Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

Bättre arbetsvillkor, rättvis konkurrens och ökad trafiksäkerhet. Det är avsikten med reglerna för kör- och vilotider som regeringen föreslår. Förslaget innehåller bestämmelser som ska komplettera EU-reglerna i det så kallade mobilitetspaketet. De reglerna började gälla den 20 augusti förra året.

Framför allt handlar kompletteringarna om att överträdelser mot kör- och vilotider ska kunna bestraffas direkt, ute på vägarna.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Det är bra att regeringen tagit initiativet och vid en första anblick ser förslaget positivt ut. Att man kan få en prislapp direkt för fler överträdelser, så att säga. Men vi måste analysera det ordentligt nu, det får inte innebära att det ska gå att medvetet kalkylera med brister, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Lars Mikaelsson välkomnar också att fler inom förbundet tar del av förslaget. Han uppmanar medlemmar med synpunkter att kontakta sin lokalavdelning.

– Så snart som möjligt, så att det kan påverka vårt remissvar. Det ska vara färdigt och inlämnat senast den 28 februari, säger han.

Redan reglerna för kör- och vilotider i EU:s mobilitetspaket har stärkt yrkesförares sociala villkor. Bland annat genom förbud mot att tillbringa den ordinarie veckovilan i fordonet. Det är också transportföretagens ansvar att föraren regelbundet kan återvända hem.

Regeringens avsikt med kompletteringarna är att öka efterlevnaden.

– Det måste bli bättre ordning på de svenska vägarna. Därför föreslås nu omedelbara sanktionsavgifter om du bryter mot gällande kör- och vilotider. Det kommer att leda till bättre villkor för yrkesförarna och mer rättvis konkurrens mellan transportföretagen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande från regeringen.

Tomas Eneroth betonar att konkurrensen mellan svenska och utländska transportföretag måste bli mer rättvis. Därför föreslås bland annat att regler om att förskott för sanktionsavgift införs även när det gäller kör- och vilotider. Med de nya bestämmelserna skulle utländska företag behöva betala direkt på kontrollplatsen om överträdelser upptäcks, ute vid en vägkontroll. Alltså så som det redan fungerar med sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser.

Transport har länge arbetat för bättre arbetsvillkor för yrkesförare, oavsett hemland, liksom mer rättvis konkurrens – mot social dumpning och osund konkurrens. Förbundet är nu en av remissinstanserna.

Förslaget om kompletterande kör- och vilotider gick ut på remiss i går, den 4 januari. Svaren ska lämnas senast den sista februari. Förutom Transport ingår bland annat Kommunal bland remissinstanserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet

Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.