Close
Överenskommelsen som Bärgningstjänsten gjort med facket gäller beredskaptid – "passning" – och arbetstidsförkortningen tjänas in under en period som följer semesteråret.
Close

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Marcus Gustavsson, Bärgningstjänstens vd, och Transports ombudsman Magnus Kvilén.

– Det har varit förhandlat till och från under ett halvår innan vi skakade tass. Men vi kom överens innan, säger Magnus Kvilén, ombudsman på Göteborgsavdelningen.

Han förklarar hur överenskommelsen är uppbyggt; hur arbetstidsförkortningen tjänas in. Det gäller beredskapstjänst – ”passning” – och görs i ett spann som följer semesteråret. Det saldo som den anställda har på sitt konto ska tas ut före den sista mars.

– Det blir ingen jättestor skuld då den måste tas ut, säger Magnus Kvilén.

Han är ute hos Bärgningstjänsten i Hisings Kärra i Göteborg tillsammans med Göteborgsavdelningens ordförande, Viktor Andersson, och Magnus Larsson, central ombudsman med ansvar för bärgningsdelen i transportavtalet.

Några av bärgarna som kommer in i lunchrummet undrar varför är facket är här med tårta. En av dem förklarar att han självklart är med i facket ”för att morsan lärde mig det”.

Generellt sett är den fackliga aktiviteten jämförelsevis låg på bärgningsföretag, där många anställda är nöjda med ett fritt arbete (och ”hemmasnickrade” lösningar på arbetsupplägg.) Bärgningstjänstens vd kallar själv branschen för spretig.

Tim Forsander, en av de anställda, tar tårta…
Tim Forsander, en av de anställda tar tårta…

– Vi skriver på ett nytt arbetstidsavtal, det är ett generöst arbetstidsavtal – tid går att plocka ut ungefär som kompledighet, förklarar Magnus Kvilén.

Till skillnad från jour – då man är i arbete – räcker det vid beredskap då räcker det att vara hyfsat nära en telefon, men det är ändå ledig tid.
– Vill någon åka hem är det okej, säger Magnus Kvilén.

Marcus Gustavsson är vd för bolaget Bärgningstjänsten som han som han köpte för tio år sedan.

– Det är ett bra avtal, säger han.

Han är uppvuxen i branschen och startade eget redan år 2008, då som enskild firma. När Marcus Gustavsson tog över bolaget 2014 var de åtta anställda med trafikledningen. I dag har Bärgningstjänten i Sverige 48 heltider, och ett upptagningsområde som sträcker sig över Storgöteborg till Alingsås och söderut till Kungsbacka.

I dag handlar bärgningsjobbet i huvudsak om transportering av bilar, inte så mycket om att fixa och meka ute på vägarna.

… och åker ut på jobb.

Marcus Gustavsson tar upp att det blir allt svårare att konkurrera med jätten Assistensbolaget, som ”slukat” en hel del offentliga uppdrag, nyligen Kronofogden. Och konkurrerar med betydligt lägre lönenivå.

– Det är tufft att rekrytera personal, men har blivit något enklare nu då det är brist på arbete.

Tidigare var det vanligt att de fick åka ut och hjälpa elbilar som ”stannade lite här och var”, men även om det blivit bättre är elbilarna överrepresenterade

Två av bärgarna tar varsin tårtbit innan det är dags för utejobb igen: Tim Forsander, som har jobbat på företaget i tolv år, och kollegan Tony Moratovic tar tårta som är rätt ny på jobbet men funnit sig tillrätta:

– De är jättevettiga här, det är bra samarbete.

Lagar och undantag

Bärgningsföretag är undantagna kör och viloreglerna i EU-förordningen (561/2006), och i och med det även från lagen om arbetstid vid visst vägtransportarbete (SFS 2005:39).

För företag som har kollektivavtal gäller transportavtalets arbetstidsbilaga A; stationära arbetstagare, i stället för arbetstidslagen. I båda finns dock kravet på minst elva timmars dygnsvila, som alltså gäller oavsett.

För företag som inte har kollektivavtal gäller arbetstidslagen, som har ett generellt förbud mot nattarbete. Tillsyningsmyndighet är då Arbetsmiljöverket.

Men om ett företag har kollektivavtal är det Transportarbetareförbundet som har tillsynsansvar.

– Kollektivavtalet fungerar om skydd, och är branschanpassat. Det gäller även bärgningsbranschen, säger Magnus Larsson, central ombudsman med ansvar för bärgningsdelen inom transportavalet.

Kollektivavtalet har en stark ställning i sammanhanget. Förra året slog två domstolar fast att ett åkeri har rätt i att delvis ersätta vägarbetstidslagens bestämmelser med bestämmelser i transportavtalet. Det innebar att Transportstyrelsen, som utfärdat föreläggande mot åkeriet, inte haft stöd i författningen.

Förvaltningsrätten i Falun grundar domen på att det genom kollektivavtal, som har slutits av central arbetstagarorganisation, får göras undantag från bestämmelserna i lagen när det gäller vissa paragrafer. Genom ett sådant kollektivavtal får det också bestämmas i vilken omfattning perioder av väntan ska räknas som arbetstid.

Den högre domstolen, kammarrätten, fastställde senare förvaltningsrättens beslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.