Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist
Close
Pauser eller kortare uppehåll i arbetet ingår i din arbetstid. Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att du kan göra kortare uppehåll för att gå på toa gå, ta en kopp kaffe eller liknande.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Gustaf Starlander är specialistläkare i urologi vid Länssjukhuset, Region Jönköping. Till honom kommer en hel del chaufförer.

Är det farligt att hålla sig?

– Det beror på om du har några sjukdomar, men rent generellt ökar det risken för diverse komplikationer. Om du håller dig kan du få en övertänjning av och skada urinblåsan. Hur stor risken är beror på om du håller dig regelbundet och under längre tider

Gustaf Starlander. Foto: Privat
Gustaf Starlander. Foto: Privat

En kvinnlig bärgningsarbetare som slarvat med toabesöken berättar om upprepade urinvägsinfektioner som lett till njurvägsinflammationer.

– Det är typiska komplikationer om du återkommande och under långa perioder inte har möjlighet att kissa när du behöver, konstaterar Gustaf Starlander.

Att fastna i bilkö med en blåsa som fylls på leder till både obehag och smärta. Tvingas vi knipa länge och upprepat kan vi börja läcka urin.

– Det blir ju besvärligt rent socialt. Jag har patienter som vittnar om de problemen.

Kan man tala om chaufförsblåsor?

– Det är nog att ta i. Jag har inte statistik som belägger att komplikationer med blåsa och urinvägar är särskilt vanligt bland yrkesförare. Men vi tar emot chaufförer som jobbar i Transports branscher och har problem med att de inte har möjlighet att gå på toaletten. De söker vård och själva grundproblemet är ju att de inte kan gå på toa som de önskar.

Har du något budskap till arbetsgivarna?

– I Transport- och taxibranschen, likaväl som i andra branscher, har arbetsgivare en lagstadgad skyldighet att ta ansvar för sina anställdas arbetsmiljö och dit hör ju möjligheten att kasta vatten. Samtidigt är det en uppenbar utmaning att ordna det för arbetsplatser som inte är i byggnader utan rullar ute på vägen, säger Gustaf Starlander.

Ett råd till yrkesförarna?

– Det är svårt att ge råd i enstaka fall, men med tanke på de komplikationer som kan uppstå bör man som arbetstagare inte acceptera att inte få tid och möjligheter att gå på toa.

Specifika tips om pottor med lock eller flaskor i hytt och förarsäte ger sig Gustaf Starlander inte in på.

Hur kan man skada blåsan om man kniper?

– Om urinblåsan töjs ut för mycket kan det ge permanenta skador, i värsta fall leda till att du till slut inte kan kissa. Krockar du med fylld blåsa är risken även stor att du spräcker den och att urinen läcker ut i bukhålan. Det är både smärtsamt, farligt och kan kräva akut operation.

Till det kan fogas urinvägsinfektioner och skador på njurarna, som njursvikt. Har det gått så långt att du inte kan kissa kan du bli tvungen att använda kateter. (Läs mer om det på sidan 29):

Hur mycket urinblåsan rymmer varierar, beroende på kroppsstorlek.

– Normalt börjar man känna sig kissnödig med tre, fyra deciliter urin i blåsan och du känner av behovet rejält när du är uppe i sex, sju deciliter. Därutöver börjar det göra ont. Det är ingen skillnad mellan kvinnor och män.

Med stigande ålder brukar särskilt män göra tätare toabesök?

– Ofta beror det på att du kan ha flera andra sjukdomar när du blir äldre. Kvinnor kan få urininkontinens, bland män är prostataproblem vanligt, säger Starlander.

Diabetes påverkar också blåsans funktion. Kvinnor har normalt inga problem att tömma hela blåsan livet ut. För män blir det däremot ofta knepigare med tiden, förklarar Gustaf Starlander.

Kläm ut den sista droppen när du kissar. Är det ett bra råd?

– Det är klart du ska försöka tömma blåsan helt och hållet. Börjar du få besvär med vattenkastningen kan du pröva att kissa, ta en paus och sedan försök krysta ut det sista. Urin som blir kvar i blåsan kan leda till tillväxt av bakterier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?