Arbetsförmedlingen hjälper arbetsgivare sänka löner

”Vi hjälper dig att sänka dina lönekostnader” Rubriken på Arbetsförmedlingens hemsida får Transports lokalombudsmän att se rött. Statens frikostiga bidrag leder till att unga, sjuka och funktionshindrade utnyttjas och att seriösa företag slås ut i osund konkurrensen, menar de.

– Rekryteringen handlar mycket om bidrag och jag upplever en ny ton gentemot arbetsgivarna. Jag tycker inte att Arbetsförmedlingen ska marknadsföra sina bidrag så aggressivt, utbrister lokalombudsman Anna Ryding på Transports avdelning 19 i Västerås.

Lokalavdelningen jobbar aktivt inom Transports rikstäckande projekt för att för försöka förbättra villkoren inom den överetablerade taxibranschen, där förare tvingas jobba långa dagar för att få ihop till något så när drägliga löner.

Det arbetet får Anna Ryding att reagera över formuleringen på Arbetsförmedlingens hemsida, om att arbetsgivarens lönekostnader ”inte behöver överstiga 3 500 kronor i månaden om du anställer en långtidsarbetslös ungdom som får en månadslön på 20 000 kronor”.

Ombudsmannen är kritisk till vad hon uppfattar som ett utbrett missbruk i taxinäringen av bidragsformer som nystartsjobb, lönebidrag och jobbgaranti. Stöd som regeringen skapat i syfte att få ut fler människor på arbetsmarknaden.

En undersökning som Transportarbetaren gjorde i slutet av 2012 visar att Arbetsförmedlingen på tre år beviljade sammanlagt 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxibranschen. Hela näringen omfattar cirka 15 500 taxibilar. Det betyder att i genomsnitt fyra av tio bilar körs av bidragsanställda förare, under kortare eller längre perioder. Något som snedvrider branschen.

Anna Ryding betonar att hon inte är motståndare till att människor, som har det svårare att ta sig in arbetsmarknaden, får stöd och hjälp.

– Alla ska ha rätt till arbete och bidrag ska finnas, där det verkligen behövs och gör nytta. Men inom taxinäringen har nystartbidraget blivit rena katastrofen. Seriösa arbetsgivare slås ut, lämnar plats för mindre nogräknade och branschen försämras ytterligare.

– Stödet måste följas upp och kontrolleras bättre. Med dagens marknadsföring lockar Arbetsförmedlingen inte till sig goda, seriösa arbetsgivare, menar hon.

På sin webb, www.arbetsformedlingen.se, skriver myndigheten att en stor del av förmedlingens arbetssökande varit utan jobb länge, ”en del är språksvaga, vissa har en funktionsnedsättning, andra saknar arbetslivserfarenhet eller den rätta utbildningen. Men att de inte kan gå för fullt innebär inte att de inte kan jobba, tvärtom, de vill inget hellre. Och har de inte full arbetsförmåga så kompenserar vi dig ekonomiskt för det. Arbetsförmedlingen står för kostnaden … Vi har lönebidrag, anställningsstöd och tillgång till arbetshjälpmedel om så behövs.”

Avslutningsvis erbjuder myndigheten:

”behöver du betänketid har du stora möjligheter att pröva personen upp till ett halvår som en praktikant. Helt utan kostnad!”

Anna Ryding kommenterar:

– Chaufförerna, som anställs jobbar hårt, men har ändå svårt att få ihop till en lön som går att leva på. När det statliga bidraget tar slut får förarna ofta gå och nya tas in.

Ombudsmannen har tagit upp frågan med riksdagsman Pia Nilsson (S) i Västmanland. Tillsammans med partikamraterna kommer hon att ta upp ämnet i en skriftlig fråga, riktad till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M).

I Västmanlands läns Tidning, VLT, säger Pia Nilsson:

– Nystartjobb ger jobb, men till vilket pris? Hotell- och Restaurang har samma problem. Vad blir det härnäst, frisörer?

I VLT försvarar chefen för Arbetsförmedlingen i Västerås, Kauko Leppälä, nystartjobben som både en rättighet och möjlighet, och förklarar att särskilda branscher inte kan lyftas bort från systemet.

– Nystartjobben har öppnat dörren för många som inte haft ett arbete. 36,5 procent av dem som fått bidraget har faktiskt jobb 90 dagar efter att bidraget upphört. Det har gett referenser och egen försörjning, säger hon.

På Transports avdelning i Jönköping instämmer lokalombudsman Tommy Jonsson i Rydings kritik. Han menar att statens bidrag leder till att redan utsatta utnyttjas och att löner och villkor dumpas.

Arbetsordningen vid bidragsanställningar är sådan att Arbetsförmedlingen begär samråd med facket och att ombudsmännen får yttra sig över praktik, lönebidrag och jobbgaranti.

– Men nystartsjobben ser jag aldrig villkoren för, säger Tommy Jonsson.

I flertalet fall har han varit negativ och avrått från anställning:

– Men det spelar ingen roll vad vi i facket säger. På Arbetsförmedlingen gör de som de vill ändå.

Ombudsmannen ger ett färskt exempel med en ung man, anställd via jobbgarantin. Han skulle arbeta 36 timmar i veckan, på två dagar.

– Det innebär arbetspass på 18 timmar. Så stod det svart på vitt från Arbetsförmedlingen!

Medlemmar som känner sig lurade vänder sig till Transport och lokalombudsmännen, som får kontakta arbetsgivare med lönefordringar. Samma företag dyker upp om och om igen och borde stoppas, anser Tommy Jonsson.  Han är förvånad över att Arbetsförmedlingen inte reagerar över det han upplever som utnyttjande av bidragssystemen.

– I mina ögon innebär Arbetsförmedlingens rubrik, ”sänk dina lönekostnader”, lönedumpning. Att bjuda ut anställda ”helt utan kostnad” låter ju nästan som när man auktionerade ut föräldralösa barn och hjon till lägstbjudande förr i världen. Det gör mig så arg.

 

Fotnot. I ett inslag i SVT avvisar Arbetsförmedlingens chef i Jönköping, Claes Svahnström, fackets kritik mot de statliga bidragen och menar att omdömet är hårt. Han uppfattar inte att arbetsgivare medvetet utnyttjar bidragssystemet och hävdar att arbeten med lönebidrag kontrolleras mycket noga, liksom att avtal följs.

Däremot medger Svahnström att små företag, dit arbetssökande anvisas med lönebidrag, kan sakna kollektivavtal och att Arbetsförmedlingen i stort litar på uppgifterna som bolagen lämnar in beträffande nystartsjobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.