Ledare

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Postverket bildades på 1600-talet och fick monopol på utdelningen av brev. Många äldre minns nog lantbrevbäraren som kom med handskrivna brev, räkningar, vykort, men som också fungerade som ett rullande bankkontor.

Sedan kom det nya politiska vindar. Avreglering och privatisering blev högsta mode. Även Posten drabbades. Nya privata bolag klev in på den avreglerade arenan och började dela ut brevförsändelser.

De nya aktörerna var vinstdrivande och agerade enligt den vanliga marknadslogiken. Det innebar att man satsade på postutdelning i områden där det är tätt mellan hushållen.

Glesbygden fick den statliga Posten fortsätta ta ansvar för. Enligt det nya ekonomiska tänket borde det förstås inneburit kraftigt höjda porton på den olönsamma landsbygden. Men den gubben gick inte. Staten hade satt ner foten och bestämt att det skulle vara enhetligt porto över hela landet.

Så Posten hade inget annat val än att fortsätta bära ut brev. När uppstickarna fick in olönsamma försändelser – brev som skulle till avlägsnare delar av landet – frankerade man om. Och lämnade in kuverten till Posten.

Samma sorts ”russinplockning” förekommer på andra avreglerade områden. Vilket flygbolag satsar frivilligt på en linje till Lycksele, när det blev fritt fram att fylla kärran med horder av affärsresenärer från Malmö eller Landvetter till Stockholm?

Nu får Postnord löpa gatlopp igen. I takt med att brevskörden minskat vill den statliga postjätten börja med utdelning varannan dag.

Bland kritikerna finns landsortstidningar. Alltså tidningsföretag som slutat dela ut morgontidningen med tidningsbud, eftersom det är olönsamt, och i stället anlitat Postnord för att få samma olönsamma tjänst utförd.

Under lång tid har morgontidningarnas upplagor krympt och för tidningsbuden ökar mängden paket i snabb takt.

Det är en intressant utveckling som antagligen öppnar för en ny debatt. Staten har infört ett distributionsstöd för morgontidningar. De stora distributionsföretagen får alltså statliga stödpengar för att det anses samhällsviktigt att få ut tidningar.

Men om en allt större del av utbärningen handlar om e-handlade paket. Är det då rimligt att staten subventionerar verksamheten? Vad säger de andra konkurrerande paketföretagen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Molin:
    7 maj, 2021

    Det är inte Postnord som får löpa gatlopp!
    Det är brevbärarna och ingen annan!

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.