har några sjukdomar, men rent generellt ökar det risken för diverse komplikationer. Om du håller dig kan du få en övertänjning av och skada urinblåsan. Hur stor risken är beror på om du håller dig regelbundet och under längre tider

Gustaf Starlander. Foto: Privat
Gustaf Starlander. Foto: Privat

En kvinnlig bärgningsarbetare som slarvat med toabesöken berättar om upprepade urinvägsinfektioner som lett till njurvägsinflammationer.

– Det är typiska komplikationer om du återkommande och under långa perioder inte har möjlighet att kissa när du behöver, konstaterar Gustaf Starlander.

Att fastna i bilkö med en blåsa som fylls på leder till både obehag och smärta. Tvingas vi knipa länge och upprepat kan vi börja läcka urin.

– Det blir ju besvärligt rent socialt. Jag har patienter som vittnar om de problemen.

Kan man tala om chaufförsblåsor?

– Det är nog att ta i. Jag har inte statistik som belägger att komplikationer med blåsa och urinvägar är särskilt vanligt bland yrkesförare. Men vi tar emot chaufförer som jobbar i Transports branscher och har problem med att de inte har möjlighet att gå på toaletten. De söker vård och själva grundproblemet är ju att de inte kan gå på toa som de önskar.

Har du något budskap till arbetsgivarna?

– I Transport- och taxibranschen, likaväl som i andra branscher, har arbetsgivare en lagstadgad skyldighet att ta ansvar för sina anställdas arbetsmiljö och dit hör ju möjligheten att kasta vatten. Samtidigt är det en uppenbar utmaning att ordna det för arbetsplatser som inte är i byggnader utan rullar ute på vägen, säger Gustaf Starlander.

Ett råd till yrkesförarna?

– Det är svårt att ge råd i enstaka fall, men med tanke på de komplikationer som kan uppstå bör man som arbetstagare inte acceptera att inte få tid och möjligheter att gå på toa.

Specifika tips om pottor med lock eller flaskor i hytt och förarsäte ger sig Gustaf Starlander inte in på.

Hur kan man skada blåsan om man kniper?

– Om urinblåsan töjs ut för mycket kan det ge permanenta skador, i värsta fall leda till att du till slut inte kan kissa. Krockar du med fylld blåsa är risken även stor att du spräcker den och att urinen läcker ut i bukhålan. Det är både smärtsamt, farligt och kan kräva akut operation.

Till det kan fogas urinvägsinfektioner och skador på njurarna, som njursvikt. Har det gått så långt att du inte kan kissa kan du bli tvungen att använda kateter. (Läs mer om det på sidan 29):

Hur mycket urinblåsan rymmer varierar, beroende på kroppsstorlek.

– Normalt börjar man känna sig kissnödig med tre, fyra deciliter urin i blåsan och du känner av behovet rejält när du är uppe i sex, sju deciliter. Därutöver börjar det göra ont. Det är ingen skillnad mellan kvinnor och män.

Med stigande ålder brukar särskilt män göra tätare toabesök?

– Ofta beror det på att du kan ha flera andra sjukdomar när du blir äldre. Kvinnor kan få urininkontinens, bland män är prostataproblem vanligt, säger Starlander.

Diabetes påverkar också blåsans funktion. Kvinnor har normalt inga problem att tömma hela blåsan livet ut. För män blir det däremot ofta knepigare med tiden, förklarar Gustaf Starlander.

Kläm ut den sista droppen när du kissar. Är det ett bra råd?

– Det är klart du ska försöka tömma blåsan helt och hållet. Börjar du få besvär med vattenkastningen kan du pröva att kissa, ta en paus och sedan försök krysta ut det sista. Urin som blir kvar i blåsan kan leda till tillväxt av bakterier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.