Tuff uppgift för ny LO-bas

Ledare. För några dagar sedan avslutade LO sin kongress och Landsorganisationen fick en helt ny ledning, med Karl-Petter Thorwaldsson som ordförande. Han har en svår uppgift framför sig.

LO och de 14 fackförbunden hamnade i en rejäl uppförsbacke efter borgarnas maktövertagande i valet 2006. En av alliansens första åtgärder blev att kraftigt höja avgiften till a-kassan. Det var ett slugt drag. Syftet var att förmå människor att lämna facket och försvaga den fackliga rörelsen.

Det lyckades över förväntan. Organisationsgraden sjönk så kraftigt att även tänkande politiker inom alliansen insåg att det på sikt äventyrar hela den svenska modellen. Alltså ett system med kollektivavtal som förhandlas fram mellan jämnstarka parter på arbetsmarknaden.

Tricket med a-kassan gav bieffekter. Staten står för huvudfinansieringen av en arbetslöshetsförsäkring som för det första är usel, för det andra djupt orättvis. Hur kan det vara legitimt – och så lite debatt – när medborgare tvingas betala allt mellan 100 och 400 kronor för samma försäkringsskydd? Inte oväntat är det grupper med lägst inkomst som betalar högst avgift.

Det finns sannolikt även andra orsaker än a-akasseförsämringen till att människor väljer bort facket. (Skäl som alltså inte är huvudförklaring till att 15 procent av medlemskåren plötsligt hoppade av under några månader 2006–2007.)

I mina ögon har LO och många LO-förbund gjort ett antal självmål under de år som Wanja Lundby-Wedin lett rörelsen.

Ett är stödet för EU:s gemensamma valuta. Miljontals europeiska arbetare tvingas nu betala ett högt pris för ett äventyr som många dömde ut redan från start.

En av världens ledande ekonomer jämförde nyligen införandet av euron med ett ovisst äktenskap. De blivande makarna har ännu inte bestämt sig för om de verkligen vill gifta sig med varandra. Ändå öppnar de ett gemensamt bankkonto. Och låter alla kusiner få ett eget uttagskort.

I Sverige har klyftorna vuxit under hela 2000-talet. Det gäller inte minst på arbetsmarknaden där vi numera fått A-, B- och C-lag. I B-laget finns inhyrda, ofrivilliga visstidare och andra med osäkra påhugg. I C-kategorin hittar man papperslösa, falska F-skattare och andra som utnyttjas hänsynslöst, inte sällan på ett rent kriminellt sätt.

LO borde kunna göra mer för att åtgärda den kraftiga maktförskjutning som skett i arbetsgivarnas favör. Då måste man också se över de principer för lönebildning som blivit förhärskande. I den senaste avtalsrörelsen har många förbund fortsatt på en väg som innebär större inkomstskillnader mellan enskilda medlemmar och sänkta ingångs- och ungdomslöner.

Var det verkligen det arbetarrörelsen ville? Att aktivt bidra till att skapa större klyftor på arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.