Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.
Close
Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano under två dagar.
Close

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Chaufförerna får aldrig stanna mer än tre minuter, annars får de ett samtal från företaget som undrar vad de håller på med. De ska hinna med runt 180 leveranser per dag. Arbetsdagarna är ofta över nio timmar långa, och buden får inte alltid ersättning för övertiden.

Det är några av de viktigaste orsakerna till att budbilschaufförerna gick ut i strejk. Eftersom det inte finns några fackliga strejkfonder i Italien får de själva stå för löneavdraget, men trots det var uppslutningen kring strejken nästan total.

Arbetarna berättar att de inte hinner stanna och leta upp en toalett. Många av dem känner sig som fångar med elektroniska fotbojor, eftersom företagen hela tiden håller koll på var de är och ringer om de är mer än tre minuter på ett ställe.

Facken kräver mer personal och färre leveranser varje dag. Dessutom vill förbunden att företagen, som i teorin är fristående från Amazon men arbetar enbart för handelsjätten, följer det de kommit överens om i förhandlingar i höstas, om bland annat stämpelklockor (som inte installerats) och övertid (som inte registreras).

– Amazon gömmer sig bakom det faktum att de lägger ut utkörningen på andra firmor, men i praktiken är det Amazon som bestämmer arbetsvillkoren. Vad vi är mest kritiska till är att företaget inte har någon framförhållning, utan verkar ta dagen som den kommer, hävdar Luca Stanzione som är ordförande för transportarbetarfacket FILT-Cgil i Milano.

– Eftersom Amazon vet att det växer hela tiden, måste bolaget planera för fler chaufförer i tid. Det kan inte bära sig åt som ett litet företag som alltid är rädd för att förlora kunder och därför inte anställer, konstaterar han.

Företagen som jobbar för Amazon har gått med på att förhandla om arbetsvillkoren efter tvådagarsstrejken. De tre största fackförbunden inom Transport i Italien är enade i kampen och fast beslutna att nå resultat.

– Vi har visat Amazon tidigare att vi är beredda att kämpa, och vi har vunnit andra segrar över företaget. De säljer ju egentligen inte varor, utan tjänsten att få dem utkörda hem eller till jobbet och därför är budbilschaufförerna oerhört viktiga för dem, säger Luca Stanzione bestämt.

Han har ett förslag till Svenska Transportarbetarförbundet nu när Amazon kommer till Sverige.

– Vi måste starta ett europeiskt nätverk för att bli riktigt starka. Vi är beredda att jobba för att få igång ett sådant om andra är intresserade att vara med, förklarar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    6 mars, 2019

    Över hela världen skall arbetarna jobba allt hårdare och mer effektivt på grund av att de som bestämmer inte kan ta betalt och/eller inte inser att man måste ta mer betalt av sina kunder,då de i ledningen inte klarar av att erbjuda vettiga arbetsförhållande för de som utför arbetet.Denna inkompetensen genomsyrar de flesta företag i deras arbetsledning och framförallt av ägare som själva inte klarar av att utför arbetet i det tempot som de kräver att personalen skall klara av varje dag i hela arbetslivet.MYCKET BRA ATT DE ENAR SIG OCH STÅR UPP EMOT AMAZON,som är ett företag jag personligen aldrig någonsin kommer att handla hos!Numera som 52 årig pensionär så väljer jag till 99 % att handla i de affärer inom gångavstånd som har personal som verkar trivas och har ett behagligt arbetstempo samtidigt som man kollar upp företagens ekonomi,lönsamhet,recensioner med mera via nätet samt mitt eget omdöme om de butiker/affärer där jag väljer att spendera mina pengar.Möjligt att jag börjar arbeta igen om några år,men det är knappast troligt att åkerier,speditörer och transportörer lärt sig ta betalt av sina kunder för att erbjuda mig arbetstider,arbetstakt och den lön som jag förväntar mig efter 33 år som yrkeschaufför.Dagens löneläge är alldeles för lågt i förhållande till stress,jäkt och köer i trafiken i storstäderna.

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.