Grova brott vanlig orsak till indragna taxileg

Misshandel, narkotikabrott, våldtäkt och mordbrand. Brotten som gör att taxiförare blir av med sina förarlegitimationer kan vara grova. Transportarbetaren har gått igenom alla indragna leg från 2013 och 2014.

De senaste två åren har Transportstyrelsen dragit in sammanlagt 276 taxiförarlegitimationer. Av dessa återkallades 76 på grund av att föraren inte längre uppfyller de medicinska kraven. Resterande 200 beror på att föraren har begått ett eller flera brott.

Listan över förbrytelser är lång och täcker allt från grova brott till trafikförseelser, som till exempel fortkörning och fiffel med färdskrivaren.

Här är några av de kriminella gärningar som ligger till grund för återkallade leg de senaste två åren: misshandel, narkotikabrott, våldtäkt, grov kvinnofridskränkning, sexuellt ofredande, barnpornografibrott, olaga hot, rattfylla, människosmuggling, stöld, bokföringsbrott, tidboksbrott, bedrägeri, vapenbrott, mord och mordbrand.

Det är ju lätt att få intrycket av att taxibranschen är full av brottslingar?

– Jag vet inte hur det ser ut i andra branscher, säger Gunilla Ahlberg, sektionschef på Transportstyrelsen. Men visst kan det se mycket ut. Men det är också 86 000 personer som har taxiförarlegitimation i dag. Det är många.

Om taxiförare är mer kriminella än andra går inte heller att få reda på. Varken Polisen eller Brottsförebyggande rådet för någon statistik över yrkestillhörighet.

Mattias Schulstad, utredare på Transport, tycker inte att det går att dra några slutsatser om en mer eller mindre brottslig yrkeskår utifrån de indragna taxilegen.

– Jag tror det är svårt att generalisera och säga att just taxiförare skulle vara mer våldsbenägna än andra, säger han. Däremot finns det strukturer som ökar risken för att oseriösa och kriminella individer dras till branschen. Att tillsynsmyndigheterna inte har resurser att bedriva en effektiv tillsyn, gör inte saken bättre.

Transportarbetaren har pratat med en åkare som har en mörk bild av taxibranschen. Han vittnar om hotfulla och våldsamma förare. Själv har han både blivit misshandlad och mordhotad av sina egna anställda. En anledning, tror han, är ekonomiska problem.

– Att köra taxi är en chans för många som inte har någon annan plats i samhället, säger åkaren som vill vara anonym. Har man då ekonomiska problem så är det en lätt väg att ta. Många av dem som jobbat för mig har skulder upp till öronen och har hamnat hos kronofogden. Jag har behövt sparka flera eftersom de kört svart, fifflat med taxametern och snott grejer ur bilen. Transportstyrelsen borde inte bara stämma av mot brottsregistret när den utfärdar taxileg, de borde också kolla med kronofogden.

Men så långt sträcker sig inte myndighetens befogenheter, säger Gunilla Ahlberg.

– Nej, det har vi ingen rätt alls att ta hänsyn till.

Enligt taxitrafiklagen ska taxiför­arlegitimationen återkallas om
föraren visar sig vara olämplig. Men det är bara vid sjukdomar som legitimationen kan dras tillbaks för gott. Brott, även riktigt grova sådana, kan betyda återkallat leg i högst fem år. Efter det får taxiföraren ansöka om nytt. I praktiken kan det dock bli svårt att få en ny chans.

– Vi stämmer alltid av mot brottsregistret när det kommer in en ansökan, säger Gunilla Ahlberg. Har man då begått ett brott blir det svårare att få taxilegitimation. Vi är mycket hårda i bedömningarna. Det är alltid passagerarens säkerhet som ligger till grund för våra beslut.

Att bli fråntagen sitt leg är en långsam process. Först ska föraren dömas i domstol, sedan ska domen vinna laga kraft. Först då kan Transportstyrelsen fatta beslut om återkallelse. Men myndigheten har en kommunikationsplikt där den dömde ska få möjlighet att yttra sig i ärendet.

I praktiken kan det innebära att det går flera år från det att brottet begås, tills föraren blir av med sitt leg. Ett exempel är en taxiförare som sommaren 2010 gjorde sig skyldig till sexuellt ofredande i en taxibil. Först i november 2013 blev han av med sin legitimation. Enligt beslutet skulle han anses vara olämplig som taxi­förare i tre år.

Varför drar Transportstyrelsen inte in legitimationen direkt?

– Vi är restriktiva med indragningar, säger Gunilla Ahlberg. Drar vi in och det sedan blir en friande dom blir vi skadeståndsskyldiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rafael:
    26 november, 2018

    Skitland orättvist. Jag blev dömd för inget ..

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?