Lars Strömstedt vid rött hus om vintern.
Close
"Jag tar medicin för att klara vardagen", säger Lars Strömstedt. "Men jag försöker också tänka på hur jag gör, vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.
Close

En dag blev Lars bara sittande

Allting snurrade. Lars Strömstedt kunde inte stänga av jobbet. En dag blev han bara sittande – och hustrun skickade honom till doktorn. Diagnos: utmattningsdepression. Det som också kallas utbränd eller att gå in i väggen.

Över tre år har gått, och han har så smått hittat tillbaka till jobbet som lastbilschaufför.

– Det allra första rehab-mötet var en fruktansvärd upplevelse. Jag var livrädd. Där satt en från arbetsförmedlingen, en från försäkringskassan, en från ett rehab-företag och så min chef. Och de skulle besluta om mitt liv.

Lars Strömstedt är chaufför på Schenker åkeri i Örnsköldsvik. Han är 56 år, har fyra döttrar och bor med sin Kristina på ett avstyckat hemman i Flärke, fyra mil från stan.

Den 26 november 2012 brakade det ihop. Då hade han heltidsjobb, började sex på morgonen och fick sista jobbsamtalet vid åtta på kvällen. Han var ordförande i Transports Örnsköldsvikssektion, ledamot i repskapet, ledamot i avdelningsstyrelsen, fackets bolagsstyrelserepresentant i Schenker åkeri och ledamot (S) i kommunens samhällsbyggnadsnämnd.

– Allting gick som i ett rus och jag hann inte känna av livet. Hade för bråttom för att fungera.

Lars Strömstedt tänker att det är de som vill vara duktiga som drabbas, som vill göra jobbet så bra det bara går. Som tar på sig fler och fler uppdrag, som aldrig säger nej.

Det blev omedelbar sjukskrivning. Samma dag avsade han sig sina uppdrag: fackliga och politiska. Så följde några månader, han satt i soffan eller låg i sängen. Blev folkskygg. Han tar ett djupare andetag, rösten tjocknar till:

– Jag skämdes, klarade inte av någonting. Jag tyckte att jag inte dög till något alls.

Och mitt i den känslan kom det där första rehab-mötet:

– Där satt jag som har klarat mig själv sedan jag var 16. Jag kände mig maktlös, helt utlämnad.

Det tog flera möten innan han insåg att de – faktiskt – ville hans bästa. Försäkringskassan och arbetsförmedlingen krånglade aldrig.

– Och företagets personalchef har varit med mig från första början.

Lars Strömstedt berättar lite tvekande om första rehab-praktiken. Han skulle plantera penséer i kommunens blomsterträdgård …

– Det gick bra, de första tio eller kanske tjugo plantorna. Sen kände jag att jag måste göra det snabbare, bättre i rakare rader än de andra. Jag började effektivisera mig själv – och det slutade med att jag stod där och bara storgrät.

Den 1 mars 2014 hade 15 månader gått och han trodde sig vara ganska frisk. Lars Strömstedt var tillbaka i lastbilshytten, på heltid.

– Men det höll inte. Jag kände igen signalerna, huvudet var inte med och jag körde fel, glömde fraktsedlar …

Efter en sjukperiod till blev det halvtidsjobb. Från i somras arbetar han 75 procent och är sjukskriven för resten.

– Jag tar medicin för att klara vardagen. Men jag försöker också tänka jag på hur jag gör, på vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.

Vad är viktigt då?

Lars Strömstedt drar upp tröjärmen och visar sin tatuering: Rasmus, Jesper, Mika, Lilly, Lisa, William, Adrian.

– Och jag har märkt att det absolut viktigaste du kan ge barnbarnen är – tid. Det spelar egentligen ingen roll vad ni gör, bara ni får tiden tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.