Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag.
Close
Transportarbetaren testar

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Vårt termostest visar att de flesta termosarna klarar av att hålla värmen ganska bra under en arbetsdag, särskilt om du fyller den helt på morgonen. Ju längre dagen går, desto mer sjunker temperaturen. Den sjunker också varje gång du häller upp en mugg, även om du inte tar av locket helt. Det beror på att när flaskan töms på dryck kommer luft in som har samma temperatur som luften utanför termosen.

Den termos som var bäst på att hålla värmen efter fyra timmar, var termosklassikern Stanley som också är dyrast av de termosar vi testade. Efter åtta timmar var det däremot den något mer prisvärda från Thermos som höll värmen bäst.

Det bästa budgetalternativet var Clas Ohlsons egen ståltermos. Den kostar bara en dryg hundring, men höll värmen nästan lika bra som Thermos och Stanley.

Billigast i testet var Ikeas termos Hälsa. Den håller värmen, men något sämre än de andra. Allra sämst på att hålla värmen var Klunken. Den är ett designsamarbete mellan Fjällräven och Primus och är gjord för att passa perfekt i ryggsäcken Kånkens sidofack.

Problemet är att vakuumeffekten avtar upptill i flaskan. Därför klarar den inte alls av att hålla värmen lika länge som traditionella termosar. Men den har andra kvalitéer, som att den är liten och lätt och har ett smidigt handtag. Den saknar förvisso mugg, men eftersom drycken inte är brännhet kan man dricka direkt ur flaskan.

Biltemas termos för hundralappen höll inte värmen riktigt lika bra som Clas Ohlsons termos, men har i stället två muggar i locket, vilket är ett plus om man är två som ska dela.

Den, Stanley och Thermos går dessutom, till skillnad från de andra, att köra i diskmaskin.

Om man ska ha termosen i bilen är det också viktigt med en smidig kork som håller tätt. Av de termosar vi testade var det bara Ikeas som läckte efter att vi hällt upp dryck och stängt locket. Det beror på att vätskan stannar kvar i locket som inte riktigt håller tätt.

 

Så gjorde vi testet

För att kolla hur väl termosarna höll värmen under en arbetsdag fyllde vi dem med kokande vatten upp till locket och mätte hur varma de var efter 4 och 8 timmar. Eftersom värmen sjunker när man öppnar termosen gjordes de två mätningarna i två olika test. Båda testen gjordes i rumstemperatur.

Varför gjorde vi testet med full termos?

Jo, för att om det är luft i termosen sjunker temperaturen fortare, eftersom temperaturen mellan luften och drycken utjämnas. Det gäller för alla termosar. Hur mycket temperaturen sjunker beror på hur kall luften är, så en kall vinterdag utomhus kommer temperaturen att sjunka fortare.

Dessutom undersökte vi om termosarna höll tätt genom att skaka dem upp och ner.

 

Ikea Hälsa ståltermos. Foto: Pernilla Ahlsén

IKEA HÄLSA STÅLTERMOS

Pris: 59 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 340 gram.

Mått: 25 cm hög, 7 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 76,3 grader C.

Efter 8 timmar: 68,2 grader C.

Håller tätt: Nej.

Plus: Billigaste termosen i testet. Smidig kork som klickas upp.

Minus: Locket läcker efter att drycken hällts upp. Tål inte maskindisk.

Övrigt: Finns i flera färger.

 

Biltema Termos. Foto: Pernilla Ahlsén

BILTEMA TERMOS

Pris: 100 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 360 gram.

Mått: 21 cm hög, 8 cm bred.

Tillverkad i: Ej angivet på förpackningen.

Kork: Skruvkork.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 78,4 grader C.

Efter 8 timmar: 73,1 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Två muggar är bra när man är två som ska dela. Går att diska i diskmaskin.

Minus: Locket är krångligt att skruva på.

Övrigt: Lite lägre och bredare termos än de andra.

 

Chlas Ohlson Termos. Foto: Pernilla Ahlsén
Chlas Ohlson Termos. Foto: Pernilla Ahlsén

CLAS OHLSON TERMOS

(Bästa budget!)

 Pris: 119 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 323 gram.

Mått: 24 cm hög, 7 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 83,0 grader C.

Efter 8 timmar: 75,2 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Håller värmen bra. Smidig klickkork som är enkel att hälla ur.

Minus: Tål inte maskindisk.

Övrigt: Bra budgetvariant som håller värmen nästan lika bra som de bästa. Finns i flera färger.

 

Thermos. Foto: Pernilla Ahlsén

THERMOS

(Bäst i test!)

Pris: 249 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Mått: 23 cm hög, 7 cm bred.

Vikt: 360 gram.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Klickvariant.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 83,7 grader C.

Efter 8 timmar: 75,6 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Håller värmen bäst efter 8 timmar. Kork som är enkel att öppna och hälla ur och dessutom delbar för enkel rengöring. Går att diska i diskmaskin!

Minus:

Övrigt: Klassisk och stilren termos som tar liten plats.

 

 Fjällräven Primus Klunken. Foto: Pernilla Ahlsén

FJÄLLRÄVEN PRIMUS KLUNKEN

Pris: 369 kronor.

Rymmer: 0,5 liter.

Vikt: 270 gram.

Mått: 20 cm hög och 6,5 cm bred.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Skruvkork som tas av helt.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 68,4 grader C (sämst).

Efter 8 timmar: 55,6 grader C (sämst).

Håller tätt: Ja.

Plus: Tar minst plats. Smidigt handtag i locket. Går att dricka direkt ur flaskan.

Minus: Saknar termosmugg. Locket blir väldigt varmt och måste tas av helt när drycken hälls upp. Går inte att diska i diskmaskin.

Övrigt: Designsamarbetet mellan Fjällräven och Primus har ett tunnare vakuumskikt som försvinner vid flaskans hals och håller därför inte värmen lika bra som en traditionell termos. Finns i många färger.

 

Stanley Legendary Classic Bottle. Foto: Pernilla Ahlsén

STANLEY LEGENDARY CLASSIC BOTTLE

(Dyrast)

Pris: 499 kronor.

Rymmer: 0,47 liter.

Vikt: 460 gram.

Höjd: 26 cm.

Diameter: 8,2 cm.

Tillverkad i: Kina.

Kork: Skruvkork.

Full flaska med kokande vatten

Efter 4 timmar: 84,9 grader C.

Efter 8 timmar: 74,2 grader C.

Håller tätt: Ja.

Plus: Höll värmen bäst upp till fyra timmar. Går att diska i diskmaskin.

Minus: Innehåller lite mindre än de andra men tar störst plats.

Övrigt: Stanley var först med att göra vakuumisolerade termosar. Dessutom lovar tillverkaren livstids garanti.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert Johansson:
    3 maj, 2022

    Jag trodde att jag råkat komma in på en artikel på Råd & Rön.
    Är det denna typ av artiklar som Transportarbetaren skall hålla på med?

  2. Christina Ahlund:
    3 maj, 2022

    Absolut. Termosar är något de flesta av våra medlemmar kan ha nytta av i jobbet. Nu slipper de prenumerera på Råd & Rön. Och vi på redaktionen fortsätter att skriva om avtal, arbetsmiljö och andra Transportfrågor. Också. Vänliga hälsningar Christina Ahlund, redaktionen

Lästips:

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.