Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.
Close
Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano under två dagar.
Close

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Chaufförerna får aldrig stanna mer än tre minuter, annars får de ett samtal från företaget som undrar vad de håller på med. De ska hinna med runt 180 leveranser per dag. Arbetsdagarna är ofta över nio timmar långa, och buden får inte alltid ersättning för övertiden.

Det är några av de viktigaste orsakerna till att budbilschaufförerna gick ut i strejk. Eftersom det inte finns några fackliga strejkfonder i Italien får de själva stå för löneavdraget, men trots det var uppslutningen kring strejken nästan total.

Arbetarna berättar att de inte hinner stanna och leta upp en toalett. Många av dem känner sig som fångar med elektroniska fotbojor, eftersom företagen hela tiden håller koll på var de är och ringer om de är mer än tre minuter på ett ställe.

Facken kräver mer personal och färre leveranser varje dag. Dessutom vill förbunden att företagen, som i teorin är fristående från Amazon men arbetar enbart för handelsjätten, följer det de kommit överens om i förhandlingar i höstas, om bland annat stämpelklockor (som inte installerats) och övertid (som inte registreras).

– Amazon gömmer sig bakom det faktum att de lägger ut utkörningen på andra firmor, men i praktiken är det Amazon som bestämmer arbetsvillkoren. Vad vi är mest kritiska till är att företaget inte har någon framförhållning, utan verkar ta dagen som den kommer, hävdar Luca Stanzione som är ordförande för transportarbetarfacket FILT-Cgil i Milano.

– Eftersom Amazon vet att det växer hela tiden, måste bolaget planera för fler chaufförer i tid. Det kan inte bära sig åt som ett litet företag som alltid är rädd för att förlora kunder och därför inte anställer, konstaterar han.

Företagen som jobbar för Amazon har gått med på att förhandla om arbetsvillkoren efter tvådagarsstrejken. De tre största fackförbunden inom Transport i Italien är enade i kampen och fast beslutna att nå resultat.

– Vi har visat Amazon tidigare att vi är beredda att kämpa, och vi har vunnit andra segrar över företaget. De säljer ju egentligen inte varor, utan tjänsten att få dem utkörda hem eller till jobbet och därför är budbilschaufförerna oerhört viktiga för dem, säger Luca Stanzione bestämt.

Han har ett förslag till Svenska Transportarbetarförbundet nu när Amazon kommer till Sverige.

– Vi måste starta ett europeiskt nätverk för att bli riktigt starka. Vi är beredda att jobba för att få igång ett sådant om andra är intresserade att vara med, förklarar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    6 mars, 2019

    Över hela världen skall arbetarna jobba allt hårdare och mer effektivt på grund av att de som bestämmer inte kan ta betalt och/eller inte inser att man måste ta mer betalt av sina kunder,då de i ledningen inte klarar av att erbjuda vettiga arbetsförhållande för de som utför arbetet.Denna inkompetensen genomsyrar de flesta företag i deras arbetsledning och framförallt av ägare som själva inte klarar av att utför arbetet i det tempot som de kräver att personalen skall klara av varje dag i hela arbetslivet.MYCKET BRA ATT DE ENAR SIG OCH STÅR UPP EMOT AMAZON,som är ett företag jag personligen aldrig någonsin kommer att handla hos!Numera som 52 årig pensionär så väljer jag till 99 % att handla i de affärer inom gångavstånd som har personal som verkar trivas och har ett behagligt arbetstempo samtidigt som man kollar upp företagens ekonomi,lönsamhet,recensioner med mera via nätet samt mitt eget omdöme om de butiker/affärer där jag väljer att spendera mina pengar.Möjligt att jag börjar arbeta igen om några år,men det är knappast troligt att åkerier,speditörer och transportörer lärt sig ta betalt av sina kunder för att erbjuda mig arbetstider,arbetstakt och den lön som jag förväntar mig efter 33 år som yrkeschaufför.Dagens löneläge är alldeles för lågt i förhållande till stress,jäkt och köer i trafiken i storstäderna.

Lästips:

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

En tredjedel av leveranserna saknade kollektivavtal

Arbetsvillkor. Facken Transport och Seko har kartlagt vilka som gör sista milen-levanser i Stockholm. Det visade sig att drygt 30 procent av företagen saknade kollektiv­avtal.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.