Anders Ygeman
Close
Anders Ygeman är tillbaka i regeringen efter en tid som S-gruppledare i riksdagen.
Close

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

1. Energifrågorna är avgörande för att lösa klimatet. Hur ser du på förutsättningarna?

– Sverige har kanske bättre förutsättningar än något annat land i världen att klara den här utmaningen. Eftersom vi har stora vattenresurser, bra tillgång till vind och en energiproduktion som till stora delar är fossilfri, och målet är att den ska bli helt förnyelsebar.

2. Hur ska vi klara att få den tunga fjärrtrafiken fossilfri?

– Det går ju att göra med dagens befintliga fordon. De är dieseldrivna och det finns diesel som är förnyelsebar och 100 procent fossilfri. Så att bara ta ett enda område som lastbilar, det är inte otroligt svårt. Våra utmaningar är att vi måste göra hela landet och på lite sikt hela planeten fossilfri. Då gäller det att vi använder de resurser vi har och förnyelsebara råvaror så effektivt som möjligt. Men det är ju klart att det krävs politik.

3. När Transportarbetaren intervjuade dig inför valet 2014 uttryckte du viss skepsis till elvägar. Hur ser du på det i dag?

– Det kan finnas sträckor där el kan vara lösningen. Men att helt elektrifiera vägnätet har jag fortfarande svårt att tro på. Vi har ju ett helt elektrifierat transportnät i form av järnvägen. Problemet är att det inte håller tillräckligt hög kvalitet och att många kunder inte bor vid en järnvägsknut.

4. Regeringen har målet att reduktionsplikten ska vara utformad så att växthusutsläppen ska minska med 70 procent till år 2030. Vilket i princip innebär total övergång till biodrivmedel. Hur ska det gå till att möta efterfrågan om övriga Europa väljer att gå samma väg?

– Vi har en enormt bra råvara i form av skogen. Då tänker jag framför allt inte det vi använder för att göra massa och papper, utan grenar rötter och liknande.
Men som jag sa. I en sektor fungerar det nog alldeles utmärkt. Men ska vi göra det över hela linjen måste vi hitta olika lösningar.

5. Kommer det gå att hålla rimliga elpriser för privatpersoner och åkerier när efterfrågan på el som drivmedel ökar?

– Vi har ett ganska stort elöverskott i Sverige. Större än vad det skulle ta att försörja hela bilparken med el. Givet att vi hade elnätskapacitet.

– Sen har vi hela industrins elbehov. Men produktionspriset för förnyelsebar el sjunker rejält. Det är skälet till att fler och fler kärnkraftsproducenter drar sig ur. Du får helt enkelt inte lönsamhet i ny kärnkraft. Då måste vi fylla på vårt system med förnyelsebar energi.

– Vi ska komma ihåg: Det är lätt att se att vi behöver elektrifiera industrin, fordon och kanske någon sektor till. Men nu energieffektiviserar vi rejält. Fast vi har blivit en miljard människor fler och fördubblat vår tillväxt, konsumerar vi inte mer el i världen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    2 mars, 2019

    Uppsala Kommun har knappt ström till sina nybyggda lägenheter, för att man har glömt bort infrastrukturen av elnätet. Skogen idag utnyttjas till ca 80% av årstillväxten. Hur man skall få till stora ökningar av skogsråvara i Sverige övergår mitt förstånd. Politikerna i dag måste sätta sig ner och analysera problemet med energiförsörjningen. Én lustig sak är när man ökar kraven på kärnkraften med extraskatter och försäkringspremier så blir den kraften dyr. Är den koldioxidfri? ja. Plötsligt så tar de ekonomiska incitamenten överhanden och det stora CO2- hotet förbleknar i en dimma av "visioner" och önsketänkande utan dess like.

Lästips:

Transportarbetareförbundets skyddsombud

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

Transportstyrelsen ska utreda förlängd tid för dubbdäck

Trafik. Tillåten tid för dubbdäck kan komma att förlängas med två veckor på våren. Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda frågan.

A-traktor

Skärpta regler för A-traktorer

Trafik. De senaste åren har flera svåra olyckor med A-traktorer inträffat. Regeringen har därför beslutat om nya regler för att öka säkerheten. Det innebär bland annat krav på bilbälte från och med den 31 augusti.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Snabbkoll
Illustration av Mattias Käll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Miljöbrott
Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Här används ”sopspioner” i kampen mot brottslig dumpning

Södertälje. Små och stora brott – en sängbotten ställd framför pappersinsamlingen, en brinnande soptipp. I hela landet har kriminell avfallshantering fått ökad uppmärksamhet. I Södertälje arbetar ett par kommunala tjänstemän mot brottsligheten – som ”sopspioner”.

Boel Godner är kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Foto: Liza Simonsson

”Fungerar avskräckande”

Södertälje. – Vi tror att arbetet ger effekt och upplever att problemen minskat de senaste åren. Vi polisanmäler misstänkta fall av illegal dumpning, säger Södertäljes kommunstyrelses ordförande Boel Godner (S).

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Think Pink – toppen på misstänkt brottsberg

Avfallshärva. I månader härjade bränder i gigantiska avfallshögar. Men sopbergen i Botkyrka är bara en del i Think Pink-härvan. Utredningen om grovt miljöbrott rör ett tjugotal platser i landet och rättsprocessen kring företagskoncernen har pågått i flera år.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Arbetsmiljö
Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.

UPS-förare: Press och stress leder till fusk

Åkeri. Orimliga prestationskrav, dåligt utrustade bilar och toppstyrning. Chaufförerna på UPS har tröttnat på bristerna på arbetsplatserna och börjat organisera sig.

Anders Palmqvist från Transports Malmöavdelning. Foto: John Antonsson

Miljonnota för brister i arbetsmiljön

Viten. Transportarbetarens genomgång visar att Arbetsmiljöverket ställt många krav på UPS. De senaste åtta åren har myndigheten hotat med vite 12 gånger. Som mest 1,2 miljoner kronor.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

Hallå där!

Ronja Nilsson

…höggravid timmerbilschaufför från Ödängla, Mönsterås kommun, som medverkar i säsongens "Svenska Truckers" på Viaplay.

Månadens klubb
Trivselnivån är hög, tycker förarna Kim Landström (som också är skyddsombud) och Eric Vigren. Foto: Lilly Hallberg

God sammanhållning i ny klubb

Vikbolands Taxi. Två dagar före strejken blev avblåst konstituerades Transportklubben på taxibolaget i Västervik. Men det har varit på gång länge och i dag är så gott som alla med. Stämningen bland färdtjänstförarna är påfallande god.