Transport varslar om konflikt inom bevakning

Klockan 17.00 i dag, torsdag, lämnade Transport över ett konfliktvarsel till arbetsgivarna i Almega. Varslet kom sedan förhandlingarna om ett nytt löneavtal för väktare, ordningsvakter och andra bevakningsgrupper kört fast. – Stridsåtgärderna är relativt omfattande. Vi vill ha ett snabbt avslut, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Varslet är en fyrstegsraket som kommer att slå mot all bevakning och ordningshållning, men också mot värdehantering och flygtrafik.

Den första stridsåtgärden löser ut klockan 00.00 natten mot tisdagen den 24 april. Från den tidpunkten gäller blockad mot allt övertids-, mertids och behovsarbete för alla arbetstagare inom avtalsområdet. Blockaden gäller i förhållande till den arbetstid som var fastställd att gälla den 12 april 2012. Från samma klockslag gäller även stopp för nyanställningar och inhyrning av personal.

De första konfliktåtgärderna följer en modell som Transport använt sig av vid en rad tillfällen de senaste decennierna. Men den här gången går förbundet ett steg längre.

Redan dagen därpå, onsdagen den 25 april, varslar Transport om total arbetsnedläggelse för packnings- och uppräkningspersonal vid Loomis Sverige AB och Nokas Värdehantering AB. Stridsåtgärden omfattar arbetsplatser i Stockholm, Malmö och Göteborg. Strejken pågår under fyra timmar – klockan 06.00–10.00 – under tre dygn. Det vill säga den 25, 26 och 27 april.

Som steg tre och fyra varslar Transport om arbetsnedläggelse på vitala funktioner inom flyget.

Den första åtgärden träder i kraft torsdagen den 26 april, klockan 06.00 till 10.00. Under fyra timmar stoppas arbetet vid utvalda grindar, enligt följande:

• Securitaspersonal lägger ner arbetet på Arlanda vid Grind 1 och vid Checkpoint Cargo.

• Securitaspersonal lägger ner arbetet vid Maingate på Malmö Airport (Sturup).

• Personal på G4S lägger ner arbetet vid Spirit Air Cargo på Landvetter.

Fredagen den 27 april är det dags för sista steget, om parterna inte kommit överens innan dess. Då stoppar Securitas personal arbetet vid passagerarnas säkerhetskontroll, enligt detta schema:

• Säkerhetskontrollen på Arlanda. Arbetsnedläggelse klockan 06.00 till 10.00.

• Säkerhetskontrollen på Bromma. Arbetsnedläggelse klockan 14.00 till 18.00.

• Säkerhetskontrollen på Sturup. Arbetsnedläggelse klockan 06.00 till 10.00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.