Vem kan förstå en arbetare?

Krönika. Det pågår ett slags evig rötmånads-debatt i media där det diskuteras om det över huvud taget finns några arbetare numera. Detta kan verka förvånande för den som sliter med ett vanligt jobb.

När några så kallade kulturpersonligheter dessutom hävdar att ”det inte längre skrivs några böcker av arbetare”, känns det särskilt knepigt för oss som faktiskt kroppsarbetar; och skriver.

Fast vi är inte så många och när det händer att folk kommer fram till mig på krogen och säger: ”Om jag skrev en bok om mitt liv så skulle den bli en bestseller”, kan jag tänka:

”Hå hå ja ja, just give it a try!”

För det är ganska knepigt att sätta ihop en text, även i ett aldrig så intressant ämne, med flera hundratusen nedslag på tangenterna där allt ska stämma från början till slut utan upprepningar och ”tyrckfel”.

Sen ska man få boken utgiven och antingen betala dyrt på ”eget förlag”. Eller också försöka komma igenom de stora förlagens nålsöga tillsammans med tiotusentals andra hoppfulla debutanter, där bara en handfull ges ut varje år.

Dessutom har både de stora förlagen och bokhandlarna för länge sedan abdikerat från idén att ge ut all slags litteratur. De satsar helst på ”kända namn” och deckare.

Det här är alltså inte någon lek och om boken ändå blir utgiven kommer recensenterna. Visserligen är det oftast roligt att få recensioner; bra eller dåliga, för man lär sig alltid något.

Men det finns knäppgökar bland dem, exempelvis bittra outgivna författare. Då får man vara glad om personen ens orkat läsa boken och inte bara baksidestexten. Eller använder den som förevändning att föra fram någon egen åsikt de gått och tryckt på.

I en stor dagstidning tyckte en recensent så illa om en av mina böcker, att hon lade till saker som inte stod där; som hon också tyckte illa om…

Men det finns vägar för den som vill skriva utan att bryta nacken av sig i den litterära hanteringen. Hos Föreningen arbetarskrivare är det plats både för nya och etablerade författare.

I den senaste antologin Landet som sprängdes, som jag själv har lyckan att delta i, tycker jag att det både finns en personlig och en kollektiv styrka i texterna. Där kan man få känna av hur det verkligen är att jobba i den alltmer utarmade vården och hur tågmästaren har det då tåget stannat på grund av obefintligt underhåll. Eller om helt andra saker, som i Aino Trosells fina novell om en svarvare som räddar livet på en hamster – och på sig själv.

Det lite fyrkantigt redovisande berättandet som förr kunde spåras i antologier verkar vara helt försvunnen. Det kanske beror på att folk blivit mer skrivvana av sådant som bloggar, twittrande och facebookande.

Det är klart att personer ur kultureliten – höger eller vänster – inte gillar sånt här och gärna vill förneka styrkan som kan finnas i det arbetare skriver. I deras värld finns det bara plats för de egna allomfattande åsikterna. Men allt av betydelse skrivs inte av kultureliten i Stockholm. I stället är det nog som författaren Ivar Lo Johansson en gång sa: ”allt spännande finns hos arbetarklassen”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.