Vi hade i alla fall tur med vädret

Krönika. I mitt varierande och innehållsrika arbetsliv (nåja) har jag bland mycket annat kört gods från länder utanför EU. Dels från Norge och Schweiz men också sjöcontainers som kommit till svenska hamnar från världens alla hörn. Många gånger har det förvånat mig hur ställda speditörerna blir när de får ett transportdokument i handen. ”Oj vad är det här för papper? E-U D-O-K-U-M-E-N-T”, stavar de. ”Ah, detta måste ha med intullningen att göra!” Konstaterar de sedan trots att just detta rimligen måste vara deras jobb.

Ofta vidtar en omfattande procedur där man får vänta i timmar då det konstateras att fakturor/stämplar/något avsändarintyg fattas. Och där de, efter att ha kliat sig i huvudet god en stund, måste gå runt och rådfråga kollegorna.

När allt är sedan är klart hos speditören är det bara att gå och ställa sig i tullkön…

Det märkliga är att för en del speditörer och tullare går det hur geschwinnt som helst. En stämpel här, en stämpel där och sedan är det: ”Gute fahrt!” Bara att åka!

Att branschen är ologisk och dysfunktionell med väntetider för att klarera gods, hitta en ledig lastlucka och så vidare, är väl knappast någon nyhet. Inte heller att billig arbetskraft från öst gör att fordonen kan stå och vänta på gods i dagar och veckor utan att det kostar transportköparna något.

Men nu är dessa fakta även vetenskapligt bevisade. Chalmersforskaren Henrik Sternberg har skrivit en doktorsavhandling som bland annat refereras i LO-Tidningen där han säger.

”Åkeribranschen har ökat sin produktivitet med 30 procent under de senaste 30 till 40 åren. Industrin har ökat sin produktivitet med flera hundra procent.”

Och han menar att transporterna är en relativt liten del av en varas pris.

Sedan nämner han att 20 av de 80 anställda på ett belgiskt logistikkontor enbart arbetar med att reda ut problem som förorsakats av inkompetenta (och alltför billiga?) transportörer.

Visserligen behöver man inte vara raketforskare för att komma på de här sakerna men det känns ändå skönt, om än lite sorgligt, att de bekräftas på det här sättet.

Det lär heller inte vara så att varorna blivit billigare i affärerna, trots lågpristransporterna. I stället är det transportförmedlarna som skär emellan, ibland i upp till fem eller sex led.

Helt klart är att det är tufft för seriösa åkare just nu. Och man kan undra om inte de ansvariga på speditionsföretagen har barn på dagis, eller kan blir sjuka och gamla, eftersom de är så förtjusta i åkeriföretag där de anställda inte betalar någon skatt här.

Men en sak har i alla fall fungerat hittills. Vintern har varit mild och halkfri och vägarna är ännu inte igenkorkade av lågavlönade chaufförer från låglänta länder där man varken har snö eller backar. Så vi har i alla fall haft tur med vädret!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.