Anders Ygeman
Close
Anders Ygeman är tillbaka i regeringen efter en tid som S-gruppledare i riksdagen.
Close

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

1. Energifrågorna är avgörande för att lösa klimatet. Hur ser du på förutsättningarna?

– Sverige har kanske bättre förutsättningar än något annat land i världen att klara den här utmaningen. Eftersom vi har stora vattenresurser, bra tillgång till vind och en energiproduktion som till stora delar är fossilfri, och målet är att den ska bli helt förnyelsebar.

2. Hur ska vi klara att få den tunga fjärrtrafiken fossilfri?

– Det går ju att göra med dagens befintliga fordon. De är dieseldrivna och det finns diesel som är förnyelsebar och 100 procent fossilfri. Så att bara ta ett enda område som lastbilar, det är inte otroligt svårt. Våra utmaningar är att vi måste göra hela landet och på lite sikt hela planeten fossilfri. Då gäller det att vi använder de resurser vi har och förnyelsebara råvaror så effektivt som möjligt. Men det är ju klart att det krävs politik.

3. När Transportarbetaren intervjuade dig inför valet 2014 uttryckte du viss skepsis till elvägar. Hur ser du på det i dag?

– Det kan finnas sträckor där el kan vara lösningen. Men att helt elektrifiera vägnätet har jag fortfarande svårt att tro på. Vi har ju ett helt elektrifierat transportnät i form av järnvägen. Problemet är att det inte håller tillräckligt hög kvalitet och att många kunder inte bor vid en järnvägsknut.

4. Regeringen har målet att reduktionsplikten ska vara utformad så att växthusutsläppen ska minska med 70 procent till år 2030. Vilket i princip innebär total övergång till biodrivmedel. Hur ska det gå till att möta efterfrågan om övriga Europa väljer att gå samma väg?

– Vi har en enormt bra råvara i form av skogen. Då tänker jag framför allt inte det vi använder för att göra massa och papper, utan grenar rötter och liknande.
Men som jag sa. I en sektor fungerar det nog alldeles utmärkt. Men ska vi göra det över hela linjen måste vi hitta olika lösningar.

5. Kommer det gå att hålla rimliga elpriser för privatpersoner och åkerier när efterfrågan på el som drivmedel ökar?

– Vi har ett ganska stort elöverskott i Sverige. Större än vad det skulle ta att försörja hela bilparken med el. Givet att vi hade elnätskapacitet.

– Sen har vi hela industrins elbehov. Men produktionspriset för förnyelsebar el sjunker rejält. Det är skälet till att fler och fler kärnkraftsproducenter drar sig ur. Du får helt enkelt inte lönsamhet i ny kärnkraft. Då måste vi fylla på vårt system med förnyelsebar energi.

– Vi ska komma ihåg: Det är lätt att se att vi behöver elektrifiera industrin, fordon och kanske någon sektor till. Men nu energieffektiviserar vi rejält. Fast vi har blivit en miljard människor fler och fördubblat vår tillväxt, konsumerar vi inte mer el i världen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    2 mars, 2019

    Uppsala Kommun har knappt ström till sina nybyggda lägenheter, för att man har glömt bort infrastrukturen av elnätet. Skogen idag utnyttjas till ca 80% av årstillväxten. Hur man skall få till stora ökningar av skogsråvara i Sverige övergår mitt förstånd. Politikerna i dag måste sätta sig ner och analysera problemet med energiförsörjningen. Én lustig sak är när man ökar kraven på kärnkraften med extraskatter och försäkringspremier så blir den kraften dyr. Är den koldioxidfri? ja. Plötsligt så tar de ekonomiska incitamenten överhanden och det stora CO2- hotet förbleknar i en dimma av "visioner" och önsketänkande utan dess like.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Transportarbetarens logga

Transports a-kassa höjer avgiften

A-kassa. Efter årsskiftet blir det lite dyrare att vara med i a-kassan. Då höjs avgiften till 130 kronor i månaden.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.