Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag.
Close
Transportarbetaren testar

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Vårt termostest visar att de flesta termosarna klarar av att hålla värmen ganska bra under en arbetsdag, särskilt om du fyller den helt på morgonen. Ju längre dagen går, desto mer sjunker temperaturen. Den sjunker också varje gång du häller upp en mugg, även om du inte tar av locket helt. Det beror på att när flaskan töms på dryck kommer luft in som har samma temperatur som luften utanför termosen.

Den termos som var bäst på att hålla värmen efter fyra timmar, var termosklassikern Stanley som också är dyrast av de termosar vi testade. Efter åtta timmar var det däremot den något mer prisvärda från Thermos som höll värmen bäst.

Det bästa budgetalternativet var Clas Ohlsons egen ståltermos. Den kostar bara en dryg hundring, men höll värmen nästan lika bra som Thermos och Stanley.

Billigast i testet var Ikeas termos Hälsa. Den håller värmen, men något sämre än de andra. Allra sämst på att hålla värmen var Klunken. Den är ett designsamarbete mellan Fjällräven och Primus och är gjord för att passa perfekt i ryggsäcken Kånkens sidofack.

Problemet är att vakuumeffekten avtar upptill i flaskan. Därför klarar den inte alls av att hålla värmen lika länge som traditionella termosar. Men den har andra kvalitéer, som att den är liten och lätt och har ett smidigt handtag. Den saknar förvisso mugg, men eftersom drycken inte är brännhet kan man dricka direkt ur flaskan.

Biltemas termos för hundralappen höll inte värmen riktigt lika bra som Clas Ohlsons termos, men har i stället två muggar i locket, vilket är ett plus om man är två som ska dela.

Den, Stanley och Thermos går dessutom, till skillnad från de andra, att köra i diskmaskin.

Om man ska ha termosen i bilen är det också viktigt med en smidig kork som håller tätt. Av de termosar vi testade var det bara Ikeas som läckte efter att vi hällt upp dryck och stängt locket. Det beror på att vätskan stannar kvar i locket som inte riktigt håller tätt.

 

Så gjorde vi testet

För att kolla hur väl termosarna höll värmen under en arbetsdag fyllde vi dem med kokande vatten upp till locket och mätte hur varma de var efter 4 och 8 timmar. Eftersom värmen sjunker när man öppnar termosen gjordes de två mätningarna i två olika test. Båda testen gjordes i rumstemperatur.

Varför gjorde vi testet med full termos?

Jo, för att om det är luft i termosen sjunker temperaturen fortare, eftersom temperaturen mellan luften och drycken utjämnas. Det gäller för alla termosar. Hur mycket temperaturen sjunker beror på hur kall luften är, så en kall vinterdag utomhus kommer temperaturen att sjunka fortare.

Dessutom undersökte vi om termosarna höll tätt genom att skaka dem upp och ner.

 

Ikea Hälsa ståltermos. Foto: Pernilla Ahlsén

IKEA HÄLSA STÅLTERMOS

Pris: 59 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 340 gram.

Mått: 25 cm hög, 7 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 76,3 grader C.

Efter 8 timmar: 68,2 grader C.

Håller tätt: Nej.

Plus: Billigaste termosen i testet. Smidig kork som klickas upp.

Minus: Locket läcker efter att drycken hällts upp. Tål inte maskindisk.

Övrigt: Finns i flera färger.

 

Biltema Termos. Foto: Pernilla Ahlsén

BILTEMA TERMOS

Pris: 100 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 360 gram.

Mått: 21 cm hög, 8 cm bred.

Tillverkad i: Ej angivet på förpackningen.

Kork: Skruvkork.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 78,4 grader C.

Efter 8 timmar: 73,1 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Två muggar är bra när man är två som ska dela. Går att diska i diskmaskin.

Minus: Locket är krångligt att skruva på.

Övrigt: Lite lägre och bredare termos än de andra.

 

Chlas Ohlson Termos. Foto: Pernilla Ahlsén
Chlas Ohlson Termos. Foto: Pernilla Ahlsén

CLAS OHLSON TERMOS

(Bästa budget!)

 Pris: 119 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 323 gram.

Mått: 24 cm hög, 7 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 83,0 grader C.

Efter 8 timmar: 75,2 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Håller värmen bra. Smidig klickkork som är enkel att hälla ur.

Minus: Tål inte maskindisk.

Övrigt: Bra budgetvariant som håller värmen nästan lika bra som de bästa. Finns i flera färger.

 

Thermos. Foto: Pernilla Ahlsén

THERMOS

(Bäst i test!)

Pris: 249 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Mått: 23 cm hög, 7 cm bred.

Vikt: 360 gram.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 83,7 grader C.

Efter 8 timmar: 75,6 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Håller värmen bäst efter 8 timmar. Kork som är enkel att öppna och hälla ur och dessutom delbar för enkel rengöring. Går att diska i diskmaskin!

Minus:

Övrigt: Klassisk och stilren termos som tar liten plats.

 

 Fjällräven Primus Klunken. Foto: Pernilla Ahlsén

FJÄLLRÄVEN PRIMUS KLUNKEN

Pris: 369 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 270 gram.

Mått: 20 cm hög och 6,5 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Skruvkork som tas av helt.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 68,4 grader C (sämst).

Efter 8 timmar: 55,6 grader C (sämst).

Håller tätt: Ja.

Plus: Tar minst plats. Smidigt handtag i locket. Går att dricka direkt ur flaskan.

Minus: Saknar termosmugg. Locket blir väldigt varmt och måste tas av helt när drycken hälls upp. Går inte att diska i diskmaskin.

Övrigt: Designsamarbetet mellan Fjällräven och Primus har ett tunnare vakuumskikt som försvinner vid flaskans hals och håller därför inte värmen lika bra som en traditionell termos. Finns i många färger.

 

Stanley Legendary Classic Bottle. Foto: Pernilla Ahlsén

STANLEY LEGENDARY CLASSIC BOTTLE

(Dyrast)

Pris: 499 kronor.

Rymmer: 0,47 liter.

Vikt: 460 gram.

Höjd: 26 cm.

Diameter: 8,2 cm.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Skruvkork.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 84,9 grader C.

Efter 8 timmar: 74,2 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Höll värmen bäst upp till fyra timmar. Går att diska i diskmaskin.

Minus: Innehåller lite mindre än de andra men tar störst plats.

Övrigt: Stanley var först med att göra vakuumisolerade termosar. Dessutom lovar tillverkaren livstids garanti.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert Johansson:
    3 maj, 2022

    Jag trodde att jag råkat komma in på en artikel på Råd & Rön.
    Är det denna typ av artiklar som Transportarbetaren skall hålla på med?

  2. Christina Ahlund:
    3 maj, 2022

    Absolut. Termosar är något de flesta av våra medlemmar kan ha nytta av i jobbet. Nu slipper de prenumerera på Råd & Rön. Och vi på redaktionen fortsätter att skriva om avtal, arbetsmiljö och andra Transportfrågor. Också. Vänliga hälsningar Christina Ahlund, redaktionen

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Transport slutar skicka ut almanackor

Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.

God Jul!

Jullov. Transportarbetaren gör helguppehåll och redaktionen är obemannad från den 23 december. Vi är tillbaka på plats den 2 januari.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.