Ett avtal, två yrken?
Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.
UPPDATERAD 2025-10-22
Den 28 augusti i år tecknade Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund ett nytt, tvåårigt avtal för taxiförare. Anna Erixon är central ombudsman med ansvar för avtalsområdet. Hon ser en styrka i avtalet att fler grupper går på det, trots att det i praktiken betyder förare med så pass olika arbete.
– Taxi generellt är utmanande, och det beror ju på hur det ser ut i hela branschen. På ett vis kan det ändå kännas som att företagen som kör samhällsbetald trafik resonerar och tycker mer som oss, jämfört med den privata sidan.

Transports ombudsman är nöjd med att facket i årets avtalsförhandlingar lyckats få in ett nytt, högre lönesteg för att premiera erfarenhet och kompetens.
– Att vi fick med ”sexåringen” (ett nytt högre lönesteg vid minst sex års erfarenhet, reds anm) är positivt. Trafikbolagen har heller inga problem med höjda löner eftersom avtalen är indexerade, säger Anna Erixon.
Fokus på raster
När taxiföraravtalet omförhandlas om två år önskar hon fokus på rastfrågan.
– Det är en jättefråga. Det handlar om förare som inte får raster alls, eller – om de får det – måste ta den ute i skogen eller på en parkeringsplats, säger Anna Erixon.
Transport har tagit fram krav för offentliga upphandlingar på taxiområdet. Vid en branschträff i februari, initierad av Hälsinge- och Gävleavdelningarna, presenterade vice förbundsordförande Lars Mikaelsson kraven.
Han ser särskilt kravet på kontroll av ingångna avtal som centralt för att förbättra förarnas arbetsrättsliga villkor. Och han får medhåll av taxiombudsman Anna Erixon: Det är nödvändigt med fler och bättre uppföljningar av hur trafikföretagen, också de mindre, följer det som avtalats. Och det är den upphandlande myndighetens, exempelvis den regionala trafikmyndigheten, ansvar.
– Ofta är de snabba med att kräva viten för fel på sådant som slarv med namnbrickan, den typen. Men samtidigt tittar de bort när det brister i de arbetsrättsliga villkoren, säger Erixon.
Särskilt viktiga
Tre punkter på Transports kravlista pekas ut som särskilt viktiga:
- Inga löner på ackord: Förbundet vill få bort ackordlöner generellt men särskilt inom upphandlad trafik.
- Fler kontroller: Ökat antal kontroller som rör arbetsmiljö och arbetsrättsliga villkor, i samråd med facket.
- Bilar i egen regi. En majoritet av körningarna utförs av det trafikföretag som vunnit upphandlingen.
– Ett krav på 70 procent bilar i egen regi skulle ju också få effekten att aktörer som Bolt och Uber försvann, säger Anna Erixon.
Ville ha kopia av avtalet
Under intervjun ringer Martin Alstergren, ombudsman på Transports avdelning 7 i Nyköping. Nyligen blev facket kontaktat av Sörmlandstrafiken: Regionen ville ha en kopia av det nya taxiföraravtalet. När Alstergren föreslog dialog och erbjöd sig att gå igenom avtalet, med nya villkor, blev det – nej. Bara avtalet var intressant.
– Regioner som vår riskerar att bidra till att dumpa löner och arbetsrättsliga villkor, säger Martin Alstergren.

I bilagan med arbetsrättsliga villkor som Transports ombudsman tagit del av har kollektivtrafikmyndigheten, Region Sörmland, angett nivåerna från förrförra taxiföraravtalet med giltighetstid 2021–2023.
Det trots att trafikavtalet – som ”utgår” från Transports kollektivavtal – tecknades då ett senare taxiavtal gällde; det som löpte ut den sista augusti i år.
Region Sörmland har lämnat ett påpekande om att det är felaktigt att, som i den tidigare publicerade artikeln, få det att framstå som att de arbetsrättsliga villkoren i aktuella trafikavtal bygger på gamla kollektivavtal.
Emil Wiberg, verksamhetschef för serviceresor och servicecenter, Region Sörmland har lämnat en skriftlig kommentar:
”Det stämmer inte att Region Sörmland använder sig av en bilaga med arbetsrättsliga villkor från ett gammalt avtal. Det framgår tvärtom tydligt i vårt gällande avtal att ”vid var tid gällande villkor” ska efterlevas. Detta är också något som vi noga följer upp i vårt löpande kvalitetsarbete med våra trafikföretag som är förarnas arbetsgivare. Just för att säkerställa att förarna har rättvisa arbetsvillkor och förhindra att lönerna dumpas. Sedan ska man ha i åtanke att det från upphandling till trafikstart hinner gå en tidsperiod mellan 1,5-2 år. Det kan alltså vara en bilaga som är med i upphandlingsunderlaget men att denna ändras i takt med att arbetsmarknadsparterna tecknar nya avtal”.
Fyraårsperiod
All regionens servicetrafik för fyraårsperioden 2025–2029 har varit ute för upphandling. Den 1 januari började trafiken på de nya avtalen rulla i gång. För regionens största ort, Eskilstuna, och flera andra avtal är det dock först planerad trafikstart den 1 november.
– Där har det varit en del byten av aktörer, och som vanligt betyder det att förarna tvingas börja om med nya provanställningar. Reaktionerna på den trafik som varit i gång är lite blandade, säger Alstergren.
Vid trafikstart för stora delar av regionens serviceresor har alltså det nya taxiavtalet redan gällt i två månader.
Under avtalsförhandlingarna diskuterade Transports och arbetsgivarpartens delegation branschens framtid. Anna Erixon skulle önska någon form av reglering, med utökat ansvar för Skatteverket. Och ett system som i Danmark, där en app direkt kopplar till skattemyndigheten så fort en körning startar.
Komma in tidigare
När det gäller upphandlingar är en återkommande önskan från fackligt håll att komma in i processen tidigare, som en resurs i sammanhanget. Men i dag blir facket i princip bara kontaktat när det blivit problem. Ingen av de ombudsmän Transportarbetaren talat med i sammanhanget har blivit kontaktade i förväg.
– Vi är jättepositiva till att använda facket som bollplank, och har också gjort det tidigare. Då var det Byggnads, säger Niklas Säwén (S), kommunalråd i Sundsvall
– Jag tänker att det är särskilt viktigt att fackets expertkunskap kommer in tidigt när det gäller riskbranscher. Taxi är en sådan.
Tidigt ute

Sundvalls kommun var tidigt ute med att ställa krav på arbetsrättsliga villkor vid offentliga upphandlingar, redan 2016, innan lagstiftningen var på plats. Men stadens socialdemokratiska kommunalråd förnekar inte att det i närtid varit problem: Kommunen klarar inte av efterlevnaden av de avtal som upphandlats.
Skarp kritik har på senare tid bland annat riktats mot hur det fungerar med färdtjänst och skolskjutsar. Bland annat handlar det om utlokaliserad, ”svårbegriplig”, taxiväxel. Det har skett flera missförstånd vid kontakter med personer som svarar i Senegal, Moldavien eller Lettland.
– Vi ser att upphandlingen inte blivit som vi tänkt oss, säger Säwén.
Kommunens utredning visar att den upphandlade aktören – trafikföretaget Taxi Drakstaden – har brutit mot delar av avtalet. Dessutom bedömde tjänstepersonerna inte beställningscentralen som en riskbransch. Det gjorde att för svaga krav ställdes, kopplat till arbetsvillkoren i den delen av avtalet som rör växeln.
”Delar fackets kritik”
– Jag delar fackens kritik om bristande kontroll, och det gäller inte bara Sundsvall. De som gör upphandlingarna behöver bli bättre på uppföljning av hur avtalen följs, inte minst när det gäller de sociala villkoren, säger Niklas Säwén.
Han tar samtidigt upp att upphandlingsfrågorna är svåra, processerna tidskrävande. Mycket sker på delegation, utfört av tjänstemän, även om ansvaret i grunden är politikernas:
– Upphandlingar är ett område där vi verkligen behöver kliva fram. Vi har tydliga politiska beslut om villkor i upphandling i nivå med kollektivavtal, men vi behöver lägga mer tid på att se till att det inte missas när tjänstepersonerna gör de enskilda upphandlingarna.


