Enkät: 4 föräldrar berättar

Hur får du ihop livspusslet?

Malin Andersson
41 år, bensinstationsanställd, Statoil. Tre barn, 2, 10 och 13 år. Bor i Norsholm, Östergötland. Jobbar skift med både morgon-, dag-, och kvällspass.

– Min man är bonde och jobbar jämt, han har inga regelbundna tider. Vi får ihop livspusslet mycket tack vare våra föräldrar. Ibland kan min man åka ifrån och hämta på dagis och därefter lämna hos svärmor. Eller så hämtar hon. Utan våra föräldrar skulle det inte gå och vi måste alltid ha god framförhållning. Jag har också varit mammaledig ganska mycket för att få ihop tiderna, nästan två år med varje barn. Jag tycker att min arbetsgivare har gjort vad den kunnat. När vi har haft sommarjobbare och så har de försökt pussla ihop det så att jag har fått ett lite bättre schema.

Sofia Nymark
35 år, butikskontrollant. Ensamstående med två barn, 4 och 6 år. Bor i Kil, Värmland.

– Förut jobbade jag oregelbundna tider. Det fungerade inte alls. Om jag började 10 och slutade 17.30 blev mina barn alltid hämtade sist på förskolan. När de var hos sin pappa varannan helg jobbade jag tolvtimmarspass hela helgen.

Jag var aldrig ledig, hade aldrig någon tid för återhämtning. Och mina föräldrar är så gamla så jag kan inte få någon hjälp av dem. Jag var på väg in i väggen, med mycket sjukfrånvaro. Först försökte jag gå ner i arbetstid, men klarade det inte ekonomiskt. Fast jag har haft en väldigt god kommunikation med min arbetsgivare och vi kom fram till att det inte fungerade för mig. Mina kollegor har förståelse för min situation också. Nu jobbar jag heltid igen, men måndag till fredag mellan åtta och halv fem. Det är stor skillnad, både för mig och för mina barn. Förut stod de alltid vid staketet på dagis och frågade vad klockan var när jag kom och hämtade dem.

 

Peter Novak Bernath
31 år, taxitelefonist. Ett barn, 4,5 år. Jobbar ”halvnätter”, börjar jobba tidigast 14.00 och slutar senast 05.00. Kör också taxi nattetid några pass i månaden.

– Jag har lite tur i och med att min sambo pluggar. Det är klart jag hade önskat att jag hade kunnat vara hemma mer, jag är alltid borta när min son är hemma. Hade jag jobbat när han är på dagis hade jag kanske träffat honom oftare. Men fördelen med att jobba långa pass är att jag också har många lediga dagar. Då kan jag hämta honom tidigare på dagis och hinna umgås ordentligt. Om min sambo inte pluggade skulle det nog fungera sämre. Då skulle jag nog få börja jobba helnätter, till klockan 07 och lämna på dagis efter det.

Caroline Strid
31 år, lastbilschaufför, Väse, Värmland. Ett barn, 2,5 år som bor hos henne varannan vecka.

– Min dotter bor hos mig från tisdag till tisdag, vi har fått lägga upp det så på grund av mitt schema. Jag är fjärrchaufför. Varannan vecka ligger jag borta två nätter och varannan en eller två. Vi jobbar 40 timmar på fyra dagar så varannan vecka har jag långhelg. Utan familjen hade det här jobbet nästan varit omöjligt. Min mamma hjälper till den natt jag ligger ute under min vecka. Hon hämtar på dagis och så sover min dotter hos henne. Sen hämtar jag henne där på torsdagseftermiddagen och så har vi långhelg tillsammans till tisdag morgon. När det kör ihop sig får min dotter följa med i lastbilen. Det kan vara att de ringer från dagis och hon är sjuk eller att åkeriet behöver någon som jobbar extra en dag då jag inte har barnomsorg. Det går det med. Jag är själv mer eller mindre uppvuxen i en lastbil. Men jag ska byta jobb om några veckor och börja köra åt min pappa i stället. Då kommer jag jobba mer den veckan jag är barnledig och så får man byta av mig den andra veckan. Jag hoppas på att det ger mig ännu lite mer tid med min dotter. När man bara ses varannan vecka känns varje minut viktig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.