Grova brott vanlig orsak till indragna taxileg

Misshandel, narkotikabrott, våldtäkt och mordbrand. Brotten som gör att taxiförare blir av med sina förarlegitimationer kan vara grova. Transportarbetaren har gått igenom alla indragna leg från 2013 och 2014.

De senaste två åren har Transportstyrelsen dragit in sammanlagt 276 taxiförarlegitimationer. Av dessa återkallades 76 på grund av att föraren inte längre uppfyller de medicinska kraven. Resterande 200 beror på att föraren har begått ett eller flera brott.

Listan över förbrytelser är lång och täcker allt från grova brott till trafikförseelser, som till exempel fortkörning och fiffel med färdskrivaren.

Här är några av de kriminella gärningar som ligger till grund för återkallade leg de senaste två åren: misshandel, narkotikabrott, våldtäkt, grov kvinnofridskränkning, sexuellt ofredande, barnpornografibrott, olaga hot, rattfylla, människosmuggling, stöld, bokföringsbrott, tidboksbrott, bedrägeri, vapenbrott, mord och mordbrand.

Det är ju lätt att få intrycket av att taxibranschen är full av brottslingar?

– Jag vet inte hur det ser ut i andra branscher, säger Gunilla Ahlberg, sektionschef på Transportstyrelsen. Men visst kan det se mycket ut. Men det är också 86 000 personer som har taxiförarlegitimation i dag. Det är många.

Om taxiförare är mer kriminella än andra går inte heller att få reda på. Varken Polisen eller Brottsförebyggande rådet för någon statistik över yrkestillhörighet.

Mattias Schulstad, utredare på Transport, tycker inte att det går att dra några slutsatser om en mer eller mindre brottslig yrkeskår utifrån de indragna taxilegen.

– Jag tror det är svårt att generalisera och säga att just taxiförare skulle vara mer våldsbenägna än andra, säger han. Däremot finns det strukturer som ökar risken för att oseriösa och kriminella individer dras till branschen. Att tillsynsmyndigheterna inte har resurser att bedriva en effektiv tillsyn, gör inte saken bättre.

Transportarbetaren har pratat med en åkare som har en mörk bild av taxibranschen. Han vittnar om hotfulla och våldsamma förare. Själv har han både blivit misshandlad och mordhotad av sina egna anställda. En anledning, tror han, är ekonomiska problem.

– Att köra taxi är en chans för många som inte har någon annan plats i samhället, säger åkaren som vill vara anonym. Har man då ekonomiska problem så är det en lätt väg att ta. Många av dem som jobbat för mig har skulder upp till öronen och har hamnat hos kronofogden. Jag har behövt sparka flera eftersom de kört svart, fifflat med taxametern och snott grejer ur bilen. Transportstyrelsen borde inte bara stämma av mot brottsregistret när den utfärdar taxileg, de borde också kolla med kronofogden.

Men så långt sträcker sig inte myndighetens befogenheter, säger Gunilla Ahlberg.

– Nej, det har vi ingen rätt alls att ta hänsyn till.

Enligt taxitrafiklagen ska taxiför­arlegitimationen återkallas om
föraren visar sig vara olämplig. Men det är bara vid sjukdomar som legitimationen kan dras tillbaks för gott. Brott, även riktigt grova sådana, kan betyda återkallat leg i högst fem år. Efter det får taxiföraren ansöka om nytt. I praktiken kan det dock bli svårt att få en ny chans.

– Vi stämmer alltid av mot brottsregistret när det kommer in en ansökan, säger Gunilla Ahlberg. Har man då begått ett brott blir det svårare att få taxilegitimation. Vi är mycket hårda i bedömningarna. Det är alltid passagerarens säkerhet som ligger till grund för våra beslut.

Att bli fråntagen sitt leg är en långsam process. Först ska föraren dömas i domstol, sedan ska domen vinna laga kraft. Först då kan Transportstyrelsen fatta beslut om återkallelse. Men myndigheten har en kommunikationsplikt där den dömde ska få möjlighet att yttra sig i ärendet.

I praktiken kan det innebära att det går flera år från det att brottet begås, tills föraren blir av med sitt leg. Ett exempel är en taxiförare som sommaren 2010 gjorde sig skyldig till sexuellt ofredande i en taxibil. Först i november 2013 blev han av med sin legitimation. Enligt beslutet skulle han anses vara olämplig som taxi­förare i tre år.

Varför drar Transportstyrelsen inte in legitimationen direkt?

– Vi är restriktiva med indragningar, säger Gunilla Ahlberg. Drar vi in och det sedan blir en friande dom blir vi skadeståndsskyldiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rafael:
    26 november, 2018

    Skitland orättvist. Jag blev dömd för inget ..

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.