Förändringarnas tid – på gott och ont

Krönika. Som bekant lever vi i en ständig förändringsprocess. Det är både på gott och ont. Det ger utan tvekan vårt förbund vitalitet och dynamik.

Just nu står vi i begrepp att ändra systemet för medlemsavgiften. Denna förändring har bland annat tvingats fram av politiska beslut.
Den nuvarande regeringen införde redan när den tillträdde, hösten 2006, stora förändringar inom arbetsmarknadspolitiken. Speciellt a-kassan blev utsatt för en brutal omställning. Införande av finansieringsavgiften innebar att rättvisan i systemet försvann.

Teorin var att branscher med hög arbetslöshet skulle ha en högre finansieringsavgift och på så sätt hålla ner fackens lönekrav. Det visade sig snart att systemet blev djupt orättvist. De a-kassor som tillhör akademikerfacken fick en avgift på runt en hundralapp medan LO-fackens a-kassor landade flera hundralappar högre.

Samtidigt skärptes regleringarna, och kassorna blev föremål för övervakning av Inspektionen för arbetslöshetskassorna, IAF. Transports a-kassa drabbades såsom många andra kassor av rejält höjda avgifter. Detta resulterade i att förbundet förlorade strax över 11 000 medlemmar på relativt kort tid. Förutom att den fackliga kraften försvagades blev vår ekonomi hårt ansträngd och vi tvingades genomföra olika typer av besparingar.

Vi har nu påbörjat återhämtningen av medlemmar och har som ett av fyra LO-förbund kunnat rapportera ett ökat medlemsantal under 2012.

Transports a-kassa har alltså beslutat att inrätta ett nytt medlemssystem, som möjliggör en rad funktioner som det nuvarande inte medger. Detta system används redan av en rad andra a-kassor och anses vara både drift­säkert och lätt att arbeta med.

I samband med detta har även förbundet beslutat att byta ut vårt nuvarande datasystem mot ett modernt och standardiserat från Microsoft. Det arbetet är redan i full gång. Normalt sett brukar inte medlemmarna märka av när gamla datasystem byts ut eller uppgraderas. Men den här gången blir det annorlunda.

En av de första förändringarna blir att vi ändrar rutinerna för betalning av medlemsavgifterna. Tidigare betalade du som medlem in hela medlemsavgiften till förbundet via autogiro, inbetalningskort eller via arbetsgivaravdrag. Förbundet fördelade sedan medlemsavgiften till förbundet, a-kassan och avdelningarna.

Denna hantering upphör från och med mars. I stället kommer du att betala en avgift till a-kassan och en till förbundet. Tillsammans med a-kassan informerar förbundet dig på olika sätt om vad du som medlem behöver göra för att behålla ditt medlemskap i både förbundet och a-kassan.

Konkret innebär det att din förbundsavgift blir betald på vanligt vis, beroende på ditt eget val (autogiro, löneavdrag, e-faktura eller inbetalningskort), alltså precis som du har det i dag.

När det gäller avgiften till arbetslöshetskassan kommer denna att skickas med separat inbetalningskort med möjlighet för dig att framöver betala avgiften via autogiro. Fyll bara i autogiromedgivandet och skicka in det!

Om du inte redan betalar med autogiro så passa nu på att ordna så att bägge avgifterna betalas via det. Ett bekvämt och miljövänligt betalningsalternativ. Mer information hittar du på www.transport.se. Om det är några problem så tveka inte att ringa din lokalavdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.