Snabbkoll

Hur många sätt kan man vara anställd på?

Anställningar. Vilken typ av anställning har du? Olika anställningsformer ger olika rättigheter och skyldigheter.

Vanligast är fortfarande att få tillsvidareanställning, alltså fast jobb. Men utöver det finns tre olika typer av tillfälliga anställningar: Allmän visstid, vikariat och säsongsanställning.

Men. Om fack och arbetsgivare kommer överens går det att förhandla fram ytterligare anställningsformer, vilket också är ganska vanligt.

Här är de fyra grundformerna.

1. Tillsvidareanställning

Vissa kallar det för fast anställning. Det är den vanligaste anställningsformen. Enligt lag får arbetsgivaren provanställa i sex månader. I transportavtalet är det två veckors uppsägningstid om arbetsgivaren väljer att avbryta provanställningen.

Om arbetsgivaren inte säger något så övergår prov-

anställningen i tillsvidareanställning efter sex månader.

När du väl är tillsvidareanställd måste arbetsgivaren ha saklig grund för att säga upp dig. Om uppsägning sker på grund av arbetsbrist gäller ”sist in – först ut” som huvudregel. Med undantag i mindre företag.

2. Vikariat

Vikariat är kopplat till en annan persons frånvaro från jobbet. Exempelvis föräldraledighet. Kollektivavtalen säger hur ett vikariat kan avbrytas. I transportavtalet gäller två veckors uppsägningstid.

Om du ska skriva på ett vikariat: Läs anställningsavtalet noggrant. Jobbar du på en arbetsplats utan kollektivavtal kan det vara svårt att säga upp sig i förtid, om det inte är angivet i kontraktet.

3. Allmän visstidsanställning

På många sätt är det arbetsgivarens joker i leken. Den går att använda på flera sätt. En anställd för dagen: allmän visstidsanställning, eller en ettårig satsning på ytterligare en kollega i ett skiftlag: allmän visstidsanställning.

Om arbetsgivaren inte skrivit in några klausuler går det inte att säga upp en visstidsanställning i förtid. Om det står inskrivet i anställningskontraktet att det ska gå att säga upp, krävs fortfarande saklig grund från arbetsgivaren. Det måste alltså finnas personliga skäl eller att företaget har arbetsbrist.

4. Säsong

Säsongsjobb är, som det låter, tätt bundet till arbeten som bara kan utföras under en bestämd tid. Det kan vara bärplockarsäsong eller den tid som isen förväntas ligga på bilprovningsbanorna i Norrbotten.

Om en säsongsanställd jobbat minst sex månader de senaste två åren måste arbetsgivaren berätta att det inte blir ytterligare en säsong senast en månad före den nya säsongen.

Särskilda former i kollektivavtal

Anställningsskyddet går att förhandla. Det gör att det finns flera särskilda anställningsformer i vissa av Transports kollektivavtal.

Vid hamnarna finns exempelvis en behovsanställningsform som kallas blixt eller extringar. De kallas i regel in dagen innan ett skift och har ingen företrädesrätt till fasta jobb.

I bevakningsavtalet finns behovsanställning som löper tillsvidare. För den som jobbat regelbundet mer än nio månader ska arbetsgivaren erbjuda en annan anställning, baserat på hur den anställda faktiskt jobbat under den räknade perioden. Juni till augusti är inte en del av beräkningsgrunden.

I transportavtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare finns extra vid behov. I avtalet står det att anställningsformen inte får användas för att täcka ett kontinuerligt arbetskraftsbehov.

Företrädesrätt

Grundregeln är att om du jobbat på arbetsplatsen i mer än 12 månader har du företräde till nya tjänster.

Har du jobbat på företaget i mer än 24 månader under en femårsperiod har du rätt till en tillsvidareanställning. Vissa avtal har andra villkor. I nya transportavtalet är det i stället 18 månader som gäller.

Anställningsformen måste ha varit av samma typ. I praktiken innebär det att 13 månaders vikariat och 11 månaders allmän visstidsanställning inte är lika med fast jobb.

Det går att förhandla bort företrädesrätt i kollektivavtal, som man gjort för behovsanställda vid hamnarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Manipulerad bild efter ett foto av Jan Lindkvist

Egenanställd – och blåst på tryggheten

Jobb i gråzon. Tusentals transportarbetare jobbar för företag som inte vill se sin personal som anställda. För att slippa arbetsgivaransvaret använder bolagen så kallade egenanställningsföretag.

Snabbkollen – Nyanställd

Ny på jobbet – tänk på det här

Nyanställd. Ny arbetsplats i år? Det finns mycket att tänka på. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Kultur
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.