Oklokt att bagatellisera våld från arbetsgivare
Debatt. Michael Harvey från Taxi 020 AB:s Transportörsförening (Taf) går till hätskt angrepp mot Transport och sina protesterande förare. Han skriver svepande, raljant och framför allt felaktigt.
Debatt. Michael Harvey från Taxi 020 AB:s Transportörsförening (Taf) går till hätskt angrepp mot Transport och sina protesterande förare. Han skriver svepande, raljant och framför allt felaktigt.
Debatt. Regeringen och oppositionen är i stort sett överens om att satsa cirka 300 miljarder kronor på att bygga banor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Men underlaget för persontrafik är alldeles för litet för att motivera en sådan jättesatsning. Då hävdar anhängarna att projektet behövs för att godstrafiken ska få bättre plats på de gamla banorna.
Debatt. Fairtransporteurope.eu är medborgarinitiativet för schysta transporter. Schysta villkor på arbetsmarknaden och schysta transporter tycker vi är en självklarhet. Men så ser det inte ut i dag.
Ledare. Transport har precis skrivit under de första nya löneavtalen, uppgörelser som rör i runda tal två tredjedelar av medlemskåren.
Krönika. Ett dramatiskt år närmar sig sitt slut och det är tid att försöka sig på en sammanfattning.
Krönika. Förra året var ett dramatiskt år med omvälvande händelser i både stort och smått. 2016 har börjat lika dramatiskt.
Krönika. Äntligen närmar sig våren! Denna tid på året då hoppet gror och allting med ens blir lättare. Vårblommorna med sina vackra färger sticker upp ur dikena, tussilago och snödroppar – och snart nog kommer påskliljorna.
Debatt. Sverige har varit omgärdat av vinterskrud och kyla som sig bör för årstiden. Tidningsrubrikerna har under vintern beskrivit det som en nyhet att vi har under minus 25 grader i de norra delarna av landet. I denna tid har vi människor som kommit till Sverige från varmare breddgrader. Människor som är på flykt.
Krönika. Jag står på två plankor utan räcke högst upp i en byggnadsställning och ska lyfta i sexmetersspiror. Nedanför på gatan ser bilarna ut som Dinky toys och människorna kilar fram som myror. Jag tar tag i spiran på mitten, vrider och lyfter uppåt så att jag till slut håller i nedre delen. Den svajar och vill dra ut mot gatan. Till sist hittar jag balansen och tjong! Där sätter jag ner den i skarvjärnet och pustar ut. Nu är det bara nio spiror kvar.
Krönika. Vad krävs för att Socialdemokraterna på kort och medellång sikt ska kunna få 30 procenten av väljarstödet – som är första anhalten inför valet 2018? Låt mig delge er några tankar som kanske kan ge svar på den frågan.
Ledare. I mars skulle en statlig utredning ha lagt fram ett förslag till utvidgat beställaransvar i åkeribranschen. Nu skjuts förslaget på framtiden. Frågan är för komplicerad och det är oklart varför inga beställare anmälts och fällts för brott mot de regler som redan finns, hävdar utredaren som vill ha ett år till på sig att fundera.
Krönika. Jag har alltid varit en sökare och jag fann gud, en fantastisk upplevelse! En gud som ser allt, bestämmer allt och förlåter allt (nästan). Hela livet föll på plats.
Ledare. Förra månaden skrev vi om bilvårdsanläggningar i Karlskoga. I en mening beskrev jag hur några "mörkhyade män smyger undan" när facket kommer på oanmält besök på en icke namngiven biltvätt. Formuleringen och ordet mörkhyade har väckt kritik, framför allt från fackligt aktiva.
Krönika. Jag har en stor bekantskapskrets med alltifrån rödaste kommunister till blåaste sverigedemokrater. Jag lyssnar på alla. Men jag håller inte alltid med dem och på en punkt vill jag tala allvar: i flyktingfrågan.
Debatt. Lär de sig aldrig!? ropade jag till framför teveapparaten när Kommunalskandalen briserade. Varför skämmer fackliga höjdare så ofta ut sina fackföreningar, varför fläckar de ner den fackliga idén? För det är ju inte första gången, eller hur? Gång på gång samma beteende.