Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Bättre arbetsvillkor, rättvis konkurrens och ökad trafiksäkerhet. Det är avsikten med reglerna för kör- och vilotider som regeringen föreslår. Förslaget innehåller bestämmelser som ska komplettera EU-reglerna i det så kallade mobilitetspaketet. De reglerna började gälla den 20 augusti förra året.

Framför allt handlar kompletteringarna om att överträdelser mot kör- och vilotider ska kunna bestraffas direkt, ute på vägarna.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Det är bra att regeringen tagit initiativet och vid en första anblick ser förslaget positivt ut. Att man kan få en prislapp direkt för fler överträdelser, så att säga. Men vi måste analysera det ordentligt nu, det får inte innebära att det ska gå att medvetet kalkylera med brister, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Lars Mikaelsson välkomnar också att fler inom förbundet tar del av förslaget. Han uppmanar medlemmar med synpunkter att kontakta sin lokalavdelning.

– Så snart som möjligt, så att det kan påverka vårt remissvar. Det ska vara färdigt och inlämnat senast den 28 februari, säger han.

Redan reglerna för kör- och vilotider i EU:s mobilitetspaket har stärkt yrkesförares sociala villkor. Bland annat genom förbud mot att tillbringa den ordinarie veckovilan i fordonet. Det är också transportföretagens ansvar att föraren regelbundet kan återvända hem.

Regeringens avsikt med kompletteringarna är att öka efterlevnaden.

– Det måste bli bättre ordning på de svenska vägarna. Därför föreslås nu omedelbara sanktionsavgifter om du bryter mot gällande kör- och vilotider. Det kommer att leda till bättre villkor för yrkesförarna och mer rättvis konkurrens mellan transportföretagen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande från regeringen.

Tomas Eneroth betonar att konkurrensen mellan svenska och utländska transportföretag måste bli mer rättvis. Därför föreslås bland annat att regler om att förskott för sanktionsavgift införs även när det gäller kör- och vilotider. Med de nya bestämmelserna skulle utländska företag behöva betala direkt på kontrollplatsen om överträdelser upptäcks, ute vid en vägkontroll. Alltså så som det redan fungerar med sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser.

Transport har länge arbetat för bättre arbetsvillkor för yrkesförare, oavsett hemland, liksom mer rättvis konkurrens – mot social dumpning och osund konkurrens. Förbundet är nu en av remissinstanserna.

Förslaget om kompletterande kör- och vilotider gick ut på remiss i går, den 4 januari. Svaren ska lämnas senast den sista februari. Förutom Transport ingår bland annat Kommunal bland remissinstanserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Transportarbetarens logga

EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Transportarbetarens logga

Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.