Debatt

Transport kräver historiska löneökningar

Avtal 2023

Debatt. Svenska Transportarbetareförbundet kräver 5,5 procent i löneökning på 12 månader samt ett engångsbelopp med 5 700 kronor. Vårt lönekrav är högre än övriga fackförbunds i årets avtalsrörelse. Vi kräver den högsta ökningen i modern tid och vi är beredda att göra det som krävs för att få igenom våra krav.

Kristider råder med en inflation som fullkomligt äter upp den privata ekonomin. Allt är dyrare och Sveriges löntagare fattigare. Samtidigt får Sveriges direktörer rekordhöga bonusar och aktieutdelningar.

Inkomstskillnaderna har aldrig tidigare varit så stora, fastslår LO i senaste rapporten av Makteliten. På en topp-vd:s inkomst går det 69,3 industriarbetarlöner. I rapporten Alla får det inte bättre från tankesmedjan Katalys bekräftas skillnaderna ytterligare. Mellan 1980 och 2020 har de rikaste svenskarna ökat sina totala förmögenheter från 20 till 35 procent. Trenden att de rikaste blir rikare och de fattigaste fattigare fortsätter.

Varför ska redan utsatta arbetare acceptera denna utveckling? Ska vi ta ansvar själva när ingen annan gör det? Nej, i årets avtalsrörelse ska vi ha vår del och lite till.

Medlemmarna i Transport kräver rejäla lönehöjningar. Utan våra chaufförer, hamnarbetare, flygarbetare, terminalarbetare, lagerarbetare och bevakning- och säkerhetsarbetare stannar Sverige. Bokstavligen. Nu är det vår tur – vi behövs!

Som enda LO-förbund har Transport valt att ställa sig utanför LO:s lönekrav på 4,4 procent. Vi anser att kravet behöver vara högre. Historiskt brukar förhandlingsutfallet landa omkring 75 procent. Med ett lönekrav på 4,4 blir förväntad höjning runt 3,3 procent. För Transports medlemmar är det för lågt. Vi kommer att försöka att höja lönerna mer och är beredda att göra det som krävs.

Vårt krav på 5,5 procent är satt utifrån den tyska industrin som är internationellt konkurrensutsatt. I Tyskland fick de igenom 6,5 procentiga löneökningar på 18 månader samt ett engångsbelopp på 500 euro som motsvarar cirka 5 500 svenska kronor. Det de klarar i Tyskland kan vi klara i Sverige.

I Finland har de fått igenom höjningar i nivå som Tyskland med 7-procentiga ökningar på två år samt engångsbelopp. Att tillägga är att Finland har en lägre inflation än i Sverige. Så det faktiska värdet av löneökningen är högre i Finland än vad den är i Sverige just nu.

Transports medlemmar kräver också ett engångsbelopp på 5 700 kronor som kompensation för de uteblivna lönerna under förra avtalsperioden. På grund av pandemin prolongerades avtalsförhandlingarna, det vill säga de fördröjdes. Löneökningar uteblev i sju månader där varje månad var värd cirka 818 kronor. Tjänstemän fick löneökningarna retroaktivt för prolongeringen, men inte vi arbetare. Detta vill vi ha kompensation för nu.

Vår uppfattning är att det finns utrymme för våra krav. Med dagens inflation på 9,3 procent innebär lönekravet trots allt en reallönesänkning. Med tanke på förväntat förhandlingsutfall är nivån ansvarsfullt satt för att inte skapa en inflationsspiral. Den är också satt för att motverka en fattigdomsspiral.

Återigen, om direktörerna tar ut rekordbonusar och aktieutdelningar under rådande tider så ska vi ha rejäla löneökningar. Pengarna finns – det handlar bara om vem som ska få dem och hur de fördelas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Väktaren:
    2 april, 2023

    Jag är mest irriterad över att märket ej gav engångsbelopp utbetalt som resten av många europeiska länder fått igenom som t.e.x Tyskland. Ska vi svenskar endast nöja oss med låga 7.4% på två år dessutom utan engångsbelopp?? Vart fan tog engångsbeloppet vägen? Vi har redan förlorat 7 månaders löneökningen under 2020 då arbetsgivarna skyllde på Covid. Skamligt avtal... Köpkraften är så dålig just nu och alla matpriser och kostnader att man känner sig fattig trots heltidsarbete i dagens Sverige... Jag har ingen respekt för märket,det är satt alldeles för lågt och utan strejk och utan kamp för svenska Löner.

  2. stefan pettersson:
    25 mars, 2023

    Helt rätt hoppas Ni står på er!!

  3. Mogge:
    22 mars, 2023

    Självklart helt rätt

  4. Tommy Överfjord:
    4 mars, 2023

    Helt rätt, ställer mig helt och fullt bakom det.

  5. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Det bästa man som enskild individ kan göra är att investera åtminstone 10% av sin nettolön på börsen för att ta del av den goda avkastningen som börsen ger i genomsnitt med 7% per år och mellan åren 2007-2021 hela 10,74% i genomsnittlig avkastning.Jag såg genom hela mitt arbetsliv hur lönen för lastbilschaufförer blev allt lägre i förhållande till genomsnittslönen i Sverige och det är inte rättvist.Tyvärr så verkar det som om de som utför de "riktiga" arbeten i samhället alltid skall ha sämst betalt medan de som har lätta och bekväma arbeten inomhus framför datorn har väldigt mycket bättre betlat än "vanliga arbetare".Givetvis så skall facket försöka få så hög löneförhöjning som möjligt för sina egna medlemmar utan att elda på inflationen.

  6. John:
    3 mars, 2023

    Ja vi får se då kanske man blir medlem om ni ökar med 5.5, då känns det ju som att ni krigar för lite... Lite grann.

  7. Rickard P:
    3 mars, 2023

    Hoppas innerligen på bra höjning, vi miljöarbete har inte riktigt haft det schysst, tycker även att vi skall få gå ut i strejk om detta inte händer.
    Ja tror iof realistiskt på att vi enbart kommer få 3 till 4% och att än en gång kommer slippa engångs beloppet.

    Ob behöver höjas markant även övertid etc.
    Med minst 50% från dagens timpeng.

    Tyvärr tror jag att vi inte kommer gå så mycket vinnande i det här överhuvudtaget. Men hoppas.

  8. Filip:
    2 mars, 2023

    Som skrivits längre ner, OB tilläggen är ett rent skämt. 32 kronor i vanlig OB och 64 på helg är väldigt väldigt dåligt, skulle det inte gå att förhandla upp dessa?

  9. Filip:
    2 mars, 2023

    Mycket bra Tommy. Har full tillit för dig

  10. Matte:
    2 mars, 2023

    Bra att ställa högre krav, men visst saknas mycket fortfarande....
    T ex har inte mycket hänt med arbetstidsförkortningen på många år.
    Där kan man ifrågasätta varför den gäller först från 22:00 trots att ob gäller från 18: 00. De som jobbar inom kontor och industri har rätt till glasögon medan vi saknar den förmånen, trots hög risk för skador på dem och definitivt ett måste för att få köra med dålig syn.
    Ob-ersättning är ett skämt förutom på röda dagar.

  11. Björn Breivik:
    1 mars, 2023

    Rimligt, ställer mig bakom.

  12. Anna-carina Andersson:
    1 mars, 2023

    Håller med fullständigt

  13. Torbjörn Persson:
    1 mars, 2023

    BRAVO!!!

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Kollektivavtal eller slaveri

Den svenska modellen. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har hittills, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.