Ordföranden har ordet

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Vi är särskilt nöjda med garantilönen som i det nya avtalet blir densamma för hela landet. Den höjs med totalt 2 285 kronor, vilket motsvarar 10,58 procent. Så där kan man verkligen snacka om en låglönesatsning! Den nya löneklassen för förare med mer än fyra år i yrket ger drygt 9 procent lönepåslag.

Men jag tänkte försöka höja blicken från förhandlingsbordet en stund, även om det känns som jag haft stenhårt fokus på förhandlingar senaste halvåret.

Det är jäkligt tuffa tider nu för våra medlemmar. Vi kämpar stenhårt för att försöka få till så bra avtal som möjligt på våra avtalsområden. Även om det gått hyfsat på de flesta, ni som brukar läsa den här krönikan vet att jag aldrig är nöjd, så ser vi hur inflationen äter upp löneökningarna och mer därtill.

Det var nära att det blev konflikt på bevakningsområdet. Arbetsgivarnas ovilja till konstruktiva förhandlingar tvingade oss att varsla om konflikt. Där hittade vi en lösning efter medling som var acceptabel, absolut inte mer än det.

Det var efter långa och intensiva diskussioner internt, både i förbundsstyrelsen och med delegationen, som vi kom fram till att säga ja till medlarbudet. Vi bedömde att vi nått vissa framgångar i för oss relevanta frågor, men nöjda var vi absolut inte. Det största problemet i de förhandlingarna var egentligen en motpart som varken ville eller kunde förhandla, utan behövde hjälp med motivationen av både varsel och medling.

Häromveckan presenterade LO en medlemsundersökning som visade att i dag kan en av fem i LO-kollektivet inte leva på sin lön utan behöver skjuta till pengar från annat håll. Och i detta läge ska tydligen Kristersson och hans hejdukar sänka skatten för dem som tjänar mest i vårt samhälle. Jag såg att han själv skulle få en bit över fyra tusen i månaden medan en undersköterska skulle casha in hela 80 spänn. I det häradet finns många med arbetaryrken, många av Transports medlemmar.

Att den borgerliga regeringen med sina kompisar från SD är en regering för de rika är det inget snack om. De stampar på arbetarklassen med sin skattepolitik. Inte för att det var en överraskning, men det blir lite extra känsligt när man sitter i förhandlingar om villkor för en medlemsgrupp som inte direkt har de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Inte heller blir jag särskilt imponerad av Socialdemokraternas kontring. De vill ju också ställa sig in hos den välbeställda medelklassen. Deras motdrag är, hör och häpna, att sänka skatten! Om jag förstod det rätt så skulle det dock ge samma dryga hundring i månaden till alla arbetstagare så där finns ju någon sorts rättvisa. Men sänka skatten nu? Med den här inflationen är det slöseri att pumpa in tio miljarder av statskassan för småpengar, även om det är bättre fördelat.

Tio miljarder skulle kunna läggas på insatser för att motverka inflationen, skapa jobb och samhällsnytta. Varför inte på infrastrukturen? Järnvägsunderhållet och vägnätet är ju sorgligt eftersatt. Och tycker man att tio miljarder är för lite i dessa svarta hål finns det ju en välfärdsapparat som skriker efter pengar och resurser. I och för sig ett svart hål det också, men man kan väl få hoppas att det skulle göra skillnad.

Med dessa funderingar är det tillbaka till förhandlingsbordet för att teckna så bra avtal som möjligt på de områden som är kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.