Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.
Close
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.
Close
Kultur

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Jonas Colliander. Foto: Juliana Wiklund
Jonas Colliander. Foto: Juliana Wiklund

När statsminister Stefan Löfven (S) snabbt ville nå ut med information om pandemin dök han upp hos Therése Lindgren. Hon har Sveriges största svenskspråkiga kanal på Youtube – och en miljon följare på Instagram. Therése Lindgren har hög trovärdighet bland följarna. Men många känner nog inte ens till hennes namn.

– Influencers har både en enorm räckvidd och en stor följarskara som litar på deras rekommendationer. En mycket speciell relation, säger Jonas Colliander, biträdande professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Råd från influencers ses som råd från en vän.

Jonas Colliander forskar i marknadsföring och sociala medier. Han ser i hög grad en professionalisering bland influencers, med egna agenturer och en branschorganisation.

– Förut handlade det mer om ett antal begåvade människors vardag.

Och följarna har blivit allt mer källkritiska.

– Folk är i dag mer benägna att se kritiskt på poster, och anta att det finns finansiella intressen bakom. För några år sedan var det mer att man trodde på och gillade allt, säger Jonas Colliander.

Vad är egentligen definitionen av en influencer?

– Hmm, ja det skulle jag kunna tala om i tio år … Enkelt, en person som genom sociala medier arbetat upp en stor följarskara som känner tillit, säger Jonas Colliander.

Inget att vara arg för. Zlatan Ibrahimovic tjänar mer pengar på sitt Instagramkonto än på fotbollsspelandet. Foto: Shutterstock
Inget att vara arg för. Zlatan Ibrahimovic tjänar mer pengar på sitt Instagramkonto än på fotbollsspelandet. Foto: Shutterstock

Men så enkelt som kategorin ”kända personer med stor följarskara” är det inte, enligt honom. Det blir inte helt korrekt att, som tidningen Café, tala om att Zlatan drar in mer deg på sin influencerkarriär än på fotboll. (Se gula rutan här intill.)

– Inläggen kan ha element med samma effekt som hos influencers, men Zlatan är ju så mycket mer, säger Jonas Colliander.

Fackliga influencers? Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson i Transports Ordning och redaprojekt. Foto: Lilly Hallberg
Fackliga influencers? Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson i Transports Ordning och redaprojekt. Foto: Lilly Hallberg

Samma slags effekt går det också att tala om när politiker – eller fackliga företrädare – är aktiva på sociala medier. De har hög trovärdighet i sin krets, och ”vet vad de talar om”. Ett exempel är Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson i Transports verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Inläggen får snabbt likes i sociala medier.

Hur göra för att få bra genomslag?

– Jag har ju ingen magisk kula, men det handlar om att lyckas knyta an till publiken. Det kan göras på många olika sätt. Gemensamt är förmågan att skapa tillit, säger Jonas Colliander.

Och tillit skapas inte av perfekt producerat material. Snarare tvärtom. Icke-perfekta bilder kan framstå som mer autentiska.

– Effekten av mobilbilder kan påminna om talspråk, kännas mer naturliga. Man är mer beredd att lita på det än bilder med perfekt ljussättning, tagna med kran, säger Jonas Colliander.

Själv följer han inte någon influencer privat.

– Jag kanske är skadad av jobbet, haha.

Pernilla Wahlgren och dottern Bianca Ingrosso figurerar flitigt på tv och i olika sociala medier. Foto: Magnus Ragnvid / Dplay 0ch kanal 5
Pernilla Wahlgren och dottern Bianca Ingrosso figurerar flitigt på tv och i olika sociala medier. Foto: Magnus Ragnvid / Dplay 0ch kanal 5

Hos medelålders och äldre kommer kunskap om influencers, om det finns någon, ofta via ”gammelmedia”. Inte minst kvällstidningarna följer noga de stora kontona. Rapporter om affärer i mångmiljonklassen, husköp och bolagstransaktioner når ut via kändisarnas kanaler.

Den här sortens ekonomi framstår lätt som mystisk. Som en cirkulation utanför den vanliga världen. För mig, till exempel. Så jag frågade mina nästan vuxna söner om hur en skulle närma sig ämnet.

Svaret var att det borde man inte. Det finns nämligen inget så patetiskt som när gamla försöker hänga med och skriva om saken i sina papperstidningar. Det här är ändå ett försök. Och jag har tagit med mig rådet att inte kokettera med okunskapen, ett vanligt problem i hela västvärlden enligt de unga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson.

”Chauffören blev misshandlad, polisen körde honom till sjukhus”

Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Angelica är egentligen utbildad CNC-operatör*, men när hon tog studenten under finanskrisen 2009 fanns det inga jobb. Då föreslog hennes pappa att hon skulle ta truckkörkort så att hon kunde hjälpa honom på jobbet. Hon hade jätteroligt på kursen och kurskamraterna övertalade henne att även ta lastbilskörkort.

”Man måste göra sina egna val”

Mötet. När Angelica Larsson började dela med sig av sitt liv som lastbilschaufför på sociala medier fick hon snabbt hundratusentals följare över hela världen. Nu har hon skrivit en bok om sin krokiga väg till lyckan.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.