Krönika

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Hyresbostäder har exempelvis i dag en ”bruksvärdeshyra”. Varför? Det är väl bättre att marknaden släpps fri. Då kommer visserligen hyrorna att stiga till det dubbla för de flesta. Men samtidigt ökar bostadsbyggandet tills det finns så många bostäder att hyrorna börjar sjunka igen.

Detta kan ta några decennier, men det borde fungera. En del gnällspikar säger att hyresvärdarna bygger mindre då de får mer betalt ju färre bostäder det finns. Men då får folk ta ett eller två jobb till, som i USA, för att ha råd. Det tycker inte vi marknadsliberaler är så märkvärdigt!

Jobbar ja, vad är det som säger att man ska ha samma arbetsplats i evigheter? Det är en ny tid nu, där flexibilitet är prio ett. Bäst anpassningsförmåga måste premieras. Då kan inte anställningstid ha någon betydelse och lagen om anställningsskydd bör tas bort.

Äldre anställda och personer som bromsar produktionen genom sådant som fackligt arbete och skyddsarbete får kliva åt sidan. Allt för att den fria marknaden ska fungera fullt ut.

Inom landsvägstrafiken har det länge rått en positiv trend. Alliansregeringen såg till att nästan helt skrota systemet med trafikpoliser. Kontrollerna blev nära noll och det gynnade konkurrensen då utländska åkerier körde olagligt inrikes cabotage
i månader och år.

Bra för industrin, som fick varor transporterade för under dieselpriset, och bra för de utländska förarna, som fick förmånen att jobba i landet för ett par tusenlappar i månaden!

De som har mycket pengar har naturligtvis gjort något rätt. De har kanske satsat och vunnit på aktier eller har rika föräldrar som betalat deras utbildning. De har likt en flaska Yes på butikshyllan blivit utvalda av arbetsgivarna, eftersom de är mest lönsamma (och kanske också dryga).

Men dessa hindras ofta av skatter och pålagor för att andra, mindre innovativa personer ska få fri skola och sjukvård. Genom någon abrovink i början av nittonhundratalet fick de rösträtt trots högerns hårdnackade motstånd. Detta är inte helt rättvist då de ofta saknar de ekonomiska resurserna.

Skatterna måste också sänkas för de mest välbeställda. Så i höst är det jag som röstar på SD eller Alliansen! (Allt detta hade jag alltså sagt om jag varit en sann marknadsliberal!)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Eddie Prüss:
    24 april, 2018

    Kan inte annat än hålla med. Tänk att så många potentiella S-väljare har köpt detta högerdravel. Dags för en valrörelse som både klargör vad aliansens/SDs retorik kommer leda till samt ett socaldemokratiskt parti som ännu tydligare driver arbetarrörelsens hjärtefrågor.

Lästips:

David Ericsson

Mamma!

Davids krönika. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning.

Hur ska det gå?

Davids krönika. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.