Transports hållning mot SD den enda rimliga

Debatt. Vi sa det redan från början, men det finns de som blivit förvånade. Yrvaket och förstummade över att ledande riksdagsmän i Sverigedemokraterna, SD, visar partiets rätta natur. Förvånade över det som Transport hela tiden haft som utgångspunkt för sitt ställningstagande mot aktiva Sverigedemokrater.

Enligt dem, som nu reagerar, innebar ju SD:s intåg i Sveriges riksdag att man i demokratins namn fick acceptera deras närvaro. Att riksdagsplatsen stänkte demokratiskt vigvatten. Och även om man ogillade deras åsikter fick man i demokratins namn ge dem rätt att verka för sina åsikter.

Vad många inte tycks förstå är att det finns skillnader mellan åsikt, yttrandefrihet och organisationsfrihet. En åsikt, hur rasistiskt som helt, kan man i princip ha så länge man håller den för sig själv. Men när man yttrar den gäller det att tänka sig för.

Åklagaren beslöt att lägga ner misstankarna mot SD:s tre järnrörsmän med motiveringen att det inte vara hets mot folkgrupp att yttra smädelser mot en känd komiker. Hade det däremot varit fler med samma ursprung så kanske. Men Transport utesluter inte ens dem som yttrar sig föraktfullt och rasistiskt. Nej, det måste till ett ytterligare steg.

Det steget är när man väljer att aktivt företräda de föraktliga idéer som SD står för och arbetar för att de ska omsättas till politiska beslut i Sveriges riksdag, landsting och kommuner. Det är här Transport dragit gränsen. För på denna nivå rör det sig inte längre om att hysa åsikter eller yttra olämpliga ord utan att med organiserade metoder sprida och försöka vinna fler sympatisörer. Sympati för ett parti med rötter i bland annat nynazism, vilket är rätt ovanligt till och med för missnöjespartier på andra håll i Europa. Så långt allt väl, Transports ställningstagande är det enda rimliga.

I massmedia och i grupper som tror att rasismen utrotas med utbildning och information hyser man förhoppningen att Expressenfilmen eller lögnen om ryggsäcksstöld ska få väljarna att vända SD ryggen. Vi är långt ifrån säkra.

Rasismen är bara en del av SD:s kärna, alla som röstar på SD är inte rasister. Kärnan består även av en rejäl portion förakt mot ”överheten”. Vad denna överhet består av kan variera, men det finns ett gemensamt drag – den riktas mot politiker i allmänhet, mot massmedia och andra ur ”etablissemanget”.

Personer som sympatiserar med SD väljer antingen bort det som inte stämmer med deras verklighetsbild eller än värre – anser att det är bra att några äntligen har mod att säga ifrån i mesighetens Sverige. Därför är det långt ifrån säkert att SD går förlorande ur den senaste tidens avslöjanden.

Det innebär att Transport får vara än mer på sin vakt. Kritiken mot hur utländska egenföretagare utnyttjas av industrin och transportköparna innehåller till och från ord som riktas mot förarnas ursprung eller i värsta fall att de inte är svenskar.

Under 1980-talet, när svenska åkerier började flagga ut bilar som gick i internationell trafik, gjorde förbundet en dekal med texten Svenska förare i svenska bilar. Denna text är i dag uppenbart främlingsfientlig och skulle mycket väl kunna anammas av SD.

Självfallet måste Transport fortsätta att kritisera lönedumpning och förekomsten av falska egenföretagare, men det måste ske med utgångspunkten att svenska villkor ska gälla för arbete i Sverige – oavsett ursprung.

Så fort kritik eller uttalanden riktas mot förarnas ursprung bidrar man till redan existerande fördomar och stärker vardagsrasismen. Så kritisera arbets- och transportköparna, det är de som skapar lönedumpningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.