Tobias Olausson är ofta ute flera dygn i sträck. Han dricker både iskaffe och varmt kaffe för att hålla sig vaken under nattpassen. När det är dags att sova bäddar han med täcke och kudde. Kalle Ankas pocket är alltid med. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Tobias Olausson är ofta ute flera dygn i sträck. Han dricker både iskaffe och varmt kaffe för att hålla sig vaken under nattpassen. När det är dags att sova bäddar han med täcke och kudde. Kalle Ankas pocket är alltid med.
Close
Tema sömn

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Tobias Olausson har jobbat som lastbilschaufför på Erling Anderssons åkeri i Skara sedan han var 18 år. Nu är han 37 år och varvar nattpass med dagpass.

– Jag kör fjärrlastbil med livsmedel och ligger ofta ute i veckorna, två till tre nätter i taget. Ibland fyra. De senaste åren har det blivit mer och mer natt. Utvecklingen går ju åt det hållet. På dagarna ska man köra ut lasten till kunder, så det är på nätterna som lastbilen ska ta sig från punkt A till B, säger han.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén
”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

Tobias har egentligen inga större bekymmer att jobba natt när det är kortare pass på upp till 10 timmar. Det jobbiga är längre körningar på 13 timmar, när han börjar på eftermiddagen och går av först klockan 7 på morgonen.

– Det är jobbigast under de mörka timmarna efter midnatt. När det ljusnar blir det lättare.

Vad gör du för att hålla dig vaken?

– Förr drack jag mycket energidryck, men det har jag slutat med för det var svårt att koppla av sedan. Nu dricker jag mest kaffe. Det är också bra att ha något att tugga på, lite nötter kanske. När jag blir trött brukar jag stanna och gå en sväng runt lastbilen. Är jag riktigt trött så lägger jag mig och sover en kvart i hytten, så får jag ta det som rast så att jag ändå kommer fram i tid.

Att prata med kollegorna i telefon, lyssna på en bra podd eller att sätta på musik och sjunga med är andra sätt att hålla sig vaken.

– Det är också lättare om jag stannar då och då och lastar och lossar. Det är när man kör långa sträckor utan avbrott som man blir mest trött, säger Tobias.

När han är ute på långkörningar sover han oftast i hytten.

– Det funkar bra, men det är viktigt att ställa mig så att lastbilen lutar åt rätt håll så att jag kommer upp lite på den sidan där jag har huvudet.

Hur gör du för att komma ner i varv när du kommer hem sedan?

– Jag har lätt för att sova på dagen för jag är så trött då. Jag brukar smyga in för att inte väcka familjen och sedan varvar jag ner och kollar telefonen en stund innan jag lägger mig.

För att det ska gå snabbt att vrida till­baka dygnsrytmen brukar Tobias inte sova mer än fyra timmar efter sista natten.

– Då är jag lite seg i början, men sedan kommer kroppen i gång. Sedan gäller det att hålla ut så att man kan somna på kvällen. Då går det snabbare att ställa om.

Ju äldre Tobias blir, desto jobbigare tycker han att det är att jobba natt.

– Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen. Det är samma för mina äldre kollegor. De yngre kollegorna funkar det bättre för. En del trivs med att alltid jobba natt, men jag hade inte klarat av att köra natt jämt.

Om Tobias hade kunnat välja så hade han helst sluppit nattpassen.

– Att jobba mellan 7 och 22 hade passat mig bäst. Men man förstår ju åkarna också, att de vill att lastbilarna ska rulla dygnet runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Elina startade Yogina Academy för två år sedan och efterfrågan är stor. ”Ibland erbjuder jag gratiskurser och webbinarier inom kvinnohälsa. Första gången var det över 800 anmälda.” Foto: Pernilla Ahlsén

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.

Biljettkontroll i busväder

Bevakning. I snålblåst eller sol. Väktarna som kontrollerar biljetter i Östergötland är ute varenda dag och ser till att resenärerna betalar.