Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.
Close
Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano under två dagar.
Close

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Chaufförerna får aldrig stanna mer än tre minuter, annars får de ett samtal från företaget som undrar vad de håller på med. De ska hinna med runt 180 leveranser per dag. Arbetsdagarna är ofta över nio timmar långa, och buden får inte alltid ersättning för övertiden.

Det är några av de viktigaste orsakerna till att budbilschaufförerna gick ut i strejk. Eftersom det inte finns några fackliga strejkfonder i Italien får de själva stå för löneavdraget, men trots det var uppslutningen kring strejken nästan total.

Arbetarna berättar att de inte hinner stanna och leta upp en toalett. Många av dem känner sig som fångar med elektroniska fotbojor, eftersom företagen hela tiden håller koll på var de är och ringer om de är mer än tre minuter på ett ställe.

Facken kräver mer personal och färre leveranser varje dag. Dessutom vill förbunden att företagen, som i teorin är fristående från Amazon men arbetar enbart för handelsjätten, följer det de kommit överens om i förhandlingar i höstas, om bland annat stämpelklockor (som inte installerats) och övertid (som inte registreras).

– Amazon gömmer sig bakom det faktum att de lägger ut utkörningen på andra firmor, men i praktiken är det Amazon som bestämmer arbetsvillkoren. Vad vi är mest kritiska till är att företaget inte har någon framförhållning, utan verkar ta dagen som den kommer, hävdar Luca Stanzione som är ordförande för transportarbetarfacket FILT-Cgil i Milano.

– Eftersom Amazon vet att det växer hela tiden, måste bolaget planera för fler chaufförer i tid. Det kan inte bära sig åt som ett litet företag som alltid är rädd för att förlora kunder och därför inte anställer, konstaterar han.

Företagen som jobbar för Amazon har gått med på att förhandla om arbetsvillkoren efter tvådagarsstrejken. De tre största fackförbunden inom Transport i Italien är enade i kampen och fast beslutna att nå resultat.

– Vi har visat Amazon tidigare att vi är beredda att kämpa, och vi har vunnit andra segrar över företaget. De säljer ju egentligen inte varor, utan tjänsten att få dem utkörda hem eller till jobbet och därför är budbilschaufförerna oerhört viktiga för dem, säger Luca Stanzione bestämt.

Han har ett förslag till Svenska Transportarbetarförbundet nu när Amazon kommer till Sverige.

– Vi måste starta ett europeiskt nätverk för att bli riktigt starka. Vi är beredda att jobba för att få igång ett sådant om andra är intresserade att vara med, förklarar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    6 mars, 2019

    Över hela världen skall arbetarna jobba allt hårdare och mer effektivt på grund av att de som bestämmer inte kan ta betalt och/eller inte inser att man måste ta mer betalt av sina kunder,då de i ledningen inte klarar av att erbjuda vettiga arbetsförhållande för de som utför arbetet.Denna inkompetensen genomsyrar de flesta företag i deras arbetsledning och framförallt av ägare som själva inte klarar av att utför arbetet i det tempot som de kräver att personalen skall klara av varje dag i hela arbetslivet.MYCKET BRA ATT DE ENAR SIG OCH STÅR UPP EMOT AMAZON,som är ett företag jag personligen aldrig någonsin kommer att handla hos!Numera som 52 årig pensionär så väljer jag till 99 % att handla i de affärer inom gångavstånd som har personal som verkar trivas och har ett behagligt arbetstempo samtidigt som man kollar upp företagens ekonomi,lönsamhet,recensioner med mera via nätet samt mitt eget omdöme om de butiker/affärer där jag väljer att spendera mina pengar.Möjligt att jag börjar arbeta igen om några år,men det är knappast troligt att åkerier,speditörer och transportörer lärt sig ta betalt av sina kunder för att erbjuda mig arbetstider,arbetstakt och den lön som jag förväntar mig efter 33 år som yrkeschaufför.Dagens löneläge är alldeles för lågt i förhållande till stress,jäkt och köer i trafiken i storstäderna.

Lästips:

Amazon.com

Nagelbitare när Amazon-arbetare röstar om facket

En bitter kamp mellan fack och företag har utspelat sig på en Amazon-terminal i Alabama, USA. 5 800 arbetare har röstat om facket ska få förhandla om kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

Anna Ryding

Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.