Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag.
Foto: Henrik Sjöberg / Polisen
Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier
Åkeri.
Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.
Henrik Sjögren är polisinspektör på tunga gruppen i Stockholm.
– På bilden ser du något av det vidrigaste jag har sett.
Henrik Sjögren och hans kollegor jobbar mycket med den internationella delen av åkeritrafiken. Men just den söndagen bilden togs var det lite trafik på vägarna söder om Stockholm. En svenskregistrerad dragbil rusade fram i vänsterfilen på en 70-väg vid vägbygget för Förbifart Stockholm vid Kungens kurva.
Polisen vinkade in bilen.
– En kollega som är bilinspektör skulle tömma färdskrivaren och säger ”du måste kolla, här är så äckligt”.
Föraren, som visade sig vara från Rumänien, såg ut att leva hela sitt liv i hytten. Föraren visade snart sitt anställningsavtal. Där stod inte mycket, enligt polisen. Bara adressen för det västsvenska åkeriet och ett namn. Inget personnummer. Och en uppgift om en lön på 15 000 kronor i månaden.
Henrik Sjögren blev åkare redan som 19-åring och var bilinspektör innan han blev polis.
– Jag har varit borta från tunga gruppen ett par år och sen jag kom tillbaka ser jag att det är väldigt vanligt med svenskregistrerade dragbilar som körs av förare från låglöneländer i EU eller tredjelandsförare.
Den här föraren hade 50 procent av lönen i ett svenskt kollektivavtal. För polisen såg det ut som att han bodde i hytten.
– Hur ska han kunna ligga ute och leva på den lönen i Sverige? Det går ju inte.
Just den här föraren blev rapporterad för hastighetsöverträdelse, brott mot kör- och vilotiderna och undermålig lastsäkring.
John Antonsson. Foto: Justina Öster
John Antonsson:
Är bilden ett tecken på en ny trend?
Analys. Polisens varning om ett växande låglöneträsk är inte oväntad.
De närmsta åren kan vi förvänta oss stora förändringar på vägarna. Planen var att Sverige skulle införa EU:s mobilitetspaket i februari. Något regeringen inte ser ut att klara av i tid.
Förra året tog Tomas Eneroth emot två utredningar på området. Den första gällde hur kontrollerna skulle se ut. Utredaren ville inte ändra på särskilt mycket och ministern lät inte jättenöjd. Transportarbetareförbundet var ännu mindre nöjt.
Nästa utredning gällde själva implementeringen av mobilitetspaketets regler.
Jag har läst den. Oerhörd svår att förstå. Och när man tror att man förstått lite, slänger utredaren fram ett helt annat alternativt förslag. Ingen av utredningarna har ännu lett till färdiga lagförslag.
I mobilitetspaketet finns det särskilt en del som verkligen berör Transport. Det gäller frågan när chaufförer ska ses som utstationerade och vad det ska innebära i praktiken. Där finns många om och men.
När det nya utstationeringsdirektivet för alla utom lastbilschaufförerna togs härom året sa S-politikerna att nu skulle det vara lika lön för lika arbete. Det var en något kryddad beskrivning. Vid en utstationering har facket möjlighet att genom kollektivavtal kräva lika lön för lika arbete.
Det blir en stor utmaning. Särskilt då många chaufförer bara är här i några få dagar.
Kolla bara på Byggnads uppförsbacke. Hälften av alla som utstationeras till Sverige jobbar inom byggbranschen. Där har de flesta kollektivavtal eftersom huvudavtalet löst det så. Byggnads har flera gånger vunnit mot utländska byggbolag och fått rätt till stora summor i skadestånd vid både förlikningar och domstolsavgöranden. Men några pengar ser de sällan röken av. Bolagen sticker bara från Sverige och då ska Byggnads driva en helt ny process i företagens hemland.
Svenska myndigheter har blivit bättre på att upptäcka transportfusk och det blir hela tiden dyrare att fuska. Kanske är det därför vi ser trenden med fler bilar som flaggas om till svenska. Chaufförerna tycks ha samma bakgrund som innan.
Också här är det Transport som förväntas rekrytera medlemmar och teckna avtal för att racet mot botten inte ska gå allt för fort.
Mobilitetspaketet och trenden med svenskregistrerade låglöneåkerier är ingen liten utmaning för facket. Det ska bli intressant att följa utvecklingen.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.
Taxi.
Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.
Dom.
Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.
Trafik.
Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.
Trafik.
(UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.
Trafik.
Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.
Juridik.
Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.
Servicetrafik.
Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.
Terminal.
Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.
Arbetsrätt.
Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.
Miljö.
Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.