Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.
Close
Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.
Close
Dödsolycka i hamnen

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Han är hamnarbetare och skyddsombud i Oxelösund. Under en period jobbade han som stuveriombudsman i Transport, men nu är han tillbaka i hamnen. Till jobbet i verkstaden.

Vi sitter i fackklubbens lokaler nere vid kajen, ett stenkast från platsen där olyckan hände. Förutom Roger är det huvudskyddsombudet Jyrki Saarinen och klubbens ordförande Anders Berglund, som också är skyddsombud.

I åklagarens förundersökning vittnar många om att hamnen direkt efter olyckan stramade upp arbetsmiljöarbetet. Det kom nya instruktioner för bland annat fallskydd, syremätning och gasvarnare. Den som ertappas med att bryta mot reglerna riskerar varning och i förlängningen sparken.

Två dödsolyckor

Anders Berglund tycker att åtgärderna är befogade:

– Vi har tyvärr haft två dödsolyckor på kort tid. Den andra var en truckolycka i stålhamnen. En kille som var inlånad från stuveriet gick på fel ställe, med huvan uppfälld. Truckföraren såg honom aldrig.

Roger Dahlström konstaterar att den senaste dödsolyckan väckte blandade reaktioner bland personalen. En uttryckte att: ”Det kunde ha hänt mig med. Det var nästan väntat att det skulle hända …”

Anders Berglund säger:

– Det har blivit vanligare att personal lånas ut mellan enheterna. Erfarenheten blir inte densamma. Och utlåningen kommer sannolikt att öka ännu mer.

I Oxelösund har det varit flera allvarliga olyckor där extringar, timanställda, varit inblandade. Är andelen timanställda för hög?

Huvudskyddsombudet Jyrki Saarinen säger:

– Från den fackliga sidan tycker vi ju alltid att det ska vara fler fast anställda. Kanske finns det en risk att extringar, 900-personalen som vi kallar dem, vill visa framfötterna och tummar lite mer på säkerheten.

– Fast vi har tittat på statistiken över tillbud och då är 900-personalen inte överrepresenterad.

Arbetsmiljöarbete

Jyrki betonar att det alltid bedrivits ett arbetsmiljöarbete i Oxelösunds hamn.

Sedan 2005 har företaget haft ett system med självstyrande grupper. Det är kollektivarna själv som fördelar arbetsuppgifterna i skiftlaget och utser en gruppledare.

Efter olyckan har företaget inrättat nya tjänster där en tjänsteman blir ansvarig produktionsledare. Gruppledarfunktionen blir kvar bland kollektivarna och kompletteras med uppdragsledare, också det en arbetare.

Gruppledaren kan ansvara för arbetet på tre båtar samtidigt, en uppdragsledare ska finnas för varje båt.

Bilden Jyrki Saarinen ger är att hamnen inte skapat så många nya rutiner eller bestämmelser efter olyckan 2018. Det handlar mer om repetitioner och uppföljning av att reglerna verkligen följs.

Roger Dahlström säger:

– Dagens arbetsinstruktioner är gjorda utifrån riskbedömningar, företaget är hårdare på det nu.

Egen gasmätare

En tydlig förändring är att alla stuveriarbetare bär en egen gasmätare. Rutinerna har också skärpts för mätning i lastrum och nergångar. Inför varje nedklättring ska mätning ske.

Alla har också fått ordentlig utbildning på mätarna, som också funktionstestas inför varje arbetspass. De anställda får också en genomgång av flyktmaskerna. Företaget har köpt in hänglås, så att hamnarbetarna kan låsa manluckor som identifieras som riskabla.

Hamnen har infört ett nytt datasystem, så att det ska bli lättare att hålla reda på kompetenser och utbildningsnivå hos personalen. Alla chefer får numera en riktig arbetsmiljöutbildning.

– När man jobbar med det här inser man hur omfattande arbetsmiljöfrågorna är. Det gäller att få ut budskapet till alla, säger Jyrki Saarinen.

Åklagaren pratar om procedurglidning som förklaring till bristerna i arbetsmiljön …

– Ja, det är lätt att lägga ribban jättehögt. Men man måste efterleva alla krav också, säger klubbordförande Anders Berglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.